Annonse
Hjem Motorsport McLaren hyller berømt seier

McLaren hyller berømt seier

På sitt aller første forsøk gikk McLaren til topps i et av de mest berømte løpene som finnes, Le Mans. Den prestasjonen hyller de nå med en ny spesialversjon av 720.

Spanske Fernando Alonso har en stor drøm. Racerføreren er sammen med vår egen Petter Solberg de to eneste førerne som har blitt verdensmester i to forskjellige FIA-disipliner, men han ønsker seg også en annen trone.

I motorsporten er det nemlig en som heter trippel-kronen, og for å kunne få denne må man vinne tre av de kanskje aller mest legendariske løpene som finnes ‒ Monaco Grand Prix, Indy 500 og Le Mans. Det har så langt kun én fører klart, britiske Graham Hill som fullførte den imponerende trippelen i 1972.

Alonso, to ganger tidligere verdensmester i formel 1, har vunnet F1-løpet i Monte Carlo og 24-timersløpet i Le Mans, og mangler «kun» å vinne løpet i Indianapolis før han kan krone seg som en trippel-konge.

Spanjolen har forsøkt seg i Indy 500 to ganger tidligere uten suksess, men er klar for et nytt forsøk i år.

Saken fortsetter under Annonsen

Og det skal han gjøre i en McLaren.

Bilmerket satser også tungt på motorsport, og i 1995 stilte de for aller første gang til start i Le Mans også. Og de var mildt seg godt forberedt.

For en McLaren F1 GTR kjørt av JJ Lehto, Yannick Dalmas og Masanori Sekiya gikk like godt bort og vant hele greia, og dette gjorte sitt til at McLaren tok en annen trippel-krone.

Merket hadde allerede før det løpet blitt verdensmestere i formel 1 og vunnet Indy 500, så 1995-seieren i Frankrike betydde selvsagt enormt mye for den lille sportsbilprodusenten. Der og da hadde de vunnet de tre største tingene for et lag.

Faktisk betydde det så mye at de 25 år etter hyller prestasjonen.

Modellen som skal hedre Le Mans-seieren er 720S coupé, og den eksklusive Le Mans-utgaven blir utstyrt med et «McLaren 25 Anniversary Le Mans»-emblem og har VIN produksjonsnumre som starter med 298 ‒ antall runder vinnerbilen i 1995 klarte på 24 timer.

Spesialutgaven kommer i to utvendige farger, McLaren Orange eller Sarthe Grey, F1 GTR-hjul, gullbelagte bremsekalipre, et glanset svart tak og svart kontrasteffekter ‒ og selvsagt har de spandert litt mer utvendig karbon.

På innsiden er det svart Alcantara kombinert med enten den oransje eller grå utvendige fargen, Le Mans-logo tilsvarende den på utsiden, og selvsagt rattmarkering for klokka 12 ‒ akkurat som ekte racerbiler også har.

Le Mans-entusiastene trenger heller ikke å bekymre seg for kreftene, for her snakker vi om en midtstilt V8 med twin-turbo på 4-liter. Antall hestekrefter klarer du å gjette deg til (hint, hva heter modellen?), og 720S coupé rører såpass på seg at den klarer sprinten under den magiske grensen på tre sekunder.

0-100 km/t går unna på 2,9 sekunder, mens 0-200 km/t forsvinner på lynraske 7,8 sekunder. Toppfarten som for eksempel kan nås på Sarthe-banen hvor Le Mans kjører er på hele 341 km/t, og det er faktisk mer enn det racerbilen som vant det historiske 24-timersløpet i 1995.

I det regntunge løpet den gang stilte altså McLaren opp med biler kalt F1 GTR, og under panseret hadde de plassert en gedigen 6-liters V12-motor. At bilverden har utviklet seg viser denne motoren med all klarhet.

Den produserte nemlig «kun» 608 hk, 112 færre enn 720S, og toppfarten var på 330 km/t, 10 km/t under 720S.

Det var uansett nok til å sende McLaren til topps, og dermed også en mottaker av trippel-kronen.

Den neste som kan ta en slik er altså Alonso, og da passer det jo usedvanlig bra at han kan gjøre det bak rattet på en McLaren.

Her er flere bilder av McLaren 720S Le Mans Special Edition:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker