Arteon nå både som R og Shooting Brake

Volkswagen har midtlivsoppdatert Arteon, og tatt oppgaven litt mer seriøst enn det som er vanlig.


Normalt innebærer en facelift av en modell bare noen
små endringer og litt ny teknologi, men dette bryr ikke Volkswagen seg særlig om.
Iallfall ikke når det kommer til flaggskipmodellen Arteon.

Denne modellen debuterte så sent som i 2017, men tre år er
åpenbart veldig gammelt for Arteon. For Volkswagen knaller til med oppdaterte,
og nye, versjoner av bilen.

Tyskerne sparer altså ikke på kruttet, og byr like godt på
Arteon R og Arteon Shooting Brake, og de gjør også disse høyaktuelle med å
tilby de som ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde. Noe mer er det vel
knapt nok mulig å ønske seg?

De to nye modellversjonene byr på over én meters beinplass bak
og godt over 550 liters bagasjerom (over 1.500 om bakseteryggene legges ned),
og har selvsagt fått det meste av ny teknologi som Volkswagen byr på – inkludert
et oppdatert infosystem.

Det betyr for eksempel Travel Assist som hjelper føreren helt
opp til solide 210 km/t, og at bilen selv kan justerer selv seg etter
fartsgrensene.

Arteon R er flaggskipet, og drar selvsagt fordeler av at det
generelle designet til Arteon har blitt hakket skarpere med en ny front som
skal gjøre bilen mer elegant og dynamisk. Den ser rett og slett skarpere ut.

Volkswagen har plassert sin 2-liters motor som mange av de
litt råere utgavene av modeller fra Volkswagen-gruppen også har, og det betyr
rundt 320 hestekrefter og selvsagt firehjulstrekk med R-teknologi som styrer
dreiemomentet ned til hjulene.

Arteon R er som du kan se av bildene under coupéformet, og ser absolutt ikke ille ut.

Stasjonsvogner trenger ikke å være kjedelige, og det sørger
blant annet det såkalte Shooting Brake-designet for. Dette er stasjonsvogner
som har fått hakket mer skarpere linjer, og en slik form har også den nye stasjonsvognen
til Arteon.

En Shooting Brake skal helst ha definerte linjer og et tak
som faller ned mot bakenden, og Volkswagen har vært tro mot dette prinsippet da
de designet Arteon Shooting Brake.

Bilen bør stå høyt på ønskelista for de som trenger mye
plass, for her er en modell som naboen slenger lange og tårevåte blikk etter.

Sjekk selv:

Den tredje nyheten er at for første gang kommer Arteon som
en ladbar hybrid. Arteon eHybrid blir tilgjengelig for både R-versjonen og
Shooting Brake, og byr på det siste innen hybridteknologi som sørger for lange
elektriske rekkevidder.

Så alle gode ting er faktisk tre, iallfall når det kommer til den nye Arteon.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter