- Annonse -
HjemNyheterSatser videre på løvetann-dekkene

Satser videre på løvetann-dekkene

Continental har fått ny vind i seilene i sin satsing på spesielle løvetanndekk etter at teknologien ble nominert til en stor tysk pris.

Vi liker løvetann. Men vi og barna, som elsker blomsten, blir åpenbart lurt av den flotte gule blomsterkurven. For faktisk er løvetann så lite likt at den har havnet i kategorien «ugress».

- Annonse -

Over i Frankrike er de så forbannet på blomsten at de like godt har døpt den pissenlit. Fritt oversatt betyr dette noe i retningen av å «pisse i senga», så det er åpenbart ikke en hedersbetegnelse.

Men blomsten, eller ugresset om du vil, har flere egenskaper enn å være så vannavdrivende at man pisser i senga om natten, og det har dekkprodusenten Continental for lengst funnet ut.

Allerede i 2015 kjørte de tester på et dekk som var er laget av et materiale som Continental kaller Taraxagum, det botaniske navnet for løvetann. Konkret var det da vinterdekkene WinterContact TS 850 P som ble testet i Sverige.

Året etter hadde tyskerne avansert videre til å bruke gummi produsert av lokal løvetann til å lage motorfester, og håpet var at det skulle spare miljøet ytterligere samt skape mindre motorvibrasjoner på grunn av sine spesielle egenskaper.

- Annonse -

Og de har på ingen måter lagt det spesielle dekkprosjektet bak seg, men kjørt på videre med å utvikle gummi fra røttene til løvetann. For de ser en gevinst i dette.

Å utnytte løvetann vil nemlig lette på presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk, og i tillegg vil dette redusere avhengigheten av naturgummi som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene.

En annen stor pluss er at løvetann kan dyrkes nesten hvor som helst, og dermed også utenfor produksjonslokaler av gummi. Ergo vil det redusere behovet for logistikk og belastningen på miljøet.

Continental har et forskningssenter i Russland, og der har de opprettet en svær plantasje med løvetann som skal brukes i produksjonen.

- Annonse -

Lokaleriseringen er ikke tilfeldig, for løvetann kommer i forskjellige utgaver. Den russiske versjonen skal ha de beste egenskapene for å utvinne slitesterk gummi.

I forskningssenteret som heter Taraxagum Lab Anklam ble det i 2018 også installert en diger spesialmaskin som skal utvinne gummi fra løvetannrøtter, og med den på plass var Continental et skritt nærmere serieproduksjon av løvetanndekk.

Her studerer forskere et eksemplar av løvetann-dekkene:

At løvetanndekk faktisk har noe for seg viser en helt ny nominasjon. Prosjektet med det lange navnet «Bærekraftige dekk gjennom løvetann ‒ innovasjoner fra biologi, teknologi og landbruk» er nemlig nominert til den tyske forbundspresidentens pris for teknologi og innovasjon.

Dette er en årlig pris som deles ut til enkeltpersoner eller team for fremragende teknisk, teknisk eller vitenskapelig innovasjon.

Løvetannen som brukes av forskerne i Russland kommer fra Kasakhstan, og selv om denne er spesielt godt egnet for utvinning av naturgummi inneholder ikke løvetannen nok gummi for industriell produksjon. Ville planter gir heller ikke stabile nok utbytter.

Løsningen er å dyrke fram nye versjoner, og dette gjøres via såkalte DNA-markører som er viktig for avl.

Markørene gjør at forskerne kan undersøke plantens frøplanter for å finne ut om de har de ønskede egenskapene, og anslå om det er verdt å fortsette å avle med disse plantene.

‒ Continental bruker mye ressurser på å utvikle framtidens teknologi, både når det gjelder dekk og annen teknologi til bilindustrien, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

‒ Vi jobber etter en Vision Zero hvor målet er en framtid uten ulykker, skadde og drepte i trafikken. I tillegg er miljø viktig for oss, og vi jobber hele tiden for å drive mer miljøvennlig. Dekk laget av gummi fra løvetann er et viktig steg for at også vår bransje kan bli mer miljøvennlig.

Og kanskje får løvetannen også et litt bedre rykte. Pissenlit. Har du hørt på maken!?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her