Leveringene av ID. 3 starter i september

Volkswagens første elbilmodell er litt forsinket, men ikke verre enn at leveringene starter i september.


Både Volkswagen og resten av bilverden er spente foran markedslanseringen
av modellen som kan bety et veiskille for hele industrien, nemlig den helelektriske
Volkswagen ID. 3.

Her har det tyske merket fulgt malen til Golf, og håpet er
selvsagt at også ID. 3 skal bli en folkebil på linje med Bobla og Golfen.

Men skal det skje må de få bilene ut på veiene, noe de så
langt ikke har klart. Og den blir også noe forsinket, blant annet grunnet
korona-pandemien som vanskeliggjorde utviklingen og stanset produksjonen.

Nå har imidlertid Volkswagen satt i gang produksjonen igjen,
så elbilen nærmer seg med stormskritt.

De som allerede har forhåndsbestilt bilen kan bekrefte
bestillingen fra 17. juni, og disse får to valg.

Enten kan de velge ID.3 1st «Mover Club» hvor leveringene
starter i september, eller vente til siste kvartal hvor leveringene starter for
de som har bestilt den spesielle førsteutgaven av ID. 3 men som ikke er
interessert i et medlemskap.

‒ De siste månedene har de vanskelige forholdene knyttet til
pandemien vært en stor utfordring for hele ID. 3-teamet, og det gjør markedslanseringen
enda viktigere, sier Thomas Ulbrich, et styremedlem i Volkswagen.

For de som ikke har forhåndsbestilt ID. 3 1st åpner det generelle salget fire uker senere, men når disse eventuelt kan vente seg leveringer opplyser ikke Volkswagen noe om. Men det den tyske produsenten tidligere har sagt at de setter seg som mål at de allerede neste år skal produsere 330.000 elbiler.

Den første runden med ID. 3 er 30.000 utgaver av 1st-utgaven,
en litt mer spesiell intro-modell som får mer standardutstyr enn den vanlige
versjonen.

Volkswagen kjører altså på med noe som heter Mover Club,
hvor de lokker med flere fordeler. De håper med dette å skape et samfunn med
engasjerte ID. 3-eiere som også kan kommunisere direkte med Volkswagen, og
dermed hjelpe til med å lage en enda bedre bil.

ID. 3 1st kommer med et batteri på 58 kWh og med drift på
bakhjulene, og har en foreløpig stipulert startpris på 355.000 kroner ‒ en
økning fra tidligere stipulert pris på 330.000 kroner.

Bilen har 204 hestekrefter og en oppgitt rekkevidde på 420
kilometer, og klarer den noe merkelig sprintdistanse 0-60 km/t på 3,4 sekunder.

I tillegg til basisversjonen tilbyr også Volkswagen en Plus-versjon
og toppmodellen kalt Max, hvor Plus øker prisen med 6.000 euro og Max med
10.000 euro i hjemmemarkedet Tyskland. Der starter ID. 3 1st på 40.000 euro.

Volkswagen vil med tiden også tilby ID. 3 med to andre
batteripakker, hvor den rimeligste blir utstyrt med et batteri på 45 kWh og den
største får et batteri på 77 kWh som sender rekkevidden langt over 500
kilometer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter