Ja, nordmenn elsker dieselbiler

Ikke la deg lure. Det er ikke elbiler som var Norges mest kjøpte biler i 2019. De ble gruset av dieselbilene. Jepp.


Utover 2010-tallet har elbilene hatt en eksplosjonsartet
salgsutvikling i Norge, og disse bilene tar stadig mer plass på salgsstatistikken.
I fjor var ni av de 20 mest solgte bilene elbiler, og i 2020 kommer det flere
titalls nye helelektriske modeller på markedet som kan gjøre at denne listen
blir enda mer dominert av elbilene.

Men.

Vi skriver Norges mest solgte biler, slik de fleste gjør.
Det er riktig, men også veldig galt.

For da tar vi utgangspunktet i nybilsalget, og vi har dermed
utelatt det aller største markedet ‒ brukbilene.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at
det i 2019 ble registrert 142.381 nye personbiler i Norge, mens tall fra Finn.no
viser at 474.737 brukte biler fikk en ny eier i fjor ‒ godt over tredobbelt så
mange.

Og ikke tro at elbilene dominerte bruktmarkedet.

Kun rundt 8 prosent var elbiler, mens dieselbilene utgjorde
nærmere halvparten av omregistreringene.

Så bare i fjor ble det kjøpt flere dieselbiler i Norge enn det totalt er elbiler på norske veier, og trenden hos Finn bør bekymre de som tror og håper på dieselfri veitrafikk i framtiden.

Magnus Frøshaug Ryhjell hos Finn har overraskende nyheter rundt dieselsalget. (Foto: Caroline Roka, Finn)

‒ Da elbilene begynte å komme på bruktbilmarkedet, mente
mange bileksperter at framtidens kjøpere kun kom til å ville ha elbil, ingen ville
ha diesel og slik ville det forbli, sier Magnus Frøshaug Ryhjell,
forretningsutvikler på Finn motor:

‒ Dette var en spådom svært få turte å motsette seg på det
tidspunktet. Men tallene våre fra 2019 viser ganske tydelig at de som dømte
dieselbilen nedenom og hjem tok veldig feil.

Flere elbiler, færre dieselbiler

Alle er enige om at det er incentivene som har gitt
elbilsalget fart, men flere av disse godene blir nå redusert.

I tillegg tror Finn at en del av bileierne har innsett at
elbilen ikke løser familiekabalen slik de hadde håpet og ønsket, og at de
elbilene som kanskje kan gjøre det er utenfor familiens økonomiske rekkevidde.

‒ Tilbudet i bruktbilmarkedet styres av det som ble solgt
nytt de foregående årene, det som ble leaset ut 3 eller 4 år tidligere og det
som blir importert. Her ser man en gradvis reduksjon av dieselbiler med 4,5
prosent nedgang i volum i 2018 og videre 5,5 prosent nedgang i volum i 2019,
sier Ryhjell.

Elbilene har den motsatte trenden, hvor antall biler økte
med 70 prosent i 2018 og 26 prosent i 2019. Faktisk ble det publisert dobbelt
så mange elbilannonser i fjor sammenlignet med 2017.

‒ Nordmenns søk etter dieselbiler og søk etter elbiler på Finn
viser også at drivstoff er svært viktig for folk når de skal se etter bil ‒ og
det blir stadig viktigere, påpeker Ryhjell.

Elbilene mindre populære

Statistikken viser at det under siste halvår i 2019 var en økning på 36 prosent av brukere som tok stilling til drivstoff da de søkte etter bruktbil på Finn, sammenlignet med 1. halvår.

‒ Ser man på antallet som valgte «elektrisitet» så var dette
tallet 11 prosent lavere i 2. halvår enn i 1. halvår. Elbilene har altså blitt
mindre populære, forklarer Ryhjell:

‒ Mens det var en nedgang i valg av «elektrisitet» i 2.
halvår, var det 4 prosent økning i antallet som huket av for «diesel» på Finn ‒
som igjen var 47 prosent flere enn antallet som huket av for elektrisitet.

Flippet til seg mange tusen

Da ventelistene rundt nye elbiler var på sitt verste kom det
også en ny trend inn på det norske bruktbilmarkedet ‒ flipping.

Flere av de som fikk sine elbiler tidlig i prosessen, enten
ved at de var raske med å forhåndsbestille eller hadde kontakter og forbindelser
som gjorde at de hoppet i køen, solgte disse elbilene nesten umiddelbart
videre.

De kunne tjene mange tusen kroner på denne flippingen, ettersom
folk var desperate etter å få nye elbiler.

Med mange nye elbilmodeller er denne gulltiden nå over, noe som
man også ser helt klart på Finn.

Raskere dieselsalg, tregere elbilsalg

Der er tendensen at diselbilene er på tur opp, og elbilene
på tur ned.

‒ Salgstiden på dieselbiler har gjennom 2019 blitt redusert
med 12,5 prosent. Elbilene på sin side har hatt en 12 prosent økning i salgstid
‒ hvilket stemmer bra med det som tidligere ble nevnt om volum, incentiver og
familieøkonomi. Dieselbiler selges nå 15 prosent raskere enn elbiler, sier
Ryhjell:

‒ I tillegg til salgstiden ser man også på Finn at
forhandlerne må «blø» mer for å få solgt en elbil enn de må for en med
dieselmotor. Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på Finn falt
med 25 prosent fra 1. til 2. halvår i 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47
prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil.

‒ Elbilens priskutt er også økende.

Og med stadig nye og enda bedre elbiler på vei, er det helt klart at det blir mulig å gjøre stadig bedre kjøp rundt brukte elbiler i tiden som kommer.

Eller så kan man jo gå for en dieselbil.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter