Denne bilen kan krabbe sidelengs!

Angst for lukeparkering? Hils på bilen som kan kjøre sidelengs!


Mange sier at de gamle og manuelle bilene var best, og de har et poeng når det kommer til holdbarhet. Gamle biler var knapt nok innom verkstedet.

Men framskritt er nettopp det, framskritt, og teknologi-boomen vi opplever har sine fordeler.

Det aller viktigste er at bilene stadig blir med sikre. Dette er takket være nye materialer, nye måter å designe kjøretøy på, mer sikkerhetsutstyr og ikke minst grunnet teknologien.

Nye biler bremser for eksempel automatisk om det dukker opp en hindring, men slik automatikk bidrar også på et felt vi ikke tenker over.

Når selvkjørende biler kommer vil også de med bilkjørings-frykt, for mange har nettopp det, lettere sette seg bak rattet. Stadig mer selvkjørende biler vil altså hjelpe flere til å komme over frykten for å kjøre bil.

En del av denne frykten kommer også av parkeringsangst. Mer eksakt angst for trange parkeringsplasser og ikke minst den fryktede lukeparkeringen.

Dagens mest moderne biler er allerede utstyrt med teknologien som gjør at bilen selv kan ta seg av parkeringen, og det er også mulig å gå ut av bilen og la teknologien parkere den tomme bilen.

En annen løsningen er å lage biler som kan kjøre sidelengs, men det er litt for ekstremt. Eller, er det dét?

Nei, selvfølgelig ikke.

Hyundai Mobis, som ikke må forveksles med Hyundai-merket som nylig har kommet Ioniq 5, en elbil som kan parkere seg selv via appen. Men som navnet sier har de en tilknytning til Hyundai-konsernet og bilmerkene Hyundai, Kia og Genesis, og er blant annet en dele-leverandør for disse merkene.

Selskapet nøyer seg ikke bare med å levere deler og produkter, men de ser også etter nye produkter. Og i likhet med bilmerkene ha de voldsomme ambisjoner.

De har nemlig utviklet en modul som kalt e-corner, og nå vil de bygge en skateboard-plattform til denne. Deretter vil de integrere løsningen i selvkjørende biler.

Allerede i 2018 viste de fram et konsept for e-corner, og nå har de altså kommet så langt at denne fungerer i praksis. Modulen integrerer både styring, bremsing, oppheng og kjøresystemer i hjulet, og Hyundai Mobis har også utviklet en styringsenhet (ECU) til e-corner.

Ifølge Hyundai Mobis er den største fordelen med e-corner er at den ikke krever noen mekanisk kobling mellom deler, noe som dermed gir bedre plassutnyttelse i bilen.

Dette gjør det enklere å endre akselavstanden, og sikrer også mer fleksibilitet i utformingen av dørretningen og størrelsen på bilen. Dette er avgjørende for å lage PBV’er (Purpose Built Vehicle) som er designet for å tilby nye mobilitetstjenester i byene.

Til å begynne med kunne e-corner svinge 30 grader på hjulene, og siden alle fire svinger kapper dette selvsagt svingradiusen betraktelig.

Men Hyundai Mobis hadde større ambisjoner enn som så, og nå kan hjulene dreies hele 90 grader. Ja, det betyr at hjulene kan tverrstilles.

Utstyrt med e-corner kan dermed bilene krabbe sidelengs inn i parkeringsluka, og fjerner all angst for lukeparkering.

Nå er de selvsagt ikke de første som har prøvd seg på hjul som vrir seg 90 grader, men grunnet altfor kompliserte løsninger har slike aldri funnet veien til serieproduksjon.

Hyundai Mobis har altså integrert alt i hjulene, og dermed bør ikke kostandene fyke i taket for e-corner-løsningen.

Neste steg er altså en skateboard-plattform for e-corner, og denne håper Hyundai Mobis å ha klar 2023.

Deretter vil de koble dette sammen med selvkjørende teknologi, og dermed tilby en PBV mobilitets-løsning i 2025.

Første steget heter altså e-corner, og hva dette er kan du se i videoen helt øverst. Så sjekk den ut om du ikke allerede har gjort det.

Les også:

Les mer om:

Nyheter