Annonse
Hjem Nyheter Så lite har denne forandret seg

Så lite har denne forandret seg

Ikke alle 50-åringer holde seg like godt som Range Rover. Sjekk forvandlingen på 50 år.

På 1960-tallet var det store og små biler som gjaldt, og bilindustrien hadde fortsatt ikke sett potensiale av SUV-lignende modeller.

Men det var merker som også hadde begynt å eksperimentere rundt nye segmenter, og som kjent var Land Rover en av disse.

De startet å produsere bilen som kan vandre over landet, en land rover, da Spencer Wilks besøkte broder Maurice Wilks som drev gård.

Spencer og Maurice konkluderte med at Willys Jeep trengte en konkurrent, og ifølge sagnet skal Maurice ha tegnet en enkel og firkantet terrengbil i sanden. Bilen så ut nesten likedan som Land Rover gjør i 2020, altså en med et ganske enkelt design.

Saken fortsetter under Annonsen

Men Land Roveren var en mer spesialisert bil, og utover 1960-tallet så Rover at det lå muligheter til å ekspandere 4×4-segmentet også til litt mer generell bilbruk.

Charles Spencer King, nevø av de to grunnleggerne, klekket ut en plan på hvordan de kunne gjøre dette. Han ville utvide visjonen til onklene med å kombinere firehjulstrekk med komforten til Rover-sedanene. Ja, han ville lage SUVer, uten at han selv var klar over akkurat dette.

De startet på jobben mot slutten av 1960-tallet, og i 1970 kunne de endelig vise hva de hadde fått til. Og de ble møtt av stående ovasjoner fra hele verden.

Faktisk var den 2-dørs bilen så nyskapende og spesiell at et av verdens mest berømte museum banket på døra året etter. Louvre, hjemmet til Mona Lisa, mente dette var kunst, og ville stille ut bilen. Der ble mesterverket tidenes første bilmodell som de besøkende kunne bivåne.

Range Rover ble lansert 17. juni 1970, ja, gratulerer med 50-årsdagen, og den første utgaven var 100 tommer lang og banet på en måte veien for SUV-modellene.

Britene liker som kjent å holde på sine tradisjoner, så den første generasjonen fikk leve helt til 1996 ‒ 26 år altså. Det skjer ikke i dag.

I løpet av de årene rakk den å gjøre flere grensesprengende ting.

Range Rover var første SUV med permanent 4WD-system, og i 1989 ble den også den første 4×4 som var utstyrt med ABS-bremser.

I 1992 kom også modellen med elektronisk luftfjæring, som siden har gitt bilen den nyanserte kjørefølelsen som den er kjent for.

Siden 1996 har generasjonene kommet tettere.

2. generasjon kom i 1994, med silhuetten vi kjenner i dag, og 3. generasjon lansert i 2001 erstattet den tradisjonelle 4×4 rammen og kom med uavhengig fjæring og med et langt mer eksklusivt interiør.

I 2012 var det klart for den generasjonen Range Rover fortsatt er inne i, og ble den første SUV-modellen med aluminiumskonstruksjon, og dette lettere materialet sørget for at bilen veide 420 kilo mindre enn forgjengeren.

Bilen har ikke kun vært innom Louvre, men har også tatt seg over det fryktede Darien Gap ‒ et manglende veistykke mellom Nord- og Sør-Amerika. Den har også vært innom Paris-rallyet, hvor den har flekset så mye muskler at den har vunnet løpet to ganger.

Så det er all grunn til å være stolt av modellen, noe Land Rover da også er. Faktisk så mye at de slår til med en hyllestversjon smart nok kalt Rang Rover 50, eller Range Rover Fifty som de selv sier.

Et annet tall som passer fint til dette er 1.970, og det er eksakt så mange eksemplarer Land Rover skal lage av Range Rover 50.

Spesialmodellen kommer med en rekke skreddersydde oppgraderinger og 22-tommers hjul. Den blir tilgjengelig både med standard og lang akselkonstruksjon, og det er mulig å velge mellom fire farger.

Det er altså en spesiell utgave, men ikke den aller råeste. Den æren tilfaller nemlig Range Rover SVAutobiography, en sterk toppmodell signert Land Rovers Special Vehicle Operations. Dette er tidenes sterkeste serieproduserte Range Rover, og byr blant annet på en stor V8-motor med 565 hk.

Og vi kan selvsagt ikke skrive en sak om Range Rovers historie uten å nevne designet, som er hentet fra den aller øverste hylla. Det finnes det et veldig godt bevis på, nemlig kåringen av verdens flotteste bil.

I 2012 gikk Range Rover Evoque til topp, og jaggu ble ikke dette fulgt opp av Range Rover Velar i 2018. Range Rover har altså tatt to av de siste åtte prisene, så det er ikke snakk om noe annet enn at de har truffet usedvanlig godt på designet.

Her er et tilbakeblikk på 50 år med Range Rover, en usedvanlig sprek og vakker jubilant.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker