Fortsatt krise for det britiske bilsalget

En blytung april-måned følges opp med en nesten like dårlig mai-måned for nybilsalget i Storbritannia.


Korona-krisen går gått meget hardt utover den britiske bilindustrien,
hvor alle pilene har pekt rett ned etter at covid-19 begynte å spre seg i mars.

Dette har ikke minst slått ut for nybilsalget, som nå ligger
nesten helt brakk. I april falt dette med ufattelige -97,3 prosent, og selv
lille Norge fikk registrert flere biler enn kongedømmet med mer enn tidobbelt
så mange mennesker.

I april endte nybilsalget i Storbritannia på fattige 4.321
nybiler, og selv om det heldigvis er en forbedring i mai er den ikke så veldig
stor.

Tall fra bilorganisasjonen SMMT viser at det ble registrert
20.247 nybiler i mai, den dårligste mai-måneden siden 1952.

Dette er en nedgang på -89,0 prosent, og 163.477 færre registeringer
enn mai 2019.

12.900 av nybilene ble kjøpt av private, mens 6.638 var
flåtesalg.

Totalt er nå salget mer enn halvert i 2020, og det er
registrert akkurat over en halv million biler i Storbritannia så langt i år
sammenlignet med én million i samme periode i fjor.

Men det er nå lys i tunnelen, og denne uka letter britene på restriksjonene og stengte bilforhandlere kan igjen åpne opp.

Av hensyn til virus-spredning har det vært tiltak som har gått hardt utover nybilsalget i Storbritannia. (Foto: JLR)

Det meste rundt den britiske bilindustrien er i kanvasen
etter å ha blitt slått knock-out av covid-19, og det ble for eksempel kun
produsert 15 nyttekjøretøy i april. Ja, kun 15 nye slike biler.

SMMT har tidligere kalkulert at det koster 61 millioner pund
hver eneste dag å ha stengte bilforhandlere, så det er enorme summer knyttet
til dette virkemiddelet som var nødvendig for å stagge virusspredningen.

Totalt er det 4.900 nybilforhandlere i Storbritannia, så det
er svært mange jobber knyttet bare til nybilsalget.

I Norge har nybilsalget berget seg brukbart, og i mai var
fallet på -39 prosent og i april på -34 prosent.

Les også:

Les mer om:

Nyheter