Ford skal lage elbiler på Volkswagen-plattformen

To av de største i bilindustrien er Ford og Volkswagen, og nå skal de samarbeide.


Det skjer ekstremt mye i bilverden, og for produsentene er det
svært krevende å holde tritt med utviklingen.

Det er spesielt to områder som skaper trøbbel, det
finansielle og det ressursmessig. Det er dyrt og det tar tid å utvikle nye
modeller, og korona-pandemien med de følger den gir har ikke gjort ting enklere.

Men det finnes en enkel løsning som tar hånd om begge delene,
nemlig å samarbeide med gamle rivaler.

Vi har sett flere eksempler på dette de siste årene, og et veldig
godt eksempel er partnerskapet mellom de tyske konkurrentene BMW og Mercedes.

To andre som nå har funnet hverandre er Ford og Volkswagen, to
av de virkelige gigantene i bilindustrien. Nå går de inn i en aldri så liten stor allianse.

For ett år siden bekreftet Ford og Volkswagen at de hadde
planer om et samarbeid, og nå har de signert avtalen.

Samarbeidet inkluderer å utvikle selvkjørende biler, men ikke
minst nye modeller som blir produsert på kryss av merkene.

Begge har store ambisjoner på de fleste personbilområdene, noe som betyr elbiler så vel som pickuper og varebiler. Nettopp de tre segmentene har Ford og Volkswagen ekspert-kompetanse på.

Ford er den ubestridte kongen av pickuper, og har verdens
nest mest solgte bilmodell i nettopp en pickup ‒ F-serien.

Ford leverte ut mer enn én million slike i 2019, og
modellserien var kun slått av Toyota Corolla på den globale bestselgerlisten.

Nå skal Volkswagen benytte seg av pickup-kompetansen til Ford, og det amerikanske merket skal bygge en ny versjon av Amarok for Volkswagen som skal i salg fra og med 2022. Om denne skal baseres på Ford Ranger er vi jaggu ikke sikker på, men det er kanskje logisk.

Volkswagen svarer med å bygge en varebil basert på Caddy for
Ford, og Ford skal også bygge en ny 1-tonns varebil for den nye alliansen som per
i dag byr på varebiler som Ford Transit og Volkswagen Transporter.

Men kanskje det mest spennende, foruten utviklingen av mer smarte
og selvkjørende biler, er at Ford skal bygge elbiler på MEB-plattformen til Volkswagen.

Dette er en ny plattform som i årene som kommer skal spytte
ut en rekke elbiler for medlemmer i Volkswagen-gruppen, inkludert merker som
Volkswagen, Skoda og Seat. Plattformen er spesialtilpasset elbiler, og kombinerer
eldrift med en romslig kupé.

Her får altså Ford innpass, og det er ikke småtterier de ser
for seg. Ford som i 2021 er klar med sin første elbilmodell kalt Mustang Mach-E
ser for seg en voldsom produksjon på MEB-plattformen fra 2023, og hinter frampå
at så mange som 600.000 elbiler basert på denne. Til sammenligning har Tesla
akkurat produsert sin bil nummer én million, og de har holdt på i over 10 år.

Ford understreker at de selv skal designe bilen i sitt
senter basert i Köln, og det er ventet at denne er en litt mindre crossover basert
på Mach-E. Det amerikanske merket vurderer også å bygge ytterligere en elbil på
MEB-plattformen, men dette har de foreløpig ikke kunngjort.

I tillegg til Mach-E driver også Ford og utvikler en elektrisk utgave av den populære pickupen F-150, mens Volkswagen har på gang en rekke elbilmodeller hvor ID. 3 blir den aller første når den kommer i september.

Og ja, den er basert på MEB-plattformen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter