Annonse
Hjem Elbiler Ny Maxus-modell til Norge

Ny Maxus-modell til Norge

Maxus Euniq MPV haker ut de fleste boksene for storfamilien.

Det er ikke så mange uker siden importøren RSA meldte om stor interesse for Maxus e-Deliver 3, en elektrisk varebil som 600 nordmenn hadde forhåndsbestilt.

Og RSA går travle tider i møte, for i tillegg til det kinesiske Maxus-merket importerer de også Suzuki og Isuzu ‒ og ikke minst BYD.

Også dette er et kinesisk merke, og BYD har en tung elektrisk satsing på gang som fører merket inn til Norge via RSA-portene. Importøren skal presentere mer detaljerte planer rundt dette merket for pressen 30. juni, og den første BYD-modellen som kommer er en helelektrisk SUV-modell kalt Tang.

Men de har selvsagt også fokus på Maxus, et merket som hører hjemme under den digre kinesiske produsenten SAIC.

Saken fortsetter under Annonsen

Maxus fokuserer på SUV-modeller, flerbruksbiler og nyttekjøretøy. Og da elektriske utgaver.

Det er altså ganske stor norsk interesse for varebilen Maxus e-Deliver 3, og nå slår RSA til med ytterligere en modell som kan løfte interessen ytterligere.

Bilen heter Maxus Euniq MPV, hvor de tre siste bokstavene står for Multi Purpose Vehicle. Altså det vi kaller en flerbruksbil.

Slik ser den ut:

Denne haker ut de fleste boksene for en norsk storfamilie anno 2020.

Den er elektrisk, den har sju seter, det er mulighet for hengerfeste og takstativ, og den har konkurransedyktige priser.

– Dette er den første elektriske familiebilen på det norske markedet i et fornuftig prissegment, sier merkeansvarlig for Maxus i Norge, Espen Kristoffersen.

RSA har presset startprisen for Euniq til rett under 400.000 kroner, men dette er likevel ikke en enkel og dårlig utstyrt bil.

Maxus har utstyrt Europa-modellen med en masse teknologi, og den kommer blant annet med nødbremsassistent, bakkestartassistent, blindsoneovervåking, 360 graders parkeringskamera, parkeringssensorer foran og bak, cruise-kontroll og både Apple Carplay og Android Auto.

Den kommer også med skinnseter, et praktiske vippebord til for eksempel barna, et stort panorama soltak, trådløs mobillading og et multimediasystem med en stor integrert skjerm.

Dette er altså en 7-seter, og bilen er 4,83 meter lang, 1,83 meter bred og hele 1,78 meter høy.

Elmotoren som skal drive den ganske så voksne modellen er på 177 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til 310 Nm.

Når det gjelder rekkevidde legger seg Euniq seg inn blant de mange nye elbilene som ruller litt over 300 kilometer, og den oppgitte rekkevidden er opplyst til 325 kilometer. Den åpner også for hurtiglading, og 30-80 prosent skal i så fall ta 30 minutter.

RSA åpner for bestillinger at Euniq i løpet av sommeren, og selv om Kristoffersen forventer en stor pågang lover han at kundene skal slippe ventelister.

‒ Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker