Annonse
Hjem Nyheter Ja, dette er en sykkel. Eller?

Ja, dette er en sykkel. Eller?

CityQ er framkomstmiddelet for de som verken ønsker seg en sykkel eller en bil. Hmmm.

En gang i tiden var Norge er tungvekter på sykkelproduksjon, og allerede sent på 1800-tallet rullet det norskproduserte sykler rundt på veiene.

Det har vært mange hundre norske produsenter opp gjennom årene, og i 1932 kom kanskje det aller mest kjente som også hadde en voldsom selvtillit. Sykkelen het nemlig intet mindre enn «Den Beste Sykkel», mer kjent under forkortelsen DBS.

Nå er det en ny potensiell norsk tungvekter på tur inn i ringen, nemlig CityQ.

Dette selskapet nøyer seg ikke med å «bare» å produsere sykler, for de tenker også på framtidens elektriske mobilitet.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Norge er verdensmestere i bruk av elbil, men det er viktig at vi også greier å bygge opp en industri og økosystem rundt grønn mobilitet, sier Morten Rynning, mannen bak CityQ.

Det store problemet med sykkel i Norden er klimaet, og kanskje spesielt i Norge spiller også topografien inn.

Mange politikere vil få nordmenn over på sykkelen, og med introduksjonen av elektriske sykler blir dette aktuelt for mange flere enn unge og spreke folk som sliter seg opp bakkene.

Men klimaet får vi ikke gjort så mye med, og det er kun de aller mest ivrige som også finner fram tohjulingen midtvinters. Undersøkelser har tidligere vist at 7 prosent av befolkningen sykler på sommeren, mens dette faller til marginale 2 prosent om vinteren.

I tillegg prøver flere av byene å begrense bilbruken, så mange har rett og slett gitt opp bilen som et framkomstmiddel. Det blir for vanskelig og dyrt.

Da står man igjen med kollektivtrafikken, som mange ikke ser på som optimalt ‒ spesielt etter covid-19-viruset.

Så hva gjør man da?

Vel, det er her CityQ ser et uforløst potensial.

En sykkel som er en bil. Eller en bil som er en sykkel.

CityQ er en elsykkel, men i motsetning til de vi er vant til å se har den tak, dører og ser ut som en liten bil. Mange tenker kanskje mopedbil, men det er den ikke.

Den elektriske sykkelen har pedaler og må tråkkes som en elsykkel. Toppfart er som loven sier 25 km/t.

Rynning understreker også at i likhet med som cargo-syklene som stadig flere kjøper som erstatning for bil, kan også CityQ sykles i sykkelfelt og parkere sammen med andre sykler.

‒ Vi ønsker å bidra til at byene kan erstatte biltrafikk med helårssykling. Da trenger vi slike bil-sykler som gjør sykling mer attraktivt og praktisk ‒ og samtidig reduserer både trafikkproblemene og forurensningen, sier gründeren.

Og ikke tro at dette er et garasjeprosjekt med urealistiske målsetninger.

CityQ har en rekke profiler med på laget, deriblant tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og eMobility-eksperten Morten Wiese. De har etablert partnerskap med både Kjeller Innovasjon og Innovasjon Norge, og internasjonalt jobber de blant annet med Mando, et søsterselskap til Hyundai.

Så de satser virkelig seriøst.

CityQ er 87 centimeter bred, 222 cm lang og 155 cm høy, har én sitteplass foran og 1 eller 2 (for barn) bak, og har en rekkevidde mellom 70- og 100 kilometer.

Pilotsykler vil bli tilgjengelig i løpet av året, før produksjonen etter planen skal ta til i 2021.

Den er kanskje ikke «Den Beste Sykkel», men CityQ gjør iallfall det de kan for at flere kan ta del i den elektriske mobiliteten ‒ også oppe i kalde nord.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker