Denne hybriden overgår oppgitt elektrisk rekkevidde

Hvor lang elektrisk rekkevidde har egentlig den ladbare hybriden av Ford Explorer? Jo, ganske så lang!


Hva man tenker om utseendet til en bil kan jo være så
forskjellig, det avhenger av den enkeltes smak og behag, men det er svært få
som ikke har kommentert; «oi, den var stilig» eller «oi, den var lekker».

Det er ingen tvil om at Ford Explorer er en stor bil, om lag
5 centimeter mer enn 5 meter lang. Da har designerne gjort noe rett når noe så
stort også oppfattes som veldig stilig.

Vi har fått låne en versjon av Ford Explorer som er laget
før januar 2020, som dermed ikke har alt det utstyr som de som er produsert etter
januar 2020 har.

Eksempelvis stor 12,3 tommer stående infotainmentskjerm, og
massasje i forsetene med mer.

Når man leser tall som 457 hk systemeffekt, 825 Nm og 0-100
på 6 sekunder så kan man lett tenke seg at dette må være veldig sportslig.

Dette er etter vår subjektive mening ganske amerikansk på godt og vondt, og ja, du kommer kjapt opp i fart på motorveien, men det er en del egenskaper sportsbiler har som vi kanskje ikke føler er helt på plass hos Exploreren i forhold til å kunne kalle den en sportsbil.

Presise fjæringer; her er de nok noe mer duvende og
amerikanske over ujevnheter, dermed får du ikke samme presise kontakt med
underlaget som i sportsbiler.

Presis gassrespons; her tenker bilen seg litt om før den
leverer alle krefter i Sports-modus, og slipper du opp kommer gjerne litt
ekstra etter du slipper opp.

Men for all del, så lenge du vet at dette er en diger SUV
med 7 seter, og ikke er en sportsbil, men en sterk og kraftig SUV så er jo alt
i skjønneste orden.

For meg som har vært noen turer i USA, og kjørt litt SUV der
borte, så blir man jo nærmest nostalgisk av denne bilen, for den bringer
tilbake minner fra gode turer over dammen.

Masse plass, mange koppholdere, de på seterad 2 har hele 6
koppholdere, et litt distansert forhold mellom fører og asfalt på en
komfortabel måte, og massevis av oversikt.

I videoen over her får du se en ørliten omvisning av bilen,
samt bli med på litt kjøring i Sports-modus og litt kjøring i EV-modus.

Forsetene overrasker meg nesten litt med sin «enkelhet», her
kan ikke sitteputen forlenges, noe jeg godt kunne tenke meg, og korsryggstøtten
kan kun flyttes inn/ut og ikke opp/ned.

Men i versjonen som er laget etter januar 2020 er det med
massasje i begge forsetene, så der er det mulig man kan justere mer på
korsryggstøtten også. Vi gleder oss til å teste de setene!

Når det er sagt er det solide SUV-seter med varme og kjøling
som vi regner med også gir bra komfort på langturen, selv om vi ikke kunne
kjøre langt med denne.

Et meget godt ratt, som har mulighet for oppvarming på kalde
dager. En liten girvrider som Ford nå har gått over til på de fleste av sine
nye automatgir blir man raskt vant med.

På modeller produsert etter januar 2020 er infotainmentskjermen kraftig oppgradert fra den du ser på bildet over her, den har blitt stående og er på hele 12,3 tommer.

Et digert midtarmlene med masse plass oppi, og med ladeplate
i forkant. I luka under klimaanlegget er det også 12V, USB og USB-C
tilkoblinger for lading og Apple CarPlay.

I døra er det minneknapper, hele 3 ulike minner for
førersetet og rattet som begge er elektriske, og som flytter på seg når du skal
inn/ut av bilen.

Bakom girvrideren og det elektroniske håndbrekket finner du
en del knapper og en vribryter som er ganske sentrale.

EV-knappen lar deg velge mellom ulike EV-modus som vi skal
se litt nærmere på ganske snart.

Drive Mode vribryteren lar deg velge mellom ulike
kjøreprogram.

Ford Explorer phev kan dra med seg 2.500 kilo bakom bilen,
og EcoBoost bensinmotoren er en 3-liters V6 som har solid med krefter selv om
batteriet skulle være tomt.

Så skal du trekke campingvogn, båt eller dobbel hestehenger
er det et eget kjøreprogram for dette.

I kjøreprogrammet sport har du full fres på både bensinmotor
og elmotor, alt for å få deg raskt opp i fart, og 0-100 går unna på 6 sekunder!
Det er moro!

Jeg tror nok likevel ikke de sportslige egenskapene er
hovedårsaken til at folk velger å kjøpe en Explorer, det er nok mer plass,
hengervekt, komfort og den tøffe totalpakka her som avgjør.

Når man trykker ned EV-knappen bakom girvelgeren får man opp
4 ulike EV-modus.

Auto EV vil si at bilen selv bestemmer om den skal kjøre
elektrisk eller med bensinmotoren, ut fra hva den mener gir best totaløkonomi
for kjøringen. Kjekt på langtur.

EV nå slår av bensinmotoren og bilen kjører kun elektrisk, en
modus vi naturlig nok valgte da vi skulle teste bilens elektriske rekkevidde,
som vi ganske snart kommer til.

Rekkevidden for elektrisk kjøring etter WLTP-målestandarden
er på 42 kilometer.

EV-senere bruker du dersom du vet at du senere skal inn et
bysentrum der det er ekstra avgift for de som ikke kjører elektrisk. Det er noe
flere byer snakker om å innføre, men er ikke noe som er operativt enda.

Dersom slike gebyrsoner opprettes i bysentrum kan avgiftene
bli ganske store om man ikke kjører elektrisk, og da kan man be bilen om å lade
opp batteriene i god tid før man ankommer den aktuelle byen, slik at man kan få
kjørt elektrisk der.

Dette er ikke en gunstig måte å lade batteriene på rent
økonomisk, med mindre man skal gjennom en slik spesiell gebyrsone som mange
byer i Europa (og noen i Norge) planlegger å få på plass.

Da vi skulle teste den elektriske rekkevidden på Ford
Explorer antok vi at vi kanskje ville klare omkring 40 km dersom vi kjørte som
vi bruker i vår faste testløype.

Vi tok grundig feil, for vi kom 52,2 km elektrisk! Mer enn
10km over WLTP!! Det har vi aldri noensinne opplevd med noen bil før!

Vår faste løype starter i Grimstad ved ladepunktet på huset
der jeg bor, slik at batteriet er 100 prosent ladet ved oppstart. Så kjører vi
Rv 420, også kalt gamle E18, til Sørlandsparken, og videre forbi Kjevik.

Dette er veier med 50/60 og 70 km/t, og det går noe opp og
ned, og det er noen kryss/rundkjøringer som krever nedbremsing og akselerasjon.

Temperaturen på testdagen varierte mellom +19 og +20, tørr
asfalt, og det var ikke alt for mye vind.

Vi merket oss at gjettometeret som skal fortelle gjenværende
rekkevidde var særdeles «her og nå», og fikk dermed store variasjoner når det
var oppoverbakke, nedoverbakke eller bremsing. Nesten litt slitsomt hvor mye
den endret seg på turen, men vi mistenker sterke svingninger i det elektriske
forbruk også.

Med tomt batteri testet vi cruisekontroll i 100 km/t fra Ikea
til Grimstad, for å se på forbruket på en bestemt veistrekning i en gitt
hastighet.

Snittforbruket ble da på 0,82 liter på mila. Ingen tvil om
at oppoverbakker og akselerasjon er krevende for bilens forbruk.

Ford kan av og til finne på en del ting som vi undrer oss
over, som baksetet på rad to, der yttersetene kan skyves i lengderetning, men
midtsetet kan ikke skyves på. Alle 3 setene kan justere ryggvinkelen.

Noen mener at midtsetet kan vippes ut, men det testet ikke
vi.

Ellers er plassen god, selv for voksne, om man ikke må ha
setene helt fram da, da sliter jeg med kneplassen (se videoklipp). Ellers er
kanskje seteputen noe kort for voksne om man skal sitte veldig lenge bak her,
noe som er ganske normalt for bakseter.

I bakdøra finner man en ekstra koppholder, det kan jo være
kjekt med 6 koppholdere for de i baksetet.

Jeg tror nesten ikke jeg har sett at de bak har en egen
klimasone, men at de må «lete seg fram» med «kaldere/varmere» istedenfor å
kunne be om en temperatur?!? Litt usikker på hvorfor man ikke kan få velge
temperatur?

Varme i yttersetene er det også.

Åpner man ladelukene finner man et par USB-varianter til
venstre, og en universal-plugg til høyre. Her bør de fleste klare å få ladet
det som skal lades.

Veien til de to bakerste setene har en økende
konglethetsfaktor med økt størrelse, så for meg som er noe stor var det en
interessant øvelse å komme seg helt bakerst.

For folk som er av mer normal størrelse så er det
naturligvis enklere å tusle baki her.

Hodet kommer ikke helt opp i taket, selv om det kanskje kan
se sånn ut, så hodeplassen helt bakerst må man kunne definere som upåklagelig.

Sitteputen helt bakerst er hard, knevinkelen blir tullete
spiss for meg, og leggen gnis godt inn i midtsetet som ikke kan justeres noe
fram.

Kan voksne sitte bakerst? Ja

Vil jeg anbefale det? Nei – la de små (under 175 cm lange)
sitte bakerst, for de synes nok plassen der bak er helt konge!

Det var også meget stor forskjell på armlenet der bakerst,
bra armlene på venstre side og en merksnodig åpning i armlenet på høyre side.

Noen som kan forklare meg denne åpningen? Egen koppholder er
det naturligvis på begge sider.

De to bakerste setene legges ned elektrisk og heises opp
elektrisk med knapper på høyre side i bagasjerommet. Selve hodestøtten må
vippes opp manuelt, men legger seg ned automatisk når man senker setet igjen.

Plassen til bagasje bakom 7 seter skal være på 330 liter.

Vi handlet litt mat, og la et par pynteskilt på langs
innover bagasjerommet med 5 seter i bruk.

Vi så på en av videoene til Ford at det skal være inntil 635
liter med bagasjeplass med 5 seter i bruk, men har ikke fått dette bekreftet en
annen plass.

Legger man ned alle de 5 bakerste setene snakker vi 2.274
liter med plass.

Startprisen for Ford Explorer ble justert 11/5-2020, og har
naturlig nok økt en god del med tanke på den svake norske krona.

ST-Line starter på 899.400 kroner, men da skal alt utstyr i
bilen være inkludert. Metallic-lakk kommer i tillegg.

Det finnes også en Platinum, men forskjellen handler om mer
krom og pynt, og den starter på 916.400.

Ford Explorer plug in hybrid er det gunstig å lade, da kan
du kjøre mye elektrisk og lite på bensin.

Samtidig er det nok en del som er glad i amerikanske biler
som har lengtet etter at en Ford Explorer skulle bli oppnåelig prismessig her i
Norge.

Ford sine ladeplugger er utstyrt med lys som indikerer hvor
mye oppladet batteriene er, som du ser over her er batteriet på det laveste
nivået.

Vi synes Ford Explorer ser kul ut, den har masse plass, og
den kan kjøres elektrisk i hverdagen.

Kjørefølelsen gir oss gode USA-vibber, og komforten er meget
god.

Skal man dra på tunge ting bakom bilen mistenker vi det også
er komfortabelt, men det får vi heller ta i neste test.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester