BMW’s elbil er i rute

BMW har nå gjort unna all testing og utvikling av iX3, og modellen er klar for å gå inn i masseproduksjon.


Korona-tiltak har ført til dels store problemer for
bilprodusentene, både når det kommer til utvikling, produksjon og levering av
nybiler.

Men nå nærmer vi oss en mer normalisert hverdag med stadig færre restriksjoner, noe som også betyr at bilprodusentene kjører for fullt igjen.

En av de viktigste oppgavene til BMW nå er å få i gang produksjonen
av en veldig viktig modell, nemlig en helelektrisk SUV.

Den neste elbilen etter i3 blir iX3, en elektrisk søster av
SUV-modellen X3.

SUV-modellene til BMW er meget viktige, og i fjor ble det
solgt nesten 1 million X-modeller. Dette var en økning på voldsomme 21 prosent i
forhold til 2018, og X-modellene sto for nesten halvparten av det totale BMW-salget.

Så en elektrisk utgave er selvsagt svært viktig, og BMW tar
svært seriøst på oppgaven.

De har kjørt iX3 gjennom 340 timer med ulike tester, og tilbakelagt
rundt 7.700 kilometer på veier over hele verden ‒ inkludert vintertester i Nord-Sverige.

De satte sluttstrek for dette midt i korona-utbruddet, og
for en måned siden ble den nye modellen godkjent. BMW har nå sendt ut dokumentasjonen
på bilen til respektive myndigheter, som deretter kan typegodkjenne modellen
for forskjellige markeder.

Det betyr altså at bilen er klar til å entre serieproduksjonen,
og nærmer seg dermed markedslansering med stormskritt.

iX3 skal produseres i BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang, og den kinesiske fabrikken har siden 2019 produsert 200 pre-produksjonsutgaver av iX3 som blant annet er brukt under tester. Fabrikken setter også sammen X3-modeller, og har en kapasitet på 450.000 biler i året.

Den kommende elbilen markerer også et historisk steg for BMW,
for når den er på plass kan det tyske merket for første gang tilby en
modellserie som dekker hele spekteret ‒ bensin- og dieselmotor, ladbar hybrid
og elbil.

Reisen til iX3 har vært relativt kort, og den første smakebiten
på elbilen fikk vi så sent som i 2018.

Takket være mange år med utvikling av i3 har BMW opparbeidet
seg stor kunnskap rundt elektriske biler, og selv om iX3 har et relativ beskjedent
batteri med 74 kWh nettokapasitet har den en oppgitt rekkevidde på 440
kilometer.

For BMW kom korona-pandemien på et svært travelt tidspunkt,
for de skal også introdusere et nytt mildhybridsystem i løpet av sommeren. Og
hold på hatten, dette systemet er optimalisert for 51 modeller. Ja, du leste rett
‒ 51 modeller!

Dette inkluderer også en lang rekke med X-modeller, og både X3,
X4, X5, X6 og X7 vil bli tilgjengelig med et 48-voltsystem som tar ned
forbruket ytterligere.

På den helelektriske siden har det også køet seg opp for BMW,
hvor altså iX3 er klar for markedet i løpet av sommeren.

Til neste år får i3 og iX3 selskap av to nye søstre, nemlig i4
og iNext, og da er den elektriske satsing for alvor i gang.

I vil 2023 vil BMW-gruppen som deriblant inkluderer Mini tilby minimum 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten skal være helelektriske.

Dette inkluderer altså BMW iX3, som snart kan forlate den kinesiske havna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter