Nok en gang blandes Rolls-Royce-kortene

Hver gang det blåser rundt Rolls-Royce plc må bilmerket med den doble R-logoen ut og slokke branner.


Det er lett å bli forvirret i bilverden, for det finnes
selskaper med bilmerkenavn som ikke har noe med disse å gjøre.

Et godt eksempel er Volkswagen AG (VAG), som igjen eier
bilmerket Volkswagen og andre merker som Audi, Skoda og Seat. Og ikke minst
Porsche, et annet navn som kan skape forvirring.

For det finnes et annet Porsche som faktisk eier nærmere en
tredjedel av VAG, nemlig Porsche SE.

Så Porsche SE eier Volkswagen AG, som igjen eier Porsche og
Volkswagen. Så ja, ikke rart vi er forvirret.

Et annet eksempel er Volvo, som også består av to forskjellige
selskaper. Volvo Cars står som navnet tilsier bak personbilene, mens AB Volvo er
de som står bak de tyngre kjøretøyene. Det hjelper ikke akkurat på at de begge
har samme logo, men det er altså to adskilte selskaper som ikke må blandes.

Et tredje eksempel finner vi i Storbritannia, og dette er
Rolls-Royce.

Dette var lenge et selskap som ikke skapte forvirring, for i
likhet med Volvo (delt opp i 1978) var også RR samlet under den samme fanen.

I 1971 ble selskapet nasjonalisert, og ble til Rolls-Royce 1971
Ltd som også inkluderte personbilavdeling. Men denne ble skilt ut som en egen avdeling
kalt Rolls-Royce Motors Holdings Ltd i 1973, og ble kjent under det mer
folkelige navnet Rolls-Royce Motors.

I 1987 ble Rolls-Royce 1971 Ltd igjen privatisert, og
skiftet da navn til Rolls-Royce plc. BMW sikret seg så rettighetene til Rolls-Royce
Motors i 1998, og relanserte bilmerket i 2003.

Den første modellen i det store comebacket var Phantom, og
siden har det kommet luksusmodeller som Ghost, Wraith, Dawn og Cullinan.

I fjor solgte Rolls-Royce Motors over 5.000 biler, og det er over 2.000 mennesker som jobber hos bilmerket.

Rolls-Royce plc som også har avdelinger i Norge er noen
skikkelig tungvektere innen fire store områder, og er fordelt på divisjonene Aerospace,
Power Systems, Defence og Commercial Marine.

Det jobber cirka 52.000 personer i Rolls-Royce plc, og dette
selskapet opererer i over 50 forskjellige land rundt i verden.

Det er altså fort gjort å blande Rolls-Royce-kortene, noe
som skjer stort sett hver gang Rolls-Royce plc har en stor nyhet på gang.

Og det hadde de sent i forrige måned, hvor de meldte at
korona-pandemien hadde sendt de inn i økonomisk trøbbel. Flyindustrien er et viktig
område, og som vi vet er det svært begrenset med reisevirksomhet i disse dager.

Selskapet meldte at de ville kutte hele 9.000 jobber globalt,
noe som selvsagt skapte store overskrifter verden over.

Men så var det da greia med å blande kortene.

Mange nettsteder gjorde nemlig det som er aller enklest,
nemlig å hente en illustrasjon fra bilene. Og det blir som vi nå skjønner helt
feil.

«Vi ber vennlig om at media merker seg at bilder av
Rolls-Royce-biler, den svarte og sølv «Double R»-logoen, «Spirit of Ecstasy»-maskoten
(Flying Lady), Rolls-Royce Pantheon-grillen og annet relatert innhold er tilknyttet
og viser Rolls-Royce Motor Cars og dets merkevare», melder bilmerket noe
oppgitt.

Det er altså grunn til å tro at nyhetsmeldinger om det store
jobbkuttet hos Rolls-Royce plc har blitt illustrert med alle disse bildene, men
det blir som å ha bilde av en Volvo XC40 til en artikkel om lastebilprodusenten
AB Volvo. Det blir altså helt feil.

Så lærer journalistene? Nei, for sist det var snakk om et
stort kutt hos Rolls-Royce plc gikk bilmerket ut med en lignende oppfordring,
så dette sitter åpenbart langt inne.

Men nå vet iallfall vi bedre. Nå kan vi til og med skille
mellom de forskjellige selskapene både hos Rolls-Royce, Porsche, Volkswagen og
Volvo også. Ikke verst, bare det.

Her er bilder som jo kunne vært brukt til å illustrere sakene som har omhandlet kuttene til Rolls-Royce plc, men som i så fall ville vært en grov bom:  

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter