Foruten gamle og store biler, som de berømte DeVille og Eldorado, så vet ikke nordmenn generelt veldig mye om Cadillac.
Vel, foruten at vi helt ut av det blå spilte hovedrollen i en Cadillac-reklame sendt under selveste Superbowl-finalen. Der, i 2021, dukket skuespiller og komiker Will Ferrell opp, og erklærte krig mot Norge. Eller som det het: «No way Norway».
-->
Superbowl-spottene er de dyreste reklamene som finner veien til fjernsynet, og Cadillac spanderte altså 60 rådyre sekunder på å «baksnakke» Norge. Men de hadde også klar en versjon på 90 sekunder, og der kunne vi se at Ferrell rett og slett ville invadere Norge. Men så var det geografikunnskapen da…
Ferrel, gift med en svenske, var nemlig irritert på Norges store utrulling av elbiler, og siden Cadillac skulle ta det elektriske steget ville han gjøre noe med det. Han ville rett og slett knuse oss. Her er et gjensyn med den litt fornøyelige reklamen:
Nå avsluttet reklamen med at «We are coming to Norway», men selv om Cadillac faktisk er på plass i noen europeiske land, inkludert Sverige, har de foreløpig ikke sagt noe om eventuelle norske planer. Så vi får se hva de gjør nå som de skal inn i Formel 1 fra 2026, for en mer global scene enn dette finnes det knapt.
Så Cadillac skal altså ta det elektriske steget, men hva innebærer det?
Vel, de har selvsagt en rekke modeller, inkludert både en SUV og sedan i den mer sportslige V-serien. De byr også på flere SUV-modeller, som Escalade, men det mest spennende nå som de skal over til elbiler er selvsagt de helelektriske modellene.
Her er det fem ulike biler, den digre luksussedanen Celestiq og SUV-modellene Lyriq, Optiq, Vistiq og den elektriske Escalade IQ. Og for å sjekke hva dette er for noe kan vi jo se på den aller siste de har annonsert, den rykende ferske 2026-modellen Vistiq.
Dette er som mange av de andre en ganske stor bil, og her er det tre seterader som skal mikse tre andre viktige ting for Cadillac ‒ ytelse, håndverk og teknologi.
‒ Cadillac fortsetter å sette standarden for amerikansk luksus. Introduksjonen av Vistiq vil fortsette å drive oss inn i EV-fremtiden, sier John Roth, visepresident, Global Cadillac.
‒ Med tillegget av Vistiq vil Cadillac være et av de få merkene som tilbyr en EV-inngang i alle luksus-SUV-segmenter.
Produksjonen av Vistiq skal starte i 2025, og dette er en global modell ‒ så vi kan jo håpe at den dukker opp i Norge med tiden. Eller så kan du jo dra til Sverige og kjøpe en slik.
For ja, dette er også en norsk vinterbil med firehjulsdrift, og her bør de luksuriøse kjøreegenskapene være godt ivaretatt gjennom Air Ride Adaptive fjæring.
Under skallet byr Vistiq på en batteripakke på hele 102 kWh, og det bør gå unna med 615 hk og et dreiemoment på 880 Nm. Rekkevidden er estimert til 483 kilometer etter den amerikanske standarden.
‒ Fra start var teamets mål å levere en tre-rads SUV som gir spennende ytelse og intuitiv teknologi, pakket inn i merkets ikoniske designspråk, forklarer sjefingeniør Jeff MacDonald.
‒ Fet, men likevel raffinert, Vistiq gir en komfortabel tur mens den håndteres som et mye mindre kjøretøy, og gir en følelse av isolert presisjon.
Her er det også bakakselstyring og det er mulig å få den med 23-tommers hjul, og som de andre elbilene til Cadillac får den også signaturgrillen kalt Black Crystal Shield.
‒ Vistiq fortsetter Cadillac EV-identiteten, inkludert våre karakteristiske vertikale lamper foran og bak, den opplyste nålestripe-grillen, en 33-tommers diagonal LED-skjerm med høy oppløsning og tilgjengelige 23-tommers hjul, gjengitt i en proporsjonalt staselig og funksjonell tre-rads SUV, sier Bryan Nesbitt, administrerende direktør, Global Cadillac Design.
‒ Vistiq bidrar til å oppfylle showroomvisjonen vår om å tilby den mest kunstferdige integrasjonen av innovasjon med nullutslippsfremdrift.
Innvendig plass er viktig for Cadillac, men også en litt mer luksuriøs opplevelse selv om du er henvist til tredje og bakerste rad. Så denne inkluderer ting som polstrede armlener, mobiloppbevaring, koppholdere og USB-ladere.
Det er også ifølge Cadillac rikelig med lagringsplass, noe jo alle liker. Og som en elbil er denne også miljøbevisst på bruk av materialer, og det er blant annet aksentstoff vevd av garn laget av 100 prosent resirkulerte materialer.
Og ja, intelligent klimakontroll med fem soner og et lydanlegg fra AKG som byr på hele 23 høyttalere og Dolby Atmos-lyd.
Vistiq er også utstyrt med Vehicle-to-Home (V2H) toveis ladefunksjoner, så her kan elbilen levere kraft til hjemmet om det er strømbrudd ‒ eller til hytta om det trengs.
Som alle moderne biler har også Vistiq en rekke førerassistenter som hjelper til, inkludert blindsoneassistent og syklistvarsler.
Vi nevnte firehjulsdrift som en norsk favoritt, men Vistiq har enda et «norsk» ess. Bilen er nemlig mulig å få med Night Vision, aktivert av en infrarød sensor, så med denne har kjøring i mørket aldri vært enklere.
Pris er jo viktig, og her snakker vi altså om en litt mer premium bil. Vel, den har fått en villedende pris på 78.790 dollar over i USA, og i skrivende stund er dette 877.000 kroner.
Så ja, en elbil som Cadillac Vistiq kunne helt klart blitt solgt også her i Norge, og med ferske F1-ambinsjoner så kan vi jo alltids håpe at den ærverdige amerikanske merket gjør som de lovet i 2021 ‒ kommer til Norge.
For det er på tide at de gamle flakene får selskap av noen nye og elektriske biler, som som Vistiq åpenbart er.
Les også: