NAF har testet sommerdekkene, og det inkludert elbildekk. (Fotos: NAF)

Ber elbilistene styre unna «rekkevidde-dekk»

Rullemotstand har innvirkning på elbilenes rekkevidde, og det kommer stadig nye spesialdekk som skal rulle med mindre motstand. Og NAF advarer.


På samme tid som bilmerkene tar i bruk nye løsninger for å dra enda flere kilometer ut av elbilenes rekkevidder, jobber også de store dekkprodusentene med det samme.

Flere jobber også tett med ulike bilmerker, og det er også mulig å finne såkalte «elbildekk» ute på det åpne dekkmarkedet. 

-->
Men så var det denne sikkerheten da. 

Norge har som kjent et mål om at ingen skal dø i trafikken, og dekkene er et viktig element når verdens sikreste trafikkland skal bli enda sikrere. Da er det ifølge NAF en utfordring med elbildekkene.

– Dropp spesialdekk og sats på gode og trygge sommerdekk. Det er ingen vits å ofre sikkerheten for en knapt merkbar økning i rekkevidden til elbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forbundet vet hva de snakker om, for de kjører stadig nye dekktester for å hjelpe bilistene til å sikre valg. Og NAF sier at i en fersk sommerdekktest havner spesialdekkene pinlig nær budsjettdekket, og at det rett og slett er for dårlig.

Sommerdekktesten til NAF-magasinet Motor inkluderte åtte dekk rettet mot Norges mest populære bilklasse, elektriske SUV-modeller.  

– Konklusjonen er at et godt sommerdekk passer til alle typer biler uavhengig av om de går på strøm eller diesel, sier Sødal.  

NAF sier at dekkprodusentene nå har sluttet å tilby spesialdekk for elbil på det vanlige markedet, og at disse dekkene brukes av bilprodusentene og er tilpasset det enkelte bilmerke. Slike dekk kan kjøpes hos store nettforhandlere av bildekk. 

Sommerdekktesten inkluderte to typer spesialdekk, det ene tilpasset Volkswagen og det andre Volvo.  

– Det er et kappløp om å tyne rekkevidde ut av elbilene for å redusere bilprodusentens utslipp og øke elektrisk rekkevidde. Det går på bekostning av sikkerheten, sier Sødal. 

– Bilen triller kanskje en ekstra mil før den må lades, men samtidig risikerer du vannplaning i en lavere hastighet og har lengre bremselengde på våt asfalt enn med et godt dekk, fortsetter han.  

De to elbildekkene havnet altså pinlig nær budsjettdekket som var med. 

– Styr unna disse spesialdekkene og velg sikre dekk til bilen din. Husk at dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken. Da må de være av god kvalitet, sier NAF-rådgiveren. 

– Gode dekk er rett og slett en billig livsforsikring!

Av de åtte dekkene som ble testet ble Volvos spesialdekk tredjesist og Volkswagens nest sist, og kun den rimelige Hifly-dekket scoret dårligere i testen.

Topp tre i sommerdekktesten 2025: 

  • Michelin Pilot Sport 4 SUV 
  • Nokian Hakka Black 3 SilentDrive 
  • Pirelli Scorpion
Les om testen og se detaljerte resultater over hos Motor.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF Motor