HjemNyheterBygger svært frakteskip om til seilskute

Bygger svært frakteskip om til seilskute

En av de største utslippsutfordringene er knyttet de store frakteskipene, så hva med å gjøre slike om til seilskuter? Det gjør Sea-Cargo nå som de aller første. Se video.

Norge er ikke bare spydspissen når det kommer til elbiler. Vi er helt i front på andre transportområder også, og ikke minst rundt de som bruker sjøveien. Der er vi verdensledende.

- Annonse -

For sjøfartsnasjonen har virkelig tatt ansvar for en grønn omstilling til havs, og sett fra et lokalt perspektiv betyr løsningen om å tilby strøm til skip som ligger ved kai slik at disse kan slå av motorene mye. Stadig flere norske havner tilbyr nå slik landstrøm, og enda viktigere ‒ det er mange nye slike prosjekter på gang.

Skipene selv blir også grønnere, og stadig flere utslippsfrie ferjer kommer til. Og de vil få følge av enda større fartøy.

Blant annet har Asko, selskapet som satser tung på utslippsfrie lastebiler, et svært ambisiøst prosjekt med selvkjørende og utslippsfrie lasteskip som skal inngå i en helelektrisk transportkjede mellom Østfold og Vestfold i Oslofjorden.

Rederiet Sea-Cargo følger nå opp med et prosjekt som skaper bølger over hele verden.

- Annonse -

De skal nemlig, mest sannsynlig som de aller første i verden, bygge om et av sine frakteskip til en seilskute. Ja, du leste riktig.

‒ Internasjonal godstransport er en av de uløste utfordringene på veien mot utslippsfri sjøtransport. Dette er store skip som går langt og krever mye energi. Rotorseil kan være noe av løsningen, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova, som støtter prosjektet med 18,8 millioner kroner.

Det er altså ikke snakk om store seilskuter som vi automatisk tenker på, og de store seilene er erstattet av to master som roterer. Men skipet benytter seg altså av vindkraft, akkurat som for eksempel de gamle skoleskipene.

‒ Rotorseilteknologien er lite brukt tidligere, og da kun som avlastning av hjelpemaskineriet. Fraktefartøyet til Sea-Cargo er det første vi er kjent med hvor rotorseil alene kan stå for fremdriften når værforholdene tillater det. Kombinasjonen mellom rotorseil og batteri kan gjøre det mulig med utslippsfrie fraktefartøy om bare få år, og innovasjon som dette er akkurat det vi trenger om vi skal klare å redusere utslippene raskt nok, sier Lilliestråle.

- Annonse -

Seilene, altså de to mastene, blir 5 meter i diameter og 35 meter høye, og kan heldigvis senkes ved behov. Rotorseil tar åpenbart mindre plass enn vanlige seil, og det er også mye mindre jobb knyttet til slike for mannskapet om bord.

Og de er også langt mer effektive enn konvensjonelle seil av samme størrelse.

‒ Ved å sette rotorseil på SC Connector tar vi i bruk tilgjengelig fornybar energi. Vindkreftene benyttes direkte til fremdrift, uten omformingstapene som er forbundet med andre energibærere. Som seilende hybrid forventer vi å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med 25 prosent, sier Johan Christian Hvide, Managing Director i Seatrans.

Tro ikke at SC Connector kun forflytter seg noen nautiske mil om gangen, for dette er et fraktefartøy som går i fast rute mellom Rotterdam, Immingham og Vestlandet.

‒ Prosjektet blir viktig for å vise at rotorseilteknologien kan brukes til mer enn hjelpekraft. Skipets seilingsrute er i et område med mye vind, noe som gjør det til et velegnet fartøy å teste ut teknologien på i full skala. Hvis teknologien viser seg å fungere godt i praksis, er den relevant for alle skip som har plass til en slik installasjon, sier Lilliestråle i Enova.

Med andre ord; blir dette vellykket så er mulighetene gode for at vi får se flere lasteskip med roterende seil. Det hadde vel ingen trodd bare for få år siden?

Her er en video som viser hvordan det hele fungerer:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her