Mer eksakt rekkevidde i kulden

En utfordring med elbilene er at man ikke helt kan stole på rekkevidden, spesielt i kulden. Hyundai og Kia utvikler nye løsninger som skal gi jevnere rekkevidde uansett temperatur.


At elbilene sliter med å nå oppgitt rekkevidde spesielt i
kulden fikk vi et godt eksempel på i vinter. NAF og bladet Motor sjekket nemlig
20 elbiler, og ikke overraskende var ingen av de i nærheten av å nå den
oppgitte rekkevidden.

EU så tidlig dette problemet, og har presset bilprodusentene
til å komme med mer nøyaktige rekkevidder for elbiler ved innføre en ny
testprosedyre kalt WLTP. I denne testes bilene under mer realistisk kjøring, og
skal gi et enda klarere bilde av forbruket, utslippet og for elbilenes del
rekkevidde.

Men WLTP er langt fra perfekt, og det er selvsagt svært
vanskelig å få en eksakt rekkevidde for elektrisk drift ‒ som varierer ut fra
eksterne forhold.

Den store NAF-testen avslørte at i snitt mister elbilene
hele 18,5 prosent rekkevidde i vinterkulden, noe som er problematisk. Mange
nordmenn planlegger bilturen ut fra hva de tror elbilens rekkevidde er, og er
den plutselig en femtedel kortere kan de få seg en negativ overraskelse.

‒ Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske
vinterforhold, sa en diplomatisk Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i
NAF, etter vintertesten.

Så hvordan fikser man dette?

Problemet med elbiler på vinterstid er at bilen må varmes opp, og dette kan gjøres på flere måter. Mange bruker varmepumpe, slik som Hyundai og Kia, og denne videreutvikler de stadig slik at rekkeviddetapet reduseres.

Hyundai Motor Group introduserte varmepumpe-løsning med Kia
Soul Electric tilbake i 2014, og systemet består av kompressor, fordamper og
kondensator. Varmepumpen fanger overskuddsvarme fra bilens elektriske
komponenter, som deretter resirkulerer energien til oppvarming av kupeen.

Dette gjorde at Kia Soul Electric kunne nærme seg 180
kilometer også på vinterstid.

Varmepumpen utnytter altså overskuddsvarme til å varme opp
kupeen, og gjør at strømmen i batteriet i større grad kan brukes til den
elektriske driften. Det blir altså mulig å varme opp bilen uten at dette
nevneverdig påvirker den elektriske rekkevidden.

At Hyundai-gruppen har kommet langt på dette området viste NAF-testen, hvor Hyundai Kona kun var 9 prosent unna oppgitt WLTP-rekkevidde og hadde minst avvik av alle bilene i forhold til oppgitt rekkevidde.

Det har nå gått seks år siden den elektriske Soul-modellen
ble introdusert, og den sørkoreanske gruppen sier at varmepumpen nå gjenvinner
og utvinner betydelig mer energi ved å resirkulere overskuddsvarme ‒ ikke bare
fra elektriske komponenter (for eksempel drivmotor, ombordlader og omformere),
men også fra batteripakken.

Litt teknisk om løsningen.

Hyundai og Kia forklarer at systemet benytter varmen som
genereres i disse komponentene til å konvertere kjølemediet fra væske- til
gassform. Varm gass under høyt trykk ledes ut fra kompressoren og føres
igjennom en kondensator for så å bli konvertert tilbake til væske. Denne
prosessen overfører energi, ellers tapt i form av varme, til gjenvinning av
varmepumpen og brukes til å varme opp kupeen.

Dette fører igjen til at klimaanlegget varmer opp kupéen mer
effektivt, og dermed reduseres belastningen på batteriet. Ergo blir det mer strøm
tilgjengelig for drivverket, noe som gir bedre rekkevidde.

Men dette er ikke alt som har betydning for rekkevidden, og det
fysiske batteriet er selvsagt en veldig viktig brikke.

Hyundai og Kia har væskeavkjølt batteriet i stedet for
luftavkjøling, og dette gjør at de kan pakke battericellene nærmere hverandre.
Resultatet er at batteritettheten har økt med 35 prosent, selv om batteriet i
selv seg ikke har vokst. Det betyr igjen mer rekkevidde.

1. generasjon Soul Electric hadde for eksempel et 27 kWh litium-ion polymer batteri med en oppgitt rekkevidde på 212 kilometer, mens 2. generasjon har et like stort batteri målt i fysisk størrelse som er på 64 kWh og med en rekkevidde opp mot 452 kilometer.

Så hvor godt fungerer egentlig varmepumpe-systemet?

Det ville ifølge Hyundai-gruppen også miljødepartementet i Sør-Korea
finne ut av, og kjørte en studie med Hyundai Kona og Kia e-Niro. Den viste at
når bilene ble kjørt i en temperatur på -7 grader med klimaanlegget aktivert, beholdt
bilene 90 prosent av rekkevidden sammenlignet med kjøreturer i 26 grader.

Det må vel være godkjent?

Med et stadig større fokus på rekkevidde og ladefart kan vi
forvente oss nye modeller med en stadig forbedring på disse to punktene, og
Hyundai og Kia som har som mål om å bli en av de tre største elbilprodusentene
innen 2025 gjør sin del av jobben.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter