Annonse
Hjem Elbiler Ja, nordmenn elsker dieselbiler

Ja, nordmenn elsker dieselbiler

Ikke la deg lure. Det er ikke elbiler som var Norges mest kjøpte biler i 2019. De ble gruset av dieselbilene. Jepp.

Utover 2010-tallet har elbilene hatt en eksplosjonsartet salgsutvikling i Norge, og disse bilene tar stadig mer plass på salgsstatistikken. I fjor var ni av de 20 mest solgte bilene elbiler, og i 2020 kommer det flere titalls nye helelektriske modeller på markedet som kan gjøre at denne listen blir enda mer dominert av elbilene.

Men.

Vi skriver Norges mest solgte biler, slik de fleste gjør. Det er riktig, men også veldig galt.

For da tar vi utgangspunktet i nybilsalget, og vi har dermed utelatt det aller største markedet ‒ brukbilene.

Saken fortsetter under Annonsen

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det i 2019 ble registrert 142.381 nye personbiler i Norge, mens tall fra Finn.no viser at 474.737 brukte biler fikk en ny eier i fjor ‒ godt over tredobbelt så mange.

Og ikke tro at elbilene dominerte bruktmarkedet.

Kun rundt 8 prosent var elbiler, mens dieselbilene utgjorde nærmere halvparten av omregistreringene.

Så bare i fjor ble det kjøpt flere dieselbiler i Norge enn det totalt er elbiler på norske veier, og trenden hos Finn bør bekymre de som tror og håper på dieselfri veitrafikk i framtiden.

Magnus Frøshaug Ryhjell hos Finn har overraskende nyheter rundt dieselsalget. (Foto: Caroline Roka, Finn)
Magnus Frøshaug Ryhjell hos Finn har overraskende nyheter rundt dieselsalget. (Foto: Caroline Roka, Finn)

‒ Da elbilene begynte å komme på bruktbilmarkedet, mente mange bileksperter at framtidens kjøpere kun kom til å ville ha elbil, ingen ville ha diesel og slik ville det forbli, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på Finn motor:

‒ Dette var en spådom svært få turte å motsette seg på det tidspunktet. Men tallene våre fra 2019 viser ganske tydelig at de som dømte dieselbilen nedenom og hjem tok veldig feil.

Flere elbiler, færre dieselbiler

Alle er enige om at det er incentivene som har gitt elbilsalget fart, men flere av disse godene blir nå redusert.

I tillegg tror Finn at en del av bileierne har innsett at elbilen ikke løser familiekabalen slik de hadde håpet og ønsket, og at de elbilene som kanskje kan gjøre det er utenfor familiens økonomiske rekkevidde.

‒ Tilbudet i bruktbilmarkedet styres av det som ble solgt nytt de foregående årene, det som ble leaset ut 3 eller 4 år tidligere og det som blir importert. Her ser man en gradvis reduksjon av dieselbiler med 4,5 prosent nedgang i volum i 2018 og videre 5,5 prosent nedgang i volum i 2019, sier Ryhjell.

Elbilene har den motsatte trenden, hvor antall biler økte med 70 prosent i 2018 og 26 prosent i 2019. Faktisk ble det publisert dobbelt så mange elbilannonser i fjor sammenlignet med 2017.

‒ Nordmenns søk etter dieselbiler og søk etter elbiler på Finn viser også at drivstoff er svært viktig for folk når de skal se etter bil ‒ og det blir stadig viktigere, påpeker Ryhjell.

Elbilene mindre populære

Statistikken viser at det under siste halvår i 2019 var en økning på 36 prosent av brukere som tok stilling til drivstoff da de søkte etter bruktbil på Finn, sammenlignet med 1. halvår.

‒ Ser man på antallet som valgte «elektrisitet» så var dette tallet 11 prosent lavere i 2. halvår enn i 1. halvår. Elbilene har altså blitt mindre populære, forklarer Ryhjell:

‒ Mens det var en nedgang i valg av «elektrisitet» i 2. halvår, var det 4 prosent økning i antallet som huket av for «diesel» på Finn ‒ som igjen var 47 prosent flere enn antallet som huket av for elektrisitet.

Flippet til seg mange tusen

Da ventelistene rundt nye elbiler var på sitt verste kom det også en ny trend inn på det norske bruktbilmarkedet ‒ flipping.

Flere av de som fikk sine elbiler tidlig i prosessen, enten ved at de var raske med å forhåndsbestille eller hadde kontakter og forbindelser som gjorde at de hoppet i køen, solgte disse elbilene nesten umiddelbart videre.

De kunne tjene mange tusen kroner på denne flippingen, ettersom folk var desperate etter å få nye elbiler.

Med mange nye elbilmodeller er denne gulltiden nå over, noe som man også ser helt klart på Finn.

Raskere dieselsalg, tregere elbilsalg

Der er tendensen at diselbilene er på tur opp, og elbilene på tur ned.

‒ Salgstiden på dieselbiler har gjennom 2019 blitt redusert med 12,5 prosent. Elbilene på sin side har hatt en 12 prosent økning i salgstid ‒ hvilket stemmer bra med det som tidligere ble nevnt om volum, incentiver og familieøkonomi. Dieselbiler selges nå 15 prosent raskere enn elbiler, sier Ryhjell:

‒ I tillegg til salgstiden ser man også på Finn at forhandlerne må «blø» mer for å få solgt en elbil enn de må for en med dieselmotor. Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på Finn falt med 25 prosent fra 1. til 2. halvår i 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil.

‒ Elbilens priskutt er også økende.

Og med stadig nye og enda bedre elbiler på vei, er det helt klart at det blir mulig å gjøre stadig bedre kjøp rundt brukte elbiler i tiden som kommer.

Eller så kan man jo gå for en dieselbil.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker