HjemElbilerAvslører store rekkeviddetap om vinteren

Avslører store rekkeviddetap om vinteren

Skal du kjøpe elbil må du ta høyde for at rekkevidden på vinteren er langt dårligere enn hva som er oppgitt.

Mange ser på rekkevidde og ladehastighet som viktige ting når det kommer til elbiler, men hvor mye kan man stole på tallene fra produsenten?

- Annonse -

Ikke veldig mye, viser en ny test i regi i NAF og Motor.

De har gjennomført det de kaller «verdens største elbiltest» på vinterstid, hvor de testet både den reelle rekkevidden og ladehastigheten.

Ingen av de 20 elbilene kom i nærheten av den oppgitte rekkevidden eller ladehastigheten.

‒ De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Annonse -

De har altså testet 20 elbiler fra 179.000- til 900 000 kroner, og rekkevidden varierer fra 260- til 610 kilometer.

Men det er imidlertid på papiret, for virkeligheten viser seg å være en helt annen.

Kona mest til å stole på

Totalt tapte modellene 18,5 prosent rekkevidde i snitt sammenlignet med de oppgitte WLTP-tallene, hvor Hyundai Kona kom nærmest den oppgitte rekkevidden med et tap på 9 prosent.

Kona starter på under 300.000 kroner, og klarte å lade batteriet opp til 80 prosent på 40 minutter. Disse tre faktorene gjorde at bilen utmerket seg positivt i NAF-testen.

- Annonse -

WLTP er en offisiell testsyklus som skal gi mest mulig reelle tall, hvor omfattende tester skal gi en nokså nøyaktig rekkevidde og forbruk.

Men helt nøyaktig er den altså ikke.

‒ Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske vinterforhold, slår Sødal fast.

‒ Som bilkjøper er det viktig å ikke la seg lokke av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Rekkevidden i salgsannonsen er under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer.

‒ Dekkstørrelsen har faktisk litt å si for rekkevidde. Så her gjelder det å spørre og grave før man slår til, sier han.  

Model S og e-Golf

Vintertesten ga rekkevidder fra 198- til 469,8 kilometer, hvor Volkswagen e-Golf hadde den aller minste og Tesla Model S den lengste.

Et drøyt eksempel på hvor mye rekkevidde som kan gå tapt viste Tesla Model 3 Long Range, som har en oppgitt rekkevidde på solide 560 kilometer.

I NAF-testen klarte den kun 404,4 kilometer, så det er all grunn til å planlegge for kortere rekkevidde når det legges ut på vintertur med elbilen.

Oppgir ladehastighet forskjellig

Når det kommer til ladehastighet er det en stor utfordring, nemlig en felles mal for å måle dette.

Noen oppgir nemlig tiden fra 0-80 prosent ladet batteri, andre 10-80 og andre igjen 20-80. Noen, som Jaguar, oppgir hvor mange kilometer man får på 30 minutter, mens Opel på sin side oppgir hvor mange kilometer man lader på en time.

NAF mener dette gjør det svært vanskelig for forbrukerne å sammenlikne ladefart.

‒ Bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av vinterrekkevidde og ladehastighet, sier Sødal.

Audi raskest

NAF testet ladefarten ved først å kjøre bilene på motorveien i to timer, og deretter ble bilene ladet opp 10-80 prosent.

‒ Som en første sjekk bør man alltid finne ut hvor raskt bilen er oppgitt å lade, fordi det gir en pekepinn på hvor lang tid det tar å hurtiglade bilen når du er på veien. Ladehastighet oppgis gjerne i kW, og kan variere fra 40 til 200, hvor 40 er langsomt og 200 er veldig raskt i dagens målestokk, sier NAF-rådgiveren.

‒ I tillegg viser vår test at noen modeller lader betydelig tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen, sier han.

Testen avduket at elbilene brukte fra 27- til 90 minutter for å få «full tank», hvor Audis e-tron 50 og e-tron 55 var raskest og Opel Ampera-e tregest i NAF-testen.

Her kan du sjekke ut rekkevidde-testen og hvor langt elbilene faktisk går.

Og her kan du sjekke ut ladehastighetene til de forskjellige bilene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her