Legendarisk Sierra-utgave gjør comeback

I 1987 ble Ford Sierra Cosworth RS500 avduket. Den skulle bli en formidabel suksess.


En av de heftigste racerbilene som har vært er utvilsomt den til Mr. Rallycross himself, Martin Schanche. Den iltre finnmarkingen rattet nemlig en Ford RS200, en bil som i utgangspunktet var laget for rally-VM ‒ men der var den rett og slett for voldsom.

Etter flere ulykker som krevde flere liv, ble den rett og slett utstengt ‒ og det var det for rallyutgaven.

-->
Men siden biler som deltar i rally-VM må serieproduseres, åpnet dette for å bruke den i andre typer racing.

Schanche så sitt snitt til å bruke RS200 i rallycross, og E2-utgaven skal visstnok hatt 650 hestekrefter ‒ originalt. Men Mr. Rallycross var også en trollmann når det kom til bil-snekring, og ryktene skal ha det til motoren i viktige finaler var tunet til voldsomme 900 hk.

Bilen sørget da også for at Schanche tok EM-tittelen i 1991.

En annen Ford som var bygd for racing var Sierra RS Cosworth, som kom samme året som RS200 debuterte ‒ og ble bannlyst ‒ i rally-VM, i 1986.

Det ble satt sluttstrek for Sierra RS Cosworth i 1992, men da hadde den for lengst rukket å skrive seg inn i historien.

Utgaven Sierra Cosworth RS500 herjet blant annet i baneserien BTCC, hvor bilen hanket inn hele 40 BTCC-seire. Bilen ble faktisk kåret til historiens beste BTCC-bil av Autosport så sent som i fjor.

Det var britiske Andy Rouse som sørget for suksessen rundt de britiske banene, og han ble mester bak rattet på en slik både i 1988 og 1989.

Den har altså en spesiell plass i hjertet til spesielt britene, og nå gjør den også et sensasjonelt comeback.

Det er CNC Motorsport AWS grunnlagt av Alan Strachan som skal bygge tre nye Ford Sierra RS500, og disse skal følge spesifikasjonene til 1990-utgaven av bilen laget av Andy Rouse Engineering (ARE).

De gjør alt de kan for at den nye blir mest mulig lik den som herjet på banene for over 30 år siden, og da er den en fordel at Strachan faktisk jobbet for ARE fra 1989 til 1992.

Selskapet får dermed tilgang til tegninger og spesifikasjoner, og for den første utgaven har de til og med skaffet seg et ubrukt «909»-skall designet for de originale utgavene.

På motorsiden har de hanket inn motoringeniøren til ARE, Vic Drake, som konsulent, som selv har bygd opp over 100 RS500-motorer. Sluttresultatet skal gi 570 hk, og denne blir koblet til en 5-trinns manuell kasse fra Getrag.

Alt det andre skal også bli mest mulig lik 1990-utgaven, så dette blir nesten som å kjøre en splitter ny 32-åring til neste år.

‒ Etterspørselen etter konkurransedyktige gruppe A-biler øker, og dette åpner for de beste racing-begivenhetene rundt i verden ‒ om man har de riktige bilene, sier Strachan.

‒ RS500 er veldig morsom å kjøre, relativt enkel å vedlikeholde og betydelig rimeligere å drifte enn Super Touring-biler. RS500 er også et flott trekkplaster for fansen, som med glede husker disse ildsprutende monstrene. Alle bilene blir også signert av Andy.

Andy, altså den legendariske føreren Rouse, minnes også RS500 med stor glede.

‒ RS500 var mye moro, og av alle bilene jeg kjørte, er Kaliber RS500 den jeg skulle ønske jeg fortsatt hadde i dag, sier 73-åringen.

‒ Da Alan fortalte meg at han hadde skaffet et helt nytt karosseri, kom vi på ideen om å bygge riktige fortsettelsesbiler akkurat som vi gjorde i Binley-verkstedet vårt. Etter å ha sett Alan utvikle sin egen ingeniørvirksomhet, var han den eneste personen jeg stolte på til å bygge biler som kunne bære «bygd av ARE»-plaketten videre.

Og slik ser 2022-utgaven av den legendariske Ford Sierra Cosworth RS500 ut, og den ser jo utvilsomt som en levende legende:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsport