- Annonse -
HjemNyheterDenne bilen kan krabbe sidelengs!

Denne bilen kan krabbe sidelengs!

Angst for lukeparkering? Hils på bilen som kan kjøre sidelengs!

Mange sier at de gamle og manuelle bilene var best, og de har et poeng når det kommer til holdbarhet. Gamle biler var knapt nok innom verkstedet.

- Annonse -

Men framskritt er nettopp det, framskritt, og teknologi-boomen vi opplever har sine fordeler.

Det aller viktigste er at bilene stadig blir med sikre. Dette er takket være nye materialer, nye måter å designe kjøretøy på, mer sikkerhetsutstyr og ikke minst grunnet teknologien.

Nye biler bremser for eksempel automatisk om det dukker opp en hindring, men slik automatikk bidrar også på et felt vi ikke tenker over.

Når selvkjørende biler kommer vil også de med bilkjørings-frykt, for mange har nettopp det, lettere sette seg bak rattet. Stadig mer selvkjørende biler vil altså hjelpe flere til å komme over frykten for å kjøre bil.

- Annonse -

En del av denne frykten kommer også av parkeringsangst. Mer eksakt angst for trange parkeringsplasser og ikke minst den fryktede lukeparkeringen.

Dagens mest moderne biler er allerede utstyrt med teknologien som gjør at bilen selv kan ta seg av parkeringen, og det er også mulig å gå ut av bilen og la teknologien parkere den tomme bilen.

En annen løsningen er å lage biler som kan kjøre sidelengs, men det er litt for ekstremt. Eller, er det dét?

Nei, selvfølgelig ikke.

- Annonse -

Hyundai Mobis, som ikke må forveksles med Hyundai-merket som nylig har kommet Ioniq 5, en elbil som kan parkere seg selv via appen. Men som navnet sier har de en tilknytning til Hyundai-konsernet og bilmerkene Hyundai, Kia og Genesis, og er blant annet en dele-leverandør for disse merkene.

Selskapet nøyer seg ikke bare med å levere deler og produkter, men de ser også etter nye produkter. Og i likhet med bilmerkene ha de voldsomme ambisjoner.

De har nemlig utviklet en modul som kalt e-corner, og nå vil de bygge en skateboard-plattform til denne. Deretter vil de integrere løsningen i selvkjørende biler.

(Foto: Hyundai Mobis)

Allerede i 2018 viste de fram et konsept for e-corner, og nå har de altså kommet så langt at denne fungerer i praksis. Modulen integrerer både styring, bremsing, oppheng og kjøresystemer i hjulet, og Hyundai Mobis har også utviklet en styringsenhet (ECU) til e-corner.

Ifølge Hyundai Mobis er den største fordelen med e-corner er at den ikke krever noen mekanisk kobling mellom deler, noe som dermed gir bedre plassutnyttelse i bilen.

Dette gjør det enklere å endre akselavstanden, og sikrer også mer fleksibilitet i utformingen av dørretningen og størrelsen på bilen. Dette er avgjørende for å lage PBV’er (Purpose Built Vehicle) som er designet for å tilby nye mobilitetstjenester i byene.

Til å begynne med kunne e-corner svinge 30 grader på hjulene, og siden alle fire svinger kapper dette selvsagt svingradiusen betraktelig.

Men Hyundai Mobis hadde større ambisjoner enn som så, og nå kan hjulene dreies hele 90 grader. Ja, det betyr at hjulene kan tverrstilles.

Utstyrt med e-corner kan dermed bilene krabbe sidelengs inn i parkeringsluka, og fjerner all angst for lukeparkering.

Nå er de selvsagt ikke de første som har prøvd seg på hjul som vrir seg 90 grader, men grunnet altfor kompliserte løsninger har slike aldri funnet veien til serieproduksjon.

Hyundai Mobis har altså integrert alt i hjulene, og dermed bør ikke kostandene fyke i taket for e-corner-løsningen.

Neste steg er altså en skateboard-plattform for e-corner, og denne håper Hyundai Mobis å ha klar 2023.

Deretter vil de koble dette sammen med selvkjørende teknologi, og dermed tilby en PBV mobilitets-løsning i 2025.

Første steget heter altså e-corner, og hva dette er kan du se i videoen helt øverst. Så sjekk den ut om du ikke allerede har gjort det.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her