- Annonse -
HjemMotorsportLegendarisk Sierra-utgave gjør comeback

Legendarisk Sierra-utgave gjør comeback

I 1987 ble Ford Sierra Cosworth RS500 avduket. Den skulle bli en formidabel suksess.

En av de heftigste racerbilene som har vært er utvilsomt den til Mr. Rallycross himself, Martin Schanche. Den iltre finnmarkingen rattet nemlig en Ford RS200, en bil som i utgangspunktet var laget for rally-VM ‒ men der var den rett og slett for voldsom.

- Annonse -

Etter flere ulykker som krevde flere liv, ble den rett og slett utstengt ‒ og det var det for rallyutgaven.

Men siden biler som deltar i rally-VM må serieproduseres, åpnet dette for å bruke den i andre typer racing.

Schanche så sitt snitt til å bruke RS200 i rallycross, og E2-utgaven skal visstnok hatt 650 hestekrefter ‒ originalt. Men Mr. Rallycross var også en trollmann når det kom til bil-snekring, og ryktene skal ha det til motoren i viktige finaler var tunet til voldsomme 900 hk.

Bilen sørget da også for at Schanche tok EM-tittelen i 1991.

- Annonse -

En annen Ford som var bygd for racing var Sierra RS Cosworth, som kom samme året som RS200 debuterte ‒ og ble bannlyst ‒ i rally-VM, i 1986.

Det ble satt sluttstrek for Sierra RS Cosworth i 1992, men da hadde den for lengst rukket å skrive seg inn i historien.

Utgaven Sierra Cosworth RS500 herjet blant annet i baneserien BTCC, hvor bilen hanket inn hele 40 BTCC-seire. Bilen ble faktisk kåret til historiens beste BTCC-bil av Autosport så sent som i fjor.

Det var britiske Andy Rouse som sørget for suksessen rundt de britiske banene, og han ble mester bak rattet på en slik både i 1988 og 1989.

- Annonse -

Den har altså en spesiell plass i hjertet til spesielt britene, og nå gjør den også et sensasjonelt comeback.

Det er CNC Motorsport AWS grunnlagt av Alan Strachan som skal bygge tre nye Ford Sierra RS500, og disse skal følge spesifikasjonene til 1990-utgaven av bilen laget av Andy Rouse Engineering (ARE).

De gjør alt de kan for at den nye blir mest mulig lik den som herjet på banene for over 30 år siden, og da er den en fordel at Strachan faktisk jobbet for ARE fra 1989 til 1992.

Selskapet får dermed tilgang til tegninger og spesifikasjoner, og for den første utgaven har de til og med skaffet seg et ubrukt «909»-skall designet for de originale utgavene.

På motorsiden har de hanket inn motoringeniøren til ARE, Vic Drake, som konsulent, som selv har bygd opp over 100 RS500-motorer. Sluttresultatet skal gi 570 hk, og denne blir koblet til en 5-trinns manuell kasse fra Getrag.

Alt det andre skal også bli mest mulig lik 1990-utgaven, så dette blir nesten som å kjøre en splitter ny 32-åring til neste år.

‒ Etterspørselen etter konkurransedyktige gruppe A-biler øker, og dette åpner for de beste racing-begivenhetene rundt i verden ‒ om man har de riktige bilene, sier Strachan.

‒ RS500 er veldig morsom å kjøre, relativt enkel å vedlikeholde og betydelig rimeligere å drifte enn Super Touring-biler. RS500 er også et flott trekkplaster for fansen, som med glede husker disse ildsprutende monstrene. Alle bilene blir også signert av Andy.

Andy, altså den legendariske føreren Rouse, minnes også RS500 med stor glede.

‒ RS500 var mye moro, og av alle bilene jeg kjørte, er Kaliber RS500 den jeg skulle ønske jeg fortsatt hadde i dag, sier 73-åringen.

‒ Da Alan fortalte meg at han hadde skaffet et helt nytt karosseri, kom vi på ideen om å bygge riktige fortsettelsesbiler akkurat som vi gjorde i Binley-verkstedet vårt. Etter å ha sett Alan utvikle sin egen ingeniørvirksomhet, var han den eneste personen jeg stolte på til å bygge biler som kunne bære «bygd av ARE»-plaketten videre.

Og slik ser 2022-utgaven av den legendariske Ford Sierra Cosworth RS500 ut, og den ser jo utvilsomt som en levende legende:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Bugatti tok like godt med seg tre rekordbiler til Goodwood-festivalen. (Fotos: Bugatti)

Tre biler, tre rekorder og 4.000 hestekrefter

Makan til familie-trio skal man lete lenger. Årets fartsfestival opp bakken i Goodwood er gjennomført, og som vanlig fikk de...
Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her