HjemMotorsykkelDa Skoda vant motorsykkel-VM

Da Skoda vant motorsykkel-VM

Visste du at Skoda en gang i tiden lagde motorsykler? Faktisk var de så flinke at de like gang tok dobbeltseier i det uoffisielle verdensmesterskapet.

Motorsykkel-æraen til Laurin & Klement (L&K), grunnlagt i 1895 og forløperen til dagens Skoda, nådde sitt høydepunkt i 1905. Her er historien bak en fantastisk dobbelttriumf 25. juni 1905.

- Annonse -

Allerede i 1901 oppdaget Václav Laurin og Václav Klement hvilket potensiale det lå i motorsport, og de skjønte raskt at her var det store PR-effekter å hente.

Og det kanskje ikke så rart. For Narcis Podsednícek som jobbet som en mekaniker på L&K-verkstedet var også en ihuga MC-fører. Faktisk var han så lynrask at han ble disket fra en konkurranse.

Podsednícek stilte i juni i 1901 opp i et 1.196 kilometerne langt løp fra Paris til Berlin, og var så rask at da han passerte målstreken var ikke den offisielle tidtageren på plass. Så i stedet for å motta pokalen han selvsagt fortjente, ble han diskvalifisert. Ja, det var tøffe tider.

Motorsyklene fra Laurin & Klement ble raskt favoritter for de som deltok på bakkeløp og baneløp, og en av grunnene var selvsagt at de var raske.

- Annonse -

Men det største forspranget L&K hadde på rivalene var holdbarheten, som var på et helt nytt nivå. Det viser for eksempel sesongen 1903, hvor totalt 87 L&K-førere var påmeldt løp. Av disse kom 86 seg til mål ‒ og bare det var en seier på den tiden. L&K tok for øvrig 32 seire det året.

Høydepunktet kom altså i 1905, og på dagen 115 år siden når dette skrives. Altså 25. juni.

Da var det klart for det uoffisielle verdensmesterskapet i regi av FICM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes), og det hele ble arrangert 50 kilometer sør-vest for Paris i den lille byen Dourdan.

Dette var altså det mest prestigetunge MC-løpet på den tiden, og det skulle kjøres en 54 kilometer lang sløyfe fem ganger. Dette inkluderte også tre såkalte «nøytrale» seksjoner. På disse strekningene måtte førerne rett og slett skyve motorsyklene sine med motoren avslått, og det var bare å krysse fingrene for at de startet opp etterpå.

- Annonse -

Mye var annerledes i 1905, og VM ble arrangert som en landskamp med førere fra de sterkeste nasjonene.

L&K-førerne Frantisek Toman og Václav Vondrich var klar til å representere Østerrike-Ungarn etter et kvalifiseringsløp, hvor Eduard Nikodém på en Puch ble nummer tre.

Merkene Ariel, Matchless og JAP representerte Storbritannia, de franske tohjulingene kom fra Griffon og Peugeot, mens Tyskland sendte tre Progress-motorsykler til Frankrike.

Det var strenge og smått rare regler under VM-løpet, spesielt sett med moderne briller.

Alle de viktige komponentene måtte komme fra det respektive landet, inkludert dekkene. Og akkurat det bød på utfordringer.

Dekkene var totalt forskjellig fra i dag, og varte kun over korte avstander. Men det var ingen bønn, og ble det trøbbel måtte deltakerne selv reparere dekkene.

Laurin & Klement-teamet var godt forberedt, og da de testet løypen året før oppdaget da at det var mange skarpe gjenstander på veibanen. Så det å punktere var svært sannsynlig.

Vondrich var kreativ, og startet like godt med en tung skinnveske på ryggen. Den inneholdt alle nødvendige verktøy og reservedeler, og ga tsjekkerne umiddelbart tilnavnet «den reisende smeden».

Men til tross for den ekstra vekten som også førte til et høyere tyngdepunkt, klarte Vondrich på sin 2-sylindrede L&K CCR raskt å innhente vinneren fra året før, Léon Demeester, som da var i ledelsen.

På den fjerde runden og etter 246 kilometer overtok tsjekkeren ledelsen, og så seg aldri tilbake.

Etter 3:13,17 timer var han mer enn åtte minutter foran Demeester i mål, men en desperat franskmann hadde jukset i forsøket på å vinne. Han ble tatt for et ulovlig bakhjulskifte, og dermed rykket Toman opp til 2. plass. En perfekt dobbeltseier for L&K.

Hvor tøff banen var viste med all klarhet resultatlisten. Kun tre av de 12 som startet kom seg til mål, og to av disse var altså L&K-sykler. Så ja, de var usedvanlige holdbare.

Franskmennene var så fornærmet etter det ydmykende nederlaget at da VM som skulle arrangeres året etter, nektet de å stille opp. Det var nemlig slik at landet med den regjerende mesteren arrangerte løpet, men de franske merkene var ikke hypp på dette. Dette gjorde på sin side Klement rasende, og han trakk L&K fra løpet. De fikk dermed ikke forsvart tittelen.

Takket være triumfen på Dourdan styrket L&K også sitt merkevarenavn, og produksjonen av motorsykler fortsatte i flere år.

Men på samme tid vridde de også fokus over på et nytt fremkomstmiddel som virket veldig lovende, automobilen. 29. oktober 1905 kunne Laurin & Klement vise fram sin Voiturette A, et resultat av fire års utvikling og den aller første bilen i det som er dagens Skoda.

Vondrich selv ble selvsagt hyllet som en mester han også. Men i 1906 måtte han betale dyrt for all kjøringen på støvdekte grusveier, og fikk tuberkulose. Heldig ble han frisk, og ble ansatt som sjef for L&K-butikken i Praha som han drev fram til 2. verdenskrig.

Hjelmen måtte han dog plassere på hylla allerede før 1. verdenskrig, men da hadde han allerede skrevet seg inn i historiebøkene som en verdensmester på motorsykkel for bilmerket som i dag er kjent som Skoda.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her