Jøss, Tiguan både som ladbar hybrid og som R

Europas mest populære SUV vokser, men ikke i fysisk størrelse. For Tiguan-familien vokser nå både med en ladbar hybrid og en R-modell.


Tigaun har siden den kom i 2007 slått seg inn på bestselgerlistene
over hele verden, og 2. generasjonen lansert i 2016 har like godt klatret helt
til topps.

Denne generasjonen var Europas mest solgte SUV i fjor, og faktisk
har Tiguan blitt så populær at selv folkebilen Volkswagen Golf må strekke
våpen. Tiguan var den modellen i hele den digre Volkswagen-gruppen som det ble
solgt mest av i fjor, og tyskerne satte sammen hele 911.000 eksemplarer av SUV-modellen
bare i 2019.

Så det er lett å forstå at Volkswagen vil satse litt ekstra
på den 4,48 meter lange modellen, og klinker nå til med to nye modellversjoner
som vil friste ytterligere.

For de fleste er eHybrid den mest spennende, for dette er en
ladbar hybrid som vi tipper kommer til å bli en populær modell som mange går
for.

Denne vil kombinere en 1.4-liters TSI bensinmotor med en
elmotor, og totalt vil den by på imponerende 245 hestekrefter. Denne lille
raceren kan kjøres på ren elektrisk kraft i 50 kilometer, så under hverdagslig
bruk bør det være mulig å bruke Tiguan eHybrid kun som en elbil.

Om det gjøres er toppfarten begrenset til 130 km/t, men også
det holder jo i massevis på norske veier.

Men det er altså ikke alt.

Inkludert i den omfattende oppdatering lurer også en Tiguan
R ‒ gjedda i sivet.

Senest i forrige uke skrev vi om Arteon R, en ny hissigpropp i den modellserien, og Tiguan R får stort sett det samme drivverket som den bilen byr på.

Det betyr en 320 hk sterk TSI-motor som sørger for nok av krefter,
og den potente SUV-modellen får også noe annet ganske nytt fra den store
Volkswagen-gruppen.

Tiguan R byr nemlig på «Torque Vectoring» som skal sørge for
at grepet heves til et nytt nivå, og her snakker vi om et virkelig smart
firehjulsdrift-system.

Dette fordeler ikke bare drivkraften variabelt mellom front-
og bakaksler, mens også mellom venstre og høyre bakhjul. Dermed bør norske vinterutfordringer
være en lek bak rattet på en Tiguan R.

I tillegg til snø-innstillingen er det også mulig å sette
Tiguan R i kjøremoduser som Comfort, Sport, Race, Individual og Offroad, så her
bør det være noe for enhver situasjon.

Ellers har Volkswagen gitt den oppdaterte Tiguan en front
som ligner mer på Touareg med LED-lykter, satt inn nye TDI-motorer, koblet den
enda mer til nett via det siste infosystemet kalt MIB3 og satt inn et
formidabelt lydsystem signert Harman/Kardon med 480-watt.

Volkswagen Norge sier at de planlegger å åpne for salg litt
ut i august, så de som enten kan tenke seg en Tiguan eHybrid eller Tiguan R
trenger ikke å vente så veldig lenge.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter