Samtlige elbiler overgikk oppgitt rekkevidde

NAF har gjennomført en stor rekkeviddetest for elbiler, og ganske så oppsiktsvekkende overgikk samtlige oppgitt rekkevidde.


Siden elbilene begynte å komme for fullt for rundt 10 år siden
har den store diskusjonen vært rekkevidde. En elbil har som kjent en
betraktelig kortere rekkevidde enn for eksempel en moderne bensinbil, og
bilprodusentene svarte med å strekke ut den oppgitte rekkevidden vel langt.

Det har ført til en evig diskusjon, og det gikk så langt at
EU selv brøt inn og påla bilprodusentene strengere og mer reelle testmetoder.

Innføringen av målemetoden i WLTP-testen har korrigert
rekkeviddene, og nå er det faktisk mulig å snuse på en oppgitt rekkevidde på en
god dag.

Vel, faktisk mer enn å snuse på den, viser en fersk test
gjennomført av NAF og deres Motor-magasin.

Som vi vet varierer elbilenes rekkevidde ut fra forholdene,
og da NAF testet elbilen i vinter hadde samtlige mellom 9 og 29 prosent kortere
rekkevidde enn det produsentene selv oppga.

Nå har de testet under mer ideelle forhold, og resultatet er ganske så oppsiktsvekkende.

Alle kjørte lenger enn oppgitt rekkevidde, og noen knuste
den solid.

‒ Teslas modeller gikk som forventet lengst, men koreanerne
imponerte igjen og knuste oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han tenker da ikke minst på Hyundai Kona, som hadde et avvik
på -9 prosent i forhold til oppgitt rekkevidde under vintertesten. Da rullet
den 404 kilometer, mens den har en oppgitt rekkevidde på 449 kilometer.

Under vintertesten hadde NAF samlet 20 biler, men siden har
det kommet ytterligere ni elbilmodeller på markedet.

10. juni tok dermed 29 elbiler fatt på den samme ruta som de
brukte i vinter, fra Oslo og retning Gjøvik. Flere biler kom seg nå opp på Dovrefjell
og over Venabygdsfjellet. I vinter kapitulerte alle bilene før
Venabygdsfjellet.

‒ Forholdene var optimale med temperaturer mellom 15 og 21 grader og tørt vær. Men det var overraskende at så mange biler skulle kjøre så langt som de gjorde, sier Sødal.

Den nevnte Kona overrasket nok en gang positiv, og rullet
hele 88 kilometer forbi oppgitt rekkevidde. Også de to Kia-modellene e-Niro og
e-Soul imponerte med tanke på oppgitt rekkevidde, og klarte henholdsvis 69,5
kilometer og 68 kilometer forbi denne.

Opel Ampera-e, med en oppgitt rekkevidde på 423 kilometer, skuffet
stort i vintertesten hvor den kun klarte 296 kilometer, gjorde sitt til å rette
akkurat det inntrykket. Opels første elbilmodell ga seg ikke før den hadde
tilbakelagt 89 kilometer over oppgitt rekkevidde under sommertesten.

‒ De fleste av modellene gikk mye lenger enn det som står i
salgsmateriellet. Igjen bekreftet dette at den offisielle målemetoden, WLTP,
bare er en indikasjon på rekkevidde og ikke fakta, understreker Sødal.

Til produsentenes forsvar er det ikke enkelt å beregne en
eksakt rekkevidde, og faktorer som vær, topografi og føreforhold spiller alle inn.

‒ Det som i hvert fall er sikkert etter denne testen, er at Norges-ferien i elbil kan by på færre ladestopp enn mange tror. Så lenge været er godt, går bilene langt, ja faktisk lenger enn du tror, sier Sødal.

Audi e-tron Sportsback 55 var med for første gang , og gikk imponerende 60 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde.

Så hvem gikk lengst ‒ og kortest?

Tesla Model S var rekkeviddekongen under testen med hele 645
kilometer, mens Tesla Model 3 klarte 612 kilometer. Hyundai Kona var tredje best
med 568 kilometer, og vi biter oss også merke i at den kinesiske nykommeren Xpeng
G3 med en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer klarte 506 kilometer.

På den andre enden av skalaen var det Volkswagen e-Golf som
ga seg først med 259 kilometer, etterfulgt av Mini Cooper SE Electric med 272 kilometer
og Nissan e-NV 200 med 276 kilometer.

Sjekk ut hele listen og les mer om sommertesten hos NAF.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter