- Annonse -
HjemElbilerVil fjerne elbil-fordeler

Vil fjerne elbil-fordeler

Høyre mener at det ikke lenger er bærekraftig å kjøre på med massive elbilfordeler, og vil fase disse ut fra 2022. Elbilforeningen mener på sin side at bensin- og dieselbiler bør ta regningen.

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022.

- Annonse -

Dette er ikke våre ord, men hentet fra et arbeidsnotat som Høyres programkomité nå jobber med.

De er nemlig bekymret for antall elbiler som blir kjøpt, og da tenker de naturligvis ikke på den miljømessige gevinsten slike biler kommer med. De tenker på de statlige inntektene.

– Tiden er inne for Høyre til å diskutere hvordan vi skal gjeninnføre avgifter på elbiler. Hvis vi ikke gjør det, har vi ingen inntekter igjen til å bygge ut veinettet for, sier programkomiteens nestleder Henrik Asheim til NTB.

Problemet er at det selges for mange elbiler, og ettersom disse slipper unna både engangsavgift og moms går statskassa glipp av mange milliarder som de ellers ville fått inn. Norge nærmer seg nå 300.000 elbiler, og nærmere halvparten av nybilene som nå blir solgt er avgiftsfrie.

- Annonse -

Asheim viser til at det er en ubalanse i regnskapet, for også elbilene sliter på veiene, havner i ulykker og trenger ny infrastruktur som ladestasjoner. Derfor bør også disse bidra inn i statskassa.

– Det er veldig viktig at Høyre er tydelig på når vi skal begynne å fase inn avgifter og moms på elbiler. Da blir det forutsigbart for forbrukerne, sier han til NTB.

Elbilene har også andre goder som billigere bompasseringer og parkering, og kan også kjøre i de fleste kollektivfelt.

Slike ting var ment for å stimulere elbilveksten, men et slikt salg går altså utover andre typer nybiler. Reduseres salget av diesel- og bensinbiler stuper også de statlige inntektene, og i statsbudsjettet for 2020 ble det anslått at staten tapte rundt 10 milliarder kroner på avgiftsfritakene til elbilene.

- Annonse -

Til nå har elbiler vært et litt nisjepreget segment, med enten store og luksuriøse biler med greie rekkevidder eller små og billig biler med langt kortere rekkevidde. Nå er det imidlertid klart for et ras av nye elbilmodeller som tetter hullet, og med et bedre tilbud vil også etterspørselen øke.

Uansett vil en utfasing av elbilfordelene ganske sikkert føre til at flere velger bort elbiler, og det vil gjøre at regjeringens mål om å kun selge nullutslippsbiler allerede i 2025 blir tøffere å nå.

– Høyre risikerer å ødelegge 2025-målet om de fjerner momsfritaket for elbiler allerede fra 2022, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Foreningen som har vokst til mer enn 75.000 medlemmer frykter store konsekvenser om elbilene blir avgiftsbelagt.

– Nylig ble det kjent at utslippstallene i Norge synker og drivstoffsalget går ned. Elbiler har mye av æren for dette, så Høyre velger et underlig tidspunkt for å skrote sin egen suksess. En for tidlig innføring av moms vil føre til at salget kommer til å stupe, sier Haugneland.

Han mener at det er bensin- og dieselbilene som bør ta regningen for elbilene.

– For å kompensere for tapte avgiftsinntekter bør regjeringen heller starte med å reversere de store avgiftslettelsene som er gitt til bensin- og dieselbiler det siste tiåret, sier nestlederen.

Utfordringen med elbiler er at de er langt dyrere å produsere enn biler med forbrenningsmotorer, og dermed må utsalgsprisen opp for at bilmerkene skal tjene penger på disse. Men skal for eksempel en produsent som Volkswagen selge elbiler i større markeder som ikke har elbilfordeler slik som Norge må utviklingskostnadene ned, noe de også er.

Volkswagen har lagt milliarder i potten for å utvikle en elektrisk folkebil, ID. 3. Her fotografert på Opera-taket i Oslo. (Foto: VW)
Volkswagen har lagt milliarder i potten for å utvikle en elektrisk folkebil, ID. 3. Her fotografert på Opera-taket i Oslo. (Foto: VW)

Men elbilforeningen mener det er for tidlig å gjøre store inngrep allerede fra 2022.

– Fremdeles velger mer enn halvparten av de som kjøper ny bil bensin eller diesel. Det betyr at elbilene fremdeles trenger avgiftsfritaket for å være konkurransedyktige. Forbrukere er smarte og velger det som lønner seg. Fases elbilfordelene ut for tidlig, blir de for dyre for folk flest, sier Haugneland.

Foreningen mener at det fornuftige er å starte med litt moms når elbilsalget når 80 prosent av nybilsalget i året, og de vil ikke ha vanlig moms før nybilsalget kun består av elbiler.

– Skal vi nå 2025-målet om kun salg av elbiler, må de sterkeste virkemidlene få virke lengst mulig. Vi er fortsatt inne i en introduksjonsfase, særlig i distriktene. 10 prosent av den totale bilparken er elbiler. Skifte fra fossil til elektrisk tar tid, understreker Petter Haugneland.

Men han får ikke støtte av Asheim, som mener at alle bør bidra til statskassa.

– Mange av bilene er store og dyre, og de som kjøpe dem bør kunne bidra til fellesskapet, sier Høyre-politikeren, som også mener at elbilene bør betale full sats i bomringene.

– Vi må ha et bilavgiftssystem som gjør at det lønner seg å kjøpe nullutslippsbiler. Men nå lønner det seg så voldsomt at vi ikke kommer til å ha penger til å finansiere andre ting, slår han fast.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her