Annonse
Hjem Elbiler Nettsky skal gi mer korrekt rekkevidde

Nettsky skal gi mer korrekt rekkevidde

Ford har tenkt lenge og vel rundt nye løsninger til elbilen Mustang Mach-E, og den foreløpig siste nyheten rundt den elektriske SUV-modellen skal gi mer eksakt rekkevidde.

Tilbake i 2011 startet Ford å produsere en elektrisk Ford Focus, og gjennom sju år kunne de høste viktig lærdom av denne helelektriske versjonen. Dette kommer nå den første rene elbil-modellen signert Ford til gode.

Det amerikanske merket har ståltro på Mustang Mach-E, og har gått så seriøst til verks at de til og med har forsket på innvendige farger. Ja, du leste rett.

Fords kloke hoder har nemlig funnet ut at rød og blått lys varmer og kjøler de i bilen, og brukes klimaanlegget litt mindre så blir det mer saft som kan presse ut enda flere kilometeren fra batteriet.

Det er åpenbart at en av de minus-tingene Ford har erfart med biler som Focus Electric er rekkevidde, både mangel på en god slik ‒ og hvor eksakt den er.

Saken fortsetter under Annonsen

For noe av det mer irriterende i en elbil er om den oppgitt rekkevidden ikke er i nærheten av å være korrekt. Nå er Norge ganske bra dekt med hurtigladere, men det er uansett greit å kunne vite hvor langt man kan kjøre før elbilene må ha ladepause.

Det amerikanske merket har tatt fatt i denne problematikken, og funnet en løsning som skal sikre at elbilen faktisk ruller det som displayet opplyser.

Nye biler åpner for å dele data gjennom nettsky-løsninger, og Ford har sett at denne kan brukes til å gi elbilen med en oppgitt rekkevidde på over 600 kilometer en enda mer korrekt rekkevidde.

– Med vår «intelligent range-teknologi» kan kunden være helt trygg på at vår nye elektriske SUV til enhver tid gir det beste estimatet på hvor mye rekkevidde som er igjen på batteriet, og når det er behov for å lade opp, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

Systemet er ganske så enkelt, og effektivt. Mustang Mach-E er koblet til nettet, og vil dermed kalkulere data som føreforhold med tidligere kjøreadferd, og kan i tillegg høste data fra andre Mustang Mach-E som deler informasjon.

I tillegg rapporterer bilens batterisystem om hvor mye energi som er igjen på batteriet, mens en modul på drivlinjen overvåker hvor mye energi som blir brukt.

Utetemperaturen kan også påvirke rekkevidden, og «Intelligent Range» bruker den siste værinformasjonen til løpende å oppdatere gjenværende rekkevidde.

Ved at andre elbiler også leverer data til nettskyen, vil dette bidra til en enda mer korrekt rekkevidde. Det er mulig å hente gjennomsnittsdata for forbruk under kjøring i forskjellige hastigheter, terreng og værforhold, og dermed blir det mulig å anslå en mer nøyaktig rekkevidde ‒ selv på veistrekninger som sjåføren aldri tidligere har kjørt.

Ford har ikke tenkt å lure en eventuell ny rekkevidde inn i systemet, men har laget en løsning som gjør at føreren får beskjed via instrumentpanelet om den nye rekkevidden og hvorfor den er forandret.

Men noen ganger kan det gå helt galt, og selv en Mustang Mach-E kan gå helt tom for strøm. Da prøver også Ford å hjelpe til. Assistanse-programmet sørger for at den uheldige får veihjelp og fraktes til nærmeste ladepunkt, enten et FordPass ladenettverk, en sertifisert Ford-forhandler med lademuligheter eller rett og slett til det nærmeste offentlige ladepunktet.

Ford har såpass mye på gang at de første elbilene går glipp av systemoppdateringer som gjør den til en enda bedre bil, men Ford kjører nå i gang trådløse oppdateringer av systemet kalt OTA (Over The Air) som gjør at bilene selv holder seg oppdaterte.

En slik knyttet til rekkevidden er på tur, og gjør at Mustang Mach-E utnytter fordelene ved å være koblet til nettet enda bedre når det gjelder å kalkulere gjenværende rekkevidde.

Den nye løsningen regner inn trafikken i sanntid, om det er kø eller ikke, terrenget, høydeforskjellene på ruten og til og med temperaturen på endestasjon.

– Endringer i sjåførens kjørestil og i omgivelsene påvirker ofte bilens rekkevidde. Det er den viktigste grunnen til at elektriske biler ofte opplever betydelige justeringer av rekkevidden. Ford utnytter fordelen med nettbasert lagring i skyen til å gjøre disse anslagene enda mer nøyaktige, og fjerne rekkeviddeangsten og de unødvendige ladestoppene, sier Mark Poll, en av Fords eksperter på rekkevidder.

Ford startet altså med elbil-satsingen i 2011, og girer nå skikkelig om.

Først ut er altså Ford Mustang Mach-E, og den blir én av 18 nye elektrifiserte modeller som skal introduseres i Europa før slutten av 2021.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker