Legende gjør comeback

10 år etter at karismatiske Uwe Gemballa ble kidnappet og drept er det lynraske merket tilbake.


Er det en ting de som driver med sportslige biler drømmer om
er det å ha banerekorden på Nürburgrings Nordschleife, og disse er like godt
kalt verdensrekord.

Den æren har Gemballa hatt flere ganger, og siste gang på
begynnelsen av 2000-tallet.

Superbil-spesialist Gemballa produserte aldri bilene sine
fra grunn av, men bygde om produksjonsmodeller fra merker som Porsche,
Lamborghini og Ferrari.

Porsche var den store favoritten, og de aller fleste
modellene Gemballa har tilbydd har vært ombygde modeller fra den tyske
sportsbilprodusenten.

Gemballa ble grunnlagt av Uwe Gemballa i 1981, og fikk en
svært så dramatisk slutt.

I 2010 skulle grunnleggeren på en forretningsreise i Sør-Afrika,
hvor han visstnok skulle sette opp et sørafrikansk underbruk av selskapet sammen
med en tsjekkisk rømling og en strippeklubb-sjef. Så ja, det hele høres litt suspekt
ut.

Men så langt kom han aldri.

Faktisk kom han ikke lenger enn flyplassen i Johannesburg, hvor
han forsvant sporløst fra jordens overflate.

En omfattende jakt ble satt i gang, men det gikk mange
måneder før politiet fant liket av den karismatiske og godt likte Gemballa.

Han var skutt, og videre etterforskning avdekte at tre
personer hadde kidnappet Gemballa fra flyplassen, og alle tre ble felt av
mobilsignaler på plassen hvor Gemballas lik var skjult samt overvåkningsbilder
fra flyplassen.

Gemballa skal ha vært bortført og holdt i et hus med tape
over munnen i flere dager før han ble drept.

Det er eksakt 10 år siden han døde, og nå gjør også Gemballa comeback.

Sønnen Marc Philipp er vokst opp med superbiler, og har
hestekrefter i blodet.

Han har studert økonomi på universitetsnivå, og tross sin unge
alder på 26 år har han rukket å få erfaring både hos Aston Martin,
Mercedes-Benz og Porsche.

For utdannelsen var bare et steg mot det han nærmest var født til, nemlig å lage vanvittige versjoner av sportsbiler ‒ akkurat som faren sin.

Marc Philipp er smart nok til å skjønne at æraen med å tune
biler om til superbiler med en drøss med hestekrefter er over, spesielt med
tanke på kommende elektriske hyperbiler som har opp mot 2.000 hk som de kan øse
av.

Gemballa skal fortsatt lage spesielle biler, men nå retter
han seg mot enkeltpersoner og ultraspesielle versjoner.

Det første prosjektet involverer ekstreme terrengbiler, og
ble satt i gang for to år siden. Sønnen nyter godt av alle kontaktene faren
hadde, så Marc Philipp har fått en rekke «gamle» partnere med på prosjektet som
er fullfinansiert. Så ja, noe lærte han åpenbart på universitetet.

Hva eksakt prosjektet innebærer får vi ikke vite før under Genève
Motor Show som starter neste uke, men vi vet iallfall at Gemballa jr. har bygd en
superbil med ekstreme terrengegenskaper.

Han fører altså arven videre, og her står han foran den siste superbilen som Uwe sto bak. Ikke overraskende kan vi se at det er i Dubai.

Marc Philipp kan ikke kalle selskapet sitt for Gemballa, for
etter at faren forsvant kjøpte den daværende daglige lederen og en investor opp
rettighetene til navnet.

26-åringens selskap heter enkelt og greit Marc Philipp Gemballa, og det navnet eller forkortelsen MPG har vi neppe hørt for siste gang.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene