Byens lille prinsesse i helelektrisk drakt

Renault lille sjarmprinsesse Twingo kommer nå også som elbil.


Det er nesten umulig å ikke bli glad i disse ultrakompakte
bilene, ja, selv Citroën 2CV hadde sin sjarm.

Twingo er intet unntak, og modellen som ble introdusert tilbake
i 1992 har spredd smil og glede over hele Europa.

I tre generasjoner har bilen på 3,6 meter blitt solgt i nærmere fire millioner eksemplarer, og det i 25 forskjellige europeiske markeder.

Den er altså en aldri så liten by-prinsesse, og nå blir den
enda mer aktuell.

Og det er ikke overraskende at Renault har gjort nettopp det
de har gjort med Twingo.

For det franske merket har elektriske kjøretøy stort sett i
alle kategorier, fra den ultralille Twizy, via Zoe og til varebilen Master Z.E.,
og totalt byr de på seks helelektriske kjøretøy (en kun solgt i Sør-Korea og en
kun i Kina).

Dette antallet øker nå til sju med Twingo Z.E.

Den er satt sammen på en plattform for elbiler, og bør
dermed kunne dra fordeler av ekspertisen Renault har opparbeidet seg gjennom 10
år.

Vi snakker selvsagt ikke om et gedigent batteri under gulvet
på Twingo Z.E., men en pakke på 22 kWh utviklet samme med LG Chem.

Dette gir bilen en rekkevidde på 250 kilometer, og blir den brukt
inne i byen bør det være mulig å ta prinsessen på vift hele uka før ladekabelen
må plugges inn.

Også Twingo Z.E. har Renaults selvutviklede ladeløsning kalt
Caméléon, noe som betyr at det kan lades med en hastighet opp mot 22 kW. Løsningen
har en teknologi som gjør at ladingen utnytter all tilgjengelig kraft, og skal
i teorien utnytte ladekapasiteten helt optimalt.

Med toppfart lader den rundt 80 kilometers rekkevidde på en
halv time.

Twingo er altså ikke en stor bil, men Renault har heldigvis
klart å beholde bagasjerommet like stort i Z.E.-versjonen, som dermed kan by på
240 liter.

Den kommer også med mye teknologi, og kan i likhet med Zoe
overvåkes via app, har en liten berøringsskjerm på 7 tommer i midtkonsollen, og
er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto.

En fordel med en liten bil i trange byer er at de ikke bruker så mye plass på å snu, og denne 3,61 meter korte bilen trenger kun 4,3 meters plass for å gjøre en U-sving.

Elbil-versjonen er bakhjulstrukket, og den elektriske motoren yter 82 hk med et dreiemoment på 160 Nm.

0-50 km/t, ja, vi måler super-miniene slik, går unna på 4 sekunder, mens toppfarten er respektable 135 km/t.

Det er altså ingen sinke verken ut av kryssene og på
motorveien, så disse småbilene har kommet et stykke siden 2CV regjerte byene.
Vel, iallfall siden de rullet rundt i byene.

Her er flere bilder av Twingo Z.E.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter