Gigantene Kia og LG har gått sammen for å lage morgendagens varebiler. (Fotos: Kia)

Kia og LG putter avanserte hvitevarer i varebilene

Kias elektriske varebiler skal bane vei for en rekke bruksområder.


Stikkordene er PBV. De tre bokstavene står for Plattform Beyond Vehicle, og kan oversettes med plattformer forbi kjøretøy. Altså en plattform som kan lage mer enn «bare» varebiler. 

Den nye satstingen kommer etter at Kia Corporation og LG Electronics nylig kunngjorde et nytt partnerskap som har et mål for øyet – å skape nye mobile romløsninger basert på den nye og elektriske varebillinjen til Kia.

-->
Avtalen ble signert under bilmessen Seoul Mobility Show, men de stoppet ikke med bare denne kunngjøringen. For de hadde også dratt med seg to konseptmodeller som viser noen av bruksområdene, og her er det altså nesten bare fantasien som setter grenser på hva man kan lage.

Kia opplyser at avtalen kombinerer Kias PBV-teknologi med LGs ekspertise innen skreddersydde romopplevelser for brukere, tilpasset ulike livsstiler og arbeidsbehov, ved å integrere avanserte hvitevarer. 

Alt dette skal åpne for at brukerne kan forvandle varebilen til et personlig kontor, studio, lounge eller andre ting.

– Ved å tilby mobile romløsninger som kombinerer biler med hvitevarer, har vi som mål å lede en transformativ endring i kundenes livsstil, sier Won-Jeong Jeong, konserndirektør og leder for Korea Business Division hos Kia.

– Dette partnerskapet med LG Electronics fremmer PBV-enes kjerneverdi og bidrar til et nytt mobilitetsparadigme, der Kia sine varebiler utvikler seg til personlige rom for både fritidsliv og arbeid.

Mer eksakt viste Kia og LG fram to PV5 Spielraum-konseptmodeller, og du har kanskje gjettet hva dette er for noe. For av en eller annen grunn har de to koreanske selskapene gått for tysk her, og speilraum betyr enkelt og greit spillerom. Dette skal gjenspeile konseptet med fleksible mobilitetsløsninger.

Spielraum Studio-løsningen byr på LGs AI-drevne hvitevarer, som moduler, smarte speil og kaffemaskiner, som er integrert for å optimalisere interiøret i PV5, opplyser Kia. 

Videre sier de at AI-systemet kan overvåke brukerens arbeidsplan, beregne gjenstående reisetid til destinasjonen og foreslå innstillinger for apparatene deretter.

Den andre varebilen er et Spielraum Glow cabin-konsept, og denne er ifølge Kia utviklet for å møte den økende etterspørselen etter bilpiknikopplevelser. Dette er altså den ultimate ut-på-tur-bilen. 

Dette konseptet inkluderer apparater som kjøleskap, ovner og vinskap, og åpner selvsagt for en helt unik piknik. Her er det også en belysning som kan tilpasses etter kundenes ønsker og personlige preferanser.

Planen er at de to unike varebilene tar spranget fra konsept til serieproduksjon i løpet av andre halvdel av 2026, og avalen innebærer også at selskapene skal legge planer for å utvikle avanserte hvitevarer og AI-løsninger som kan effektivisere og forbedre hverdagslige oppgaver, heter det fra Kia. 

Og vi gleder oss selvsagt til å se hva slags varebiler dette fører til. 

Les også:

Hva tenker du