Ny Maxus-modell til Norge

Maxus Euniq MPV haker ut de fleste boksene for storfamilien.


Det er ikke så mange uker siden importøren RSA meldte om stor
interesse for Maxus e-Deliver 3, en elektrisk varebil som 600 nordmenn hadde
forhåndsbestilt.

Og RSA går travle tider i møte, for i tillegg til det
kinesiske Maxus-merket importerer de også Suzuki og Isuzu ‒ og ikke minst BYD.

Også dette er et kinesisk merke, og BYD har en tung
elektrisk satsing på gang som fører merket inn til Norge via RSA-portene. Importøren
skal presentere mer detaljerte planer rundt dette merket for pressen 30. juni,
og den første BYD-modellen som kommer er en helelektrisk SUV-modell kalt Tang.

Men de har selvsagt også fokus på Maxus, et merket som hører
hjemme under den digre kinesiske produsenten SAIC.

Maxus fokuserer på SUV-modeller, flerbruksbiler og
nyttekjøretøy. Og da elektriske utgaver.

Det er altså ganske stor norsk interesse for varebilen Maxus
e-Deliver 3, og nå slår RSA til med ytterligere en modell som kan løfte
interessen ytterligere.

Bilen heter Maxus Euniq MPV, hvor de tre siste bokstavene
står for Multi Purpose Vehicle. Altså det vi kaller en flerbruksbil.

Slik ser den ut:

Denne haker ut de fleste boksene for en norsk storfamilie
anno 2020.

Den er elektrisk, den har sju seter, det er mulighet for
hengerfeste og takstativ, og den har konkurransedyktige priser.

– Dette er den første elektriske familiebilen på det norske
markedet i et fornuftig prissegment, sier merkeansvarlig for Maxus i Norge,
Espen Kristoffersen.

RSA har presset startprisen for Euniq til rett under 400.000
kroner, men dette er likevel ikke en enkel og dårlig utstyrt bil.

Maxus har utstyrt Europa-modellen med en masse teknologi, og
den kommer blant annet med nødbremsassistent, bakkestartassistent, blindsoneovervåking,
360 graders parkeringskamera, parkeringssensorer foran og bak, cruise-kontroll og
både Apple Carplay og Android Auto.

Den kommer også med skinnseter, et praktiske vippebord til for
eksempel barna, et stort panorama soltak, trådløs mobillading og et
multimediasystem med en stor integrert skjerm.

Dette er altså en 7-seter, og bilen er 4,83 meter lang, 1,83
meter bred og hele 1,78 meter høy.

Elmotoren som skal drive den ganske så voksne modellen er på
177 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til 310 Nm.

Når det gjelder rekkevidde legger seg Euniq seg inn blant de
mange nye elbilene som ruller litt over 300 kilometer, og den oppgitte
rekkevidden er opplyst til 325 kilometer. Den åpner også for hurtiglading, og
30-80 prosent skal i så fall ta 30 minutter.

RSA åpner for bestillinger at Euniq i løpet av sommeren, og selv
om Kristoffersen forventer en stor pågang lover han at kundene skal slippe
ventelister.

‒ Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort
antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter