Når det snakkes om nullutslipp tenker de aller fleste automatisk på elbiler, men også hydrogenbilene er også slike. Og det er fortsatt noen merker som satser litt på bilene som «tapte» kampen mot de batterielektriske.
Hyundai er et av dem, og det har de gjort i godt over et tiår. De kom med sin Tucson FCEV allerede i 2013, og det var faktisk året før Toyota hadde klar sin Mirai-modell.
Koreanerne fulgte opp med Nexo-modellen i 2018, og det er denne som nå blir fornyet.
De viste fram 2. generasjon av hydrogenbilen under en pågående bilmesse i Seoul, og her er det flere ting som elbilene sliter med å matche. Nexo er for øvrig 4,75 meter lang, så den befinner seg i midt i det populære C-segmentet.
En viktig nyhet, iallfall her oppe i nord, er at Nexo for aller første gang også kan utstyres med en krok bakerst, og hengervekten er opplyst til ganske ok 1.000 kilo.

Rekkevidden har også fått seg et løft og lyder nå på minst 700 kilometer, mens ladingen, her i form av å fylle hydrogentanken, kun tar fem minutter.
Det meste er fornyet, og nye Nexo, et navn hentet fra koreanske Goyo som betyr noe i retning av ro og stillhet, har også et bagasjerom med en maks kapasitet på 993 liter. Det er fire golfbager, opplyser Hyundai.
På innsiden er det også et 12,3-tommers førerinformasjonsklynge og en 12,3-tommers infotainmentskjerm, og bilen byr selvsagt på OTA-oppdateringer, AI-stemmegjenkjenning og trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt et Bang & Olufsen-lydsystem med opptil 14 høyttalere.
Rent teknologisk står heller ikke nye Nexo noe tilbake for de nye elbilene de har kommet med, og åpner for eksempel for kjøretøy-til-last (V2L) funksjon akkurat som de batterielektriske.
Den nye utgaven klarer 0-100 km/t på 7,8 sekunder, og har en oppgitt toppfart på 179 km/t.

Her er hovedpunktene som Hyundai trekker fram for 2. generasjon Nexo:
- Sikter på mer enn 700 km rekkevidde via en fem-minutters lading
- «Art of Steel» eksteriørdesign og forbedret interiørkomfort forbedrer Nexos konkurranseevne i mellomstore SUV-segmentet
- 2. generasjons Nexo har et romslig interiør med avanserte komfortfunksjoner, inkludert avslapningsseter i første rad og økt bagasjekapasitet
- Med en forbedret drivlinje med større effektivitet og holdbarhet, har den helt nye Nexo et nytt motorsystem og høyeffektiv omformer
- Den helt nye Nexo leverer aerodynamiske forbedringer og er den første FCEV som åpner for slepekapasitet, som forbedrer ytelsen og allsidigheten
- Nexo er designet med avanserte førerassistansesystemer og kollisjonssikkerhetsfunksjoner på toppnivå, som sikrer omfattende beskyttelse for sjåfører og passasjerer
Om nye Nexo faktisk dukker opp i Norge er ikke så godt å si, men Hyundai-kundene lider uansett ikke en veldig nød og får stadig flere elbiler å velge mellom.
I tillegg til Ioniq 5 og 6 tilbyr Hyundai Norge en oppdatert Kona, de har også en helt ny elektrisk småbil kalt Inster og det er på vei et nytt flaggskip gjennom Ioniq 9.
Sistnevnte åpner for rekkevidder som er estimert opp til 620 kilometer og 10-80 prosent lading på 24 minutter, så den er blant de bedre over hos elbilene.
Men altså et stykke bak Hyundai Nexo, som fyller tanken på fem minutter og kan kjøre minst 700 kilometer uten et eneste stopp. Ja, om du finner en hydrogenstasjon.
Les også: