Fra isbiter til klimasoner

I riktig gamle dager brukte man isbiter til å kjøle ned bilen, og luften inne i bilen var det ingen som tenkte på før et halvt århundre senere.


De fleste vet at bilen som vi kjenner i dag kom i 1886, men det
var noen forsøk på å lage motoriserte vogner også før Karl Benz tok patent på
automobilen.

Et av problemene de måtte løse var hvordan man kjøler ned motoren, for det fantes ikke slike løsninger tilgjengelig.

Den første enkle løsningen stammer fra 1884, og den gang ble
det rett og slett brukt is til å kjøle ned motoren. Hmmm.

Vel, uansett, bedre løsninger enn smeltende is kom ganske
raskt til, men da var det verre med løsninger som skulle kjøle ned de inne i
bilen. For akkurat det brydde de seg ikke så veldig mye om.

Det tok vinter og vår før noen faktisk begynte å tenke på dette vi i dag tar ganske så for gitt, faktisk et halvt århundre.

En gluping som het Willis Haviland Carrier kom riktignok allerede i 1902 opp med sin første versjon av et klimaanlegg, men en masse tilfeldigheter gjorde at et slikt utstyr ikke fant veien til noen biler før i 1940.

Packard het bilen som hadde det første fabrikksmonterte
klimaanlegget, men dette var ikke noe for alle. AC-anlegget kostet nemlig
formidable 300 dollar ‒ en hel formue den gang.

Heldigvis skjønte etter hvert andre produsenter at dette
faktisk var en smart ting, men det tok fortsatt mange år før dette ble
allemannseie.

Løsningen før det skjedde var enkelt og greit å rulle ned
vinduet. Jepp.

Mange av de som har kjørt gamle biler kjenner også til de små
trekantede siderutene som var mulig å åpne utover, slik at den svalende luften
ble dirigert inn føreren og forsetepassasjeren.

Slik som var mulig med en Seat 1400 som kom i 1953.

AC tok ikke altså ikke av i 1940, men som vanlig spilte
tilfeldigheter inn. Selskapet Nash-Kelvinator skrev seg inn i historiebøkene da
de lansert Kelvinator Food-A-Rama, det første side-om-side kjøleskapet, i 1955.

Allerede året før hadde de kjøpt opp bilmerket Hudson som
hørte hjemme i bilbyen Detroit, og ettersom de var eksperter på kjøling satset de
også på klimaanlegg som passet i biler.

Om vi tar utgangspunkt i Seat, så tok det fortsatt en del år
før de kom med det første klimaanlegget i en modell.

Det skjedde i 1973, og det takket være en kunde. En sikkert
het spanjol muligens på solkysten var lei av å svette i bilen, så han bestilte
seg en 132-modell med AC ferdig montert. Seat sa ja, og fabrikken monterte
dermed inn sitt første klimaanlegg.

I tillegg hadde også bilen en spesiell solskjerm, som var integrert
i taket og kunne trekkes ned slik at den skygget for sola.

2. generasjon av Seat Ibiza, bilen navnet etter den hete party-øya, kom i 1993, og inkluderte et avansert klimaanlegg.

Men fortsatt var det ikke mulig å sette temperaturen, og
anlegget kjølte alt ettersom hvor raskt vifta gikk.

Dette systemet bedret også sikkerheten, ettersom det tørket
ut lufta og forhindret dermed at rutene dugget til.

Siden har bilverden vært inne i en voldsom forandring, og
dagens klimaanlegg er så avanserte at de lager egne klimasoner for de i bilen.

Seat har akkurat lansert en ny Leon, og denne har et såkalt
3-zone Climatronic. Her er det ikke bare sjåføren som kan stille inn sin egen
klimasone, men også forsete-passasjeren og baksete-passasjerene.

Systemet inneholder flere sensorer som måler temperaturen
både utendørs og innvendig, sollys, atmosfæretrykk og fuktighet. Systemet regulerer
deretter de riktige elementene for å opprettholde den valgte temperaturen inne
i bilen, uansett utendørsforhold.

I tillegg kan Climatronic fjernstyres på hybrid-modeller,
slik at kupeen har den ideelle temperaturen når brukeren kommer inn.

Videre oppdager luftkvalitets-sensoren når det er forurensning, og lukker automatisk de utvendige luftinntakene og resirkulerer inneluft. Samtidig renser Air Care-systemet luften, og dette inneholder også et allergifilter.

Og i framtiden blir AC enda smartere, og Seat forsker for
eksempel på klimaanlegg som kan mate inn dataprofiler i systemet. Klimaanlegget
kan dermed ta høyde for ting som høyde, vekt, klær, daglig rutiner, ja til og
med stoffskifte, på jakten etter det perfekte klimaet.

Da får vi også en optimal komfort, og vi trenger heldigvis
ikke å ha en pose med is med oss.

Det trengte de i 1884, og da fikk de ikke en gang bruke det til
å kjøle seg selv ned.

Så hva er den optimale inne-temperaturen? Jo, ifølge Seat er
det 22 grader.

Si det neste gang noen absolutt skal stille på temperaturen ‒ om du da ikke sitter i din egen klimasone. Da trenger du ikke å bry deg.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter