Annonse
Hjem Elbiler Ja, elektrisk gravemaskiner funker

Ja, elektrisk gravemaskiner funker

Navnet er steintøft, Zero Emission Digger, men den 17,5 tonns utslippsfrie graveren leverer også på andre felt.

Oslo var årets europeiske miljøhovedstad i 2019, og byrådet har også ambisjon om å gjøre den norske hovedstaden til verdens første utslippsfrie storby.

For å klare det er det ikke bare tiltak som forandrer befolkningens hverdag som gjelder, men byen selv må ta tak. Som for eksempel rundt anleggsvirksomheten.

Det er tidligere beregnet at den norske bygg- og anleggsvirksomheten i byggefasen står for om lag 1,2 prosent av Norges totale utslipp, så det er store CO2-besparelser å hente rundt en grønn omlegging på anleggene.

Oslo jakter altså på utslippskutt, og er ikke redd for å prøve mer miljøvennlig løsninger på anleggsplassene. Faktisk krever de det.

Saken fortsetter under Annonsen

Så da et Sintef-prosjekt kalt Zero Emission Digger (ZED) ble innledet i 2018, hvor anleggsmaskin-importøren Nasta er en hovedaktør, var Oslo med på laget.

De som har vært i hovedstaden kan ikke ha unngått å se anleggsvirksomhet, og på tre av plassene finner vi også de utslippsfrie graverne. Mer bestemt på anleggene knyttet til Biri omsorgssenter, Oslo storbylegevakt og Olav Vs gate.

I utgangen av april hadde de utslippsfrie maskinene fra Nasta gått totalt 6.817 timer, og ser man bort fra kostandene knyttet direkte til de ombyggingen av graverne og et større strømforbruk er det store besparelser å hente.

Ifølge Sintef har gravemaskinene sørget for besparelser på 372.000 kroner i energikostnader, og over 91 tonn CO2-ekvivalenter i direkte utslipp.

Og de fungerer også til jobben de er satt til å gjøre.

‒ Ved Biri omsorgssenter og i Olav Vs gate fungerte maskinene faktisk bedre enn forventet, med reduserte kostnader og utslipp som resultat, forteller Marianne Kjendseth Wiik, forsker i Sintef og leder av Zero Emission Digger.

Her en utslippsfri 17,5 tonns beltegravemaskin på byggeplass i Olav Vs gate i Oslo sentrum.
Her en utslippsfri 17,5 tonns beltegravemaskin på byggeplass i Olav Vs gate i Oslo sentrum.

Hun mener at to hovedelementer bak suksessen er en god opplæring av førerne og tilrettelegging underveis på arbeidsplassene.

Men hun legger heller ikke skjul på at ikke alt har gått knirkefritt, spesielt ved legevakta. Der måtte de bytte maskinfører og den nye fikk ikke tilstrekkelig opplæring, og det var heller ikke gode nok rutiner under korona-utbruddet.

‒ Erfaringene fra alle de tre byggeplassene er svært verdifulle når maskinene skal videreutvikles for storskalaproduksjon og bruk, påpeker Kjendseth Wiik.

ZED er altså et pilotprosjekt, og det er fortsatt et lite stykke til utslippsfrie bygge- og anleggsplasser blir normalen.

‒ Når maskinene skal tas i bruk i «vanlige» prosjekter, må man regne med noe risiko og ekstra investeringer for å teste ut nye teknologier og løsninger, sier forskeren.

Investeringskostnadene for el-gravemaskiner er fortsatt hakket høyere enn for vanlige dieselmaskiner, mens driftskostnadene er lavere. Sintef sier at totalt blir utgiftene omtrent de samme.

‒ Når el-maskinene blir produsert i større skala, vil prisen gå ned, og de vil konkurrere med dieselmaskinene også når det gjelder kostnader, tror Kjendseth Wiik.

Når det gjelder de beltegående gravemaskinene har Nasta utviklet flere elektriske typer, og de har blant annet levert en på utrolige 38 tonn. Dette er trolig den største elektriske graveren i verden.

Denne har bokført 392 timer med arbeid, og en tilsvarende med dieselmotor ville brukt 11.760 liter drivstoff for tilsvarende arbeid. Sintef har regnet ut at den elektriske gravemaskinen har spart miljøet for 30 liter diesel i timen, en besparelse på rundt 144.000 kroner i energikostnader og rundt 35 tonn CO2- ekvivalenter i direkte klimagassutslipp.

Det er også brukt en 8-tonner og en 17,5 tonns stor elektrisk graver, og fordelen med elektriske gravemaskiner kontra elbiler er at de er ganske så stasjonære. Dette åpner for en noe uvanlig drivlinje, nemlig den med kabel i tillegg til batteri og en hybrid.

Batteriet er på 42 kWh, mens det er utviklet kabelløsninger som er på over 200 meter slik at det er mulig å forflytte seg rundt på anleggsområdene.

Og erfaringer fra Olav Vs gate viser også at de elektrifiserte maskinene har den samme ytelsen som tradisjonelle dieseldrevne maskiner, men det er kanskje ikke så overraskende ‒ for vi vet jo at elbilene er minst like sterke som bensin- og dieselbiler.  

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker