Dette koster den helelektriske folkebilen

Nå nærmer Volkswagen ID. 3 seg med stormskritt, og de norske prisene for introduksjonsmodellen er endelig klare.


Det er to store (men små) viktige modeller i Volkswagen-historien.
Den ene er Bobla, folkebilen på 1950- og 60-tallet, og den andre er Golf ‒
folkebilen siden 70-tallet.

Merket som bokstavelig talt betyr folkebilen på tysk har nå
klar en ny modell som representerer det tredje store kapitelet i historien,
nemlig den helelektriske Volkswagen ID. 3.

Modellen er på størrelse med Golf, og den første som er bygd på en helt ny plattform spesielt konstruert for å lage elbiler. Det betyr lang akselavstand og mer innvendig plass, og løsninger som tar høyde for elektrisk drivverk og ny teknologi.

ID. 3 blir altså en viktig modell som fører Volkswagen inn i
framtiden, og til tross for at elbiler fortsatt er dyrere å produsere enn for
eksempel en dieselbil har merket tidligere lovet at den ikke skal koste mer enn
en «vanlig» bil.

Hva det betyr vet vi mer eksakt nå.

I går ble det nemlig åpnet for bestilling av ID. 3 for norske
kunder som har forhåndsbestilt elbilen, og det betyr også at prisene er klare.

‒ Dagen i dag er en merkedag for alle gamle og nye
Volkswagen-entusiaster, og vi gleder oss til endelig å kunne dele prisene på
ID.3 1st og åpne for bestilling for de første som har forhåndsbestilt ID.3 1st,
sa Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, onsdag.

1st betyr en spesiell introduksjonsmodell som skal lages i
begrenset opplag, og byr blant annet på et batteri på 58 kWh og en elmotor med
204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm.

‒ Lanseringsmodellen ID.3 1st produseres i et begrenset
antall på totalt 37.000 eksemplarer, og vi har vært offensive og sikret mye
biler til norske kunder. Det er fortsatt mulig å sikre seg en ID.3 1st i
løsningen vår, påpeker Hekneby.

Som vi skrev i forrige uke starter Volkswagen nå opp produksjonen av ID. 3 etter at korona-pandemien skapte litt forsinkelser, og planen er nå at de første bilene rulle ut til forhandlere i september.

Det er altså fortsatt mulig å få tak i en ID. 3 1st i Norge, og importøren sier at de vil kjøre det spesielle lanseringstilbudet fram til 16. juli.

Og da har i så fall kundene tre valg. Enten standardversjonen
kun kalt ID. 3 1st, en litt mer utstyrt versjon kalt ID. 3 1st Plus eller topputgaven
ID.3 1st Max.

Så hvordan er prisene?

Vel, ID. 3 1st er dyrere enn for eksempel den nye versjonen
av Golf, som starter på under 300.000 kroner. Den er også langt dyrere enn for
eksempel elbilen MG ZS EV som starter på rundt 240.000 kroner, eller en Peugeot
e-208 som har en utgangspris på rundt 275.000 kroner.

Men sammenligner vi med for eksempel Norges tredje mest solgte bil så langt i 2020, Nissan Leaf, og da mer spesielt utgaven som har et batteri på 62 kWh, er den mer enn konkurransedyktig.

Leaf e+ starter på rundt 366.000, mens Volkswagen har satt
startprisen for ID. 3 1st til 351.000 kroner, og vi snakker altså om en
lanseringsutgave med mye utstyrt inkludert i prisen. De som planter gassen i
bånn og går for alt utstyr må ut med 452.000 kroner.

Her er de tre prisene for ID. 3 1st:

  • ID.3 1st: 351.900 kr
  • ID.3 1st Plus: 404.000 kr
  • ID.3 1st Max: 452.200 kr

Produksjonen av ID. 3 er altså i gang, og de første bilene
kan ventes til Norge i månedsskifte september/oktober.

Etter 1st-utgavene kommer de «vanlige» ID. 3-modellene, og Volkswagen
vil med tiden også tilby ID. 3 med to andre batteripakker. Den rimeligste blir
utstyrt med et batteri på 45 kWh og den største får et batteri på 77 kWh, og da
vil i så fall rekkevidden strekkes ut langt over 500 kilometer.

ID. 3 skal følges opp av ID. 4, en helelektrisk SUV som er
planlagt lansert senere i år. Denne vil i likhet med langdistanseversjonen av ID.
3 også by på rekkevidder på over 500 kilometer, og kan raskt bli en lei
konkurrent for det som Volkswagen håper blir en elektrisk folkebil, lillesøster
ID. 3.

Volkswagen er i gang med en voldsom elektrisk offensiv, og merket skal investere 11 milliarder euro i elektrisk mobilitet innen 2024, mens Volkswagen-gruppen legger hele 33 milliarder euro i denne potten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter