Annonse
Hjem Nyheter Bygger svært frakteskip om til seilskute

Bygger svært frakteskip om til seilskute

En av de største utslippsutfordringene er knyttet de store frakteskipene, så hva med å gjøre slike om til seilskuter? Det gjør Sea-Cargo nå som de aller første. Se video.

Norge er ikke bare spydspissen når det kommer til elbiler. Vi er helt i front på andre transportområder også, og ikke minst rundt de som bruker sjøveien. Der er vi verdensledende.

For sjøfartsnasjonen har virkelig tatt ansvar for en grønn omstilling til havs, og sett fra et lokalt perspektiv betyr løsningen om å tilby strøm til skip som ligger ved kai slik at disse kan slå av motorene mye. Stadig flere norske havner tilbyr nå slik landstrøm, og enda viktigere ‒ det er mange nye slike prosjekter på gang.

Skipene selv blir også grønnere, og stadig flere utslippsfrie ferjer kommer til. Og de vil få følge av enda større fartøy.

Blant annet har Asko, selskapet som satser tung på utslippsfrie lastebiler, et svært ambisiøst prosjekt med selvkjørende og utslippsfrie lasteskip som skal inngå i en helelektrisk transportkjede mellom Østfold og Vestfold i Oslofjorden.

Saken fortsetter under Annonsen

Rederiet Sea-Cargo følger nå opp med et prosjekt som skaper bølger over hele verden.

De skal nemlig, mest sannsynlig som de aller første i verden, bygge om et av sine frakteskip til en seilskute. Ja, du leste riktig.

‒ Internasjonal godstransport er en av de uløste utfordringene på veien mot utslippsfri sjøtransport. Dette er store skip som går langt og krever mye energi. Rotorseil kan være noe av løsningen, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova, som støtter prosjektet med 18,8 millioner kroner.

Det er altså ikke snakk om store seilskuter som vi automatisk tenker på, og de store seilene er erstattet av to master som roterer. Men skipet benytter seg altså av vindkraft, akkurat som for eksempel de gamle skoleskipene.

‒ Rotorseilteknologien er lite brukt tidligere, og da kun som avlastning av hjelpemaskineriet. Fraktefartøyet til Sea-Cargo er det første vi er kjent med hvor rotorseil alene kan stå for fremdriften når værforholdene tillater det. Kombinasjonen mellom rotorseil og batteri kan gjøre det mulig med utslippsfrie fraktefartøy om bare få år, og innovasjon som dette er akkurat det vi trenger om vi skal klare å redusere utslippene raskt nok, sier Lilliestråle.

Seilene, altså de to mastene, blir 5 meter i diameter og 35 meter høye, og kan heldigvis senkes ved behov. Rotorseil tar åpenbart mindre plass enn vanlige seil, og det er også mye mindre jobb knyttet til slike for mannskapet om bord.

Og de er også langt mer effektive enn konvensjonelle seil av samme størrelse.

‒ Ved å sette rotorseil på SC Connector tar vi i bruk tilgjengelig fornybar energi. Vindkreftene benyttes direkte til fremdrift, uten omformingstapene som er forbundet med andre energibærere. Som seilende hybrid forventer vi å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med 25 prosent, sier Johan Christian Hvide, Managing Director i Seatrans.

Tro ikke at SC Connector kun forflytter seg noen nautiske mil om gangen, for dette er et fraktefartøy som går i fast rute mellom Rotterdam, Immingham og Vestlandet.

‒ Prosjektet blir viktig for å vise at rotorseilteknologien kan brukes til mer enn hjelpekraft. Skipets seilingsrute er i et område med mye vind, noe som gjør det til et velegnet fartøy å teste ut teknologien på i full skala. Hvis teknologien viser seg å fungere godt i praksis, er den relevant for alle skip som har plass til en slik installasjon, sier Lilliestråle i Enova.

Med andre ord; blir dette vellykket så er mulighetene gode for at vi får se flere lasteskip med roterende seil. Det hadde vel ingen trodd bare for få år siden?

Her er en video som viser hvordan det hele fungerer:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker