- Annonse -
HjemNyheterSatser videre på løvetann-dekkene

Satser videre på løvetann-dekkene

Continental har fått ny vind i seilene i sin satsing på spesielle løvetanndekk etter at teknologien ble nominert til en stor tysk pris.

Vi liker løvetann. Men vi og barna, som elsker blomsten, blir åpenbart lurt av den flotte gule blomsterkurven. For faktisk er løvetann så lite likt at den har havnet i kategorien «ugress».

- Annonse -

Over i Frankrike er de så forbannet på blomsten at de like godt har døpt den pissenlit. Fritt oversatt betyr dette noe i retningen av å «pisse i senga», så det er åpenbart ikke en hedersbetegnelse.

Men blomsten, eller ugresset om du vil, har flere egenskaper enn å være så vannavdrivende at man pisser i senga om natten, og det har dekkprodusenten Continental for lengst funnet ut.

Allerede i 2015 kjørte de tester på et dekk som var er laget av et materiale som Continental kaller Taraxagum, det botaniske navnet for løvetann. Konkret var det da vinterdekkene WinterContact TS 850 P som ble testet i Sverige.

Året etter hadde tyskerne avansert videre til å bruke gummi produsert av lokal løvetann til å lage motorfester, og håpet var at det skulle spare miljøet ytterligere samt skape mindre motorvibrasjoner på grunn av sine spesielle egenskaper.

- Annonse -

Og de har på ingen måter lagt det spesielle dekkprosjektet bak seg, men kjørt på videre med å utvikle gummi fra røttene til løvetann. For de ser en gevinst i dette.

Å utnytte løvetann vil nemlig lette på presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk, og i tillegg vil dette redusere avhengigheten av naturgummi som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene.

En annen stor pluss er at løvetann kan dyrkes nesten hvor som helst, og dermed også utenfor produksjonslokaler av gummi. Ergo vil det redusere behovet for logistikk og belastningen på miljøet.

Continental har et forskningssenter i Russland, og der har de opprettet en svær plantasje med løvetann som skal brukes i produksjonen.

- Annonse -

Lokaleriseringen er ikke tilfeldig, for løvetann kommer i forskjellige utgaver. Den russiske versjonen skal ha de beste egenskapene for å utvinne slitesterk gummi.

I forskningssenteret som heter Taraxagum Lab Anklam ble det i 2018 også installert en diger spesialmaskin som skal utvinne gummi fra løvetannrøtter, og med den på plass var Continental et skritt nærmere serieproduksjon av løvetanndekk.

Her studerer forskere et eksemplar av løvetann-dekkene:

At løvetanndekk faktisk har noe for seg viser en helt ny nominasjon. Prosjektet med det lange navnet «Bærekraftige dekk gjennom løvetann ‒ innovasjoner fra biologi, teknologi og landbruk» er nemlig nominert til den tyske forbundspresidentens pris for teknologi og innovasjon.

Dette er en årlig pris som deles ut til enkeltpersoner eller team for fremragende teknisk, teknisk eller vitenskapelig innovasjon.

Løvetannen som brukes av forskerne i Russland kommer fra Kasakhstan, og selv om denne er spesielt godt egnet for utvinning av naturgummi inneholder ikke løvetannen nok gummi for industriell produksjon. Ville planter gir heller ikke stabile nok utbytter.

Løsningen er å dyrke fram nye versjoner, og dette gjøres via såkalte DNA-markører som er viktig for avl.

Markørene gjør at forskerne kan undersøke plantens frøplanter for å finne ut om de har de ønskede egenskapene, og anslå om det er verdt å fortsette å avle med disse plantene.

‒ Continental bruker mye ressurser på å utvikle framtidens teknologi, både når det gjelder dekk og annen teknologi til bilindustrien, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

‒ Vi jobber etter en Vision Zero hvor målet er en framtid uten ulykker, skadde og drepte i trafikken. I tillegg er miljø viktig for oss, og vi jobber hele tiden for å drive mer miljøvennlig. Dekk laget av gummi fra løvetann er et viktig steg for at også vår bransje kan bli mer miljøvennlig.

Og kanskje får løvetannen også et litt bedre rykte. Pissenlit. Har du hørt på maken!?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her