Annonse
HjemNyheterNå stiger endelig bilsalget i Kina

Nå stiger endelig bilsalget i Kina

Den kinesiske bilsektoren kan ha lagt bak seg den tunge perioden med fallende salg, for i mai var det endelig positive tall for bilsalget.

En gang i tiden var det sykler som gjaldt i Kina, men verdens mest folkerike nasjon har ambisjoner om å bli den største globale økonomien ‒ og da holder det ikke å selge en masse sykler.

Så da vi tippet inn i et nytt årtusen var det ikke lenger tohjulinger som gjaldt, men biler. En masse biler.

Det poppet opp en rekke nye kinesiske bilmodeller, og salget skjøt fart. Hvert eneste år steg bilsalget, og det varte til og med 2017.

Men det heter seg at man kan bli offer for egen suksess.

Saken fortsetter under Annonsen

For mange millioner av biler hjalp ikke akkurat på smogen som mange av megabyene i Kina sliter med, men løsningen var ganske enkel ‒ legge til rette for mer miljøvennlig biler.

Dette førte til at Kina ble det klart største markedet for elbiler, men dyre incentiver tapper også statskassa.

Dermed var løsningen å kutte ned på disse, men timingen var ikke optimal.

I 2018 begynte en herremann i USA å rasle med sine sabler, og president Donald Trump gikk like godt til handelskrig mot Kina. Det fikk konsekvenser, også for bilindustrien.

Så i juli 2018 tok den enorme seiersmarsjen slutt for bilsalget, og tilbakegangen satte i gang.

Myndighetene har tatt grep, men fikk en ny krise i fanget da covid-19-viruset begynte å spre seg. I februar lå bilsalget helt brakk, og ting så ikke bra ut.

Men strenge tiltak førte til at Kina allerede i mars begynte å nærme seg normalen igjen, og i mai kom endelig oppturen den kinesiske bilindustrien har ventet på.

Ifølge China Association of Automobile Manufacturers endte salget av biler på 2,19 millioner i forrige måned, og for første gang siden juni 2018 er det bokført en oppgang for den pressede sektoren.

Det ble ifølge den kinesiske organisasjonen solgt 1,67 millioner nye personbiler og 520.000 nye nyttekjøretøy i mai, og totalt var oppgangen på 14,5 prosent. Salget for personbiler økte med 7 prosent, mens nyttekjøretøyene fikk en oppgang på hele 48 prosent.

I tillegg til at myndighetene forsøker å stimulere bilsalget, har også bilprodusentene selv tatt tak for å øke bilsalget med ulike rabatter og billån med lave renter.

Salget av miljøvennlig biler, elbiler, brenselcellebiler og hybrider som går under samlebenevnelsen NEV, har vært sterk drevet av incentiver i Kina, akkurat som elbilsalget har vært det i Norge.

Myndighetene har vært litt usikre på hva de egentlig skal gjøre med disse, spesielt etter at bilsalget startet nedturen i midten av 2018.

Planen var dog at det skulle komme nye kutt i utgangen av 2020, men i april ble de disse utsatt med to år. Det hjelper foreløpig lite på NEV-salget, som gikk ned -23,5 prosent til kun 82.000 biler. NEV-salget gikk ned -4 prosent i 2019, og da ble det totalt solgt 1,2 slike biler.

Ifølge Focus2Move er Nissan Sylphy bestselgeren etter årets fire første måneder, og har overtatt topplassen fra Volkswagen Lavida, den kinesiske folkebilen.

Den første modellen som vi også kjenner er på 4. plass på bestselgerlisten, og Toyota skuflet ut 115.418 kinesiske eksemplarer av Corolla i årets fire første måneder.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,128FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse