Annonse
Hjem Nyheter Sparer store CO2-utslipp

Sparer store CO2-utslipp

Audi resirkulerer aluminium, noe som gir store utslag på CO2-utslippet. Men snart kommer CO2-verstingene som elbilene er for fullt, men også her har det tyske merket store planer.

Vi kan takke Audi for mye, deriblant firehjulstrekket kalt quattro, og et annet viktig steg tok de i 1994.

Da lanserte de nemlig et nytt flaggskip kalt A8, og de fokuserte på vekt når de utviklet denne limousinen.

Dette løste de ganske enkelt ved å bruke aluminium i rammen som ble kalt Audi Space Frame, og siden har de og andre satset tungt på slike løsninger.

Men det er et stort minus med aluminium, for produksjonen av dette materialet er veldig energi-intenst ‒ noe som er dårlig nytt for miljøet.

Saken fortsetter under Annonsen

Under produksjonen slippes det ut store mengder CO2, og for bilprodusenter som har som mål om å bli karbon-nøytrale er dette et problem.

Audi er selvsagt klar over dette, og kom opp med en smått genial plan på fabrikken i Neckarsulm. Hva med å resirkulere aluminium?

Så de kom opp med et prosjekt kalt «Aluminum Closed Loop», som rett og slett gjenbruker aluminium som blir til overs når de kutter opp dette materialet.

Dette startet de med i 2017, og det hele er ganske så enkelt. Plukk opp restene av aluminium, og send det tilbake til produsenten. Deretter resirkulerer disse aluminiumet tilbake til ark, som igjen sendes tilbake til Audi.

‒ Den effektive og sparsommelige bruken av ressurser er like viktig for oss som det å redusere CO2-utslippene våre, sier Marco Philippi, som er innkjøpssjef.

‒ Energitilførselen for gjenbruk av sekundært aluminium er opptil 95 prosent lavere enn for produksjon av primær aluminium, legger han til.

Neckarsulm har en slik gjenbruksavtale med to leverandører, og resultatet er en betydelig reduksjon av CO2-utslipp. Bare i 2019 sparte fabrikken CO2-utslipp på rundt 150.000 tonn, og det tilsvarer sånn cirka CO2-utslippet for 75.000 biler i året.

Suksessen smitter nå over på andre Audi-fabrikker, og den i Ingolstadt har allerede introdusert «Aluminum Closed Loop». Den neste blir fabrikken i Győr, før flere andre skal følge etter.

Resirkulert aluminium blir nå brukt i en lang rekke Audi-modeller, Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og delvis også i elbilene Audi e-tron og e-tron Sportback.

Totalt har Audi spart mer enn 350.000 tonn CO2-utslipp siden spareplanen kom i 2017, og dette tilsvarer det årlige utslippet for rundt 175.000 bensinbiler.

Men du bet deg kanskje merke til at vi skrev at elbilene var CO2-verstinger helt i starten, noe som jo er rart ettersom dette er miljøbiler. Men vi skal selvsagt forklare.

Her er en aluminiumkasse for batteriet til en Audi e-tron.
Her er en aluminiumkasse for batteriet til en Audi e-tron.

Elbilene er som kjent utstyrt med store batterier, og det er mye større CO2-utslipp knyttet til disse enn tradisjonelle drivverk med forbrenningsmotor. Dermed er de verstinger sett ut fra produksjonsleddet.

Overgangen til elektrisk mobilitet sender altså andelen CO2-utslipp fra forsyningskjeden til værs, og Audi tror at dette kan stå for nesten en fjerdedel av CO2-utslippene innen 2025.

Audi har derfor startet et tett samarbeid leverandørene slik at de kan komme med CO2-sparende tiltak allerede i en tidlig fase av produksjonen. Allerede i 2018 satte produsenten i gang et felles CO2-program med sine leverandører for å identifisere tiltak for ytterligere CO2-reduksjoner i forsyningskjeden.

De vil med andre sørge for en mest mulig miljøvennlig utvinning av materialer, mer gjenbruk av sekundære materialer, mer resirkulering og ta i bruk mest mulig fornybar kraft.

I sum skal alt dette gjøre at bilene blir enda grønnere, og Audi forventer at alle tiltakene i 2025 i snitt har en potensiell CO2-besparelse på 1,2 tonn per bil.

Audis store mål er at de blir karbon-nøytral innen 2050, og innen 2025 er målet at CO2-utslippet knyttet til livssyklusen for et kjøretøy er redusert med 30 prosent.

Det tyske merket har allerede lansert sin første rene elbilmodell, e-tron, og innen 2025 skal de ha 20 forskjellige elbilmodeller på markedet.

Og forhåpentlig går også CO2-utslippet ned under produksjonen av alle disse bilene.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker