Annonse
Hjem Elbiler BMW’s elektriske flaggskip nærmer seg

BMW’s elektriske flaggskip nærmer seg

Knappe to år etter at BMW viste fram iNext nærmer den seg nå produksjon.

På selveste 17. mai 2018 slo BMW til med en skikkelig nyhet. Da presenterte de nemlig et kommende flaggskip i helelektrisk drakt kalt iNext, og den imponerte på flere områder.

Flaggskipet som altså ble vist på flaggets dag var en 5 meter lang SUV med selvkjørende egenskaper og en rekkevidde på over 600 kilometer.

Knappe to år senere har konseptet ikke forandret seg mye, og det er stort sett den samme bilen BMW nå tester for fullt.

iNext som nå nærmer seg produksjon er som prototypen 5,05 meter lang, 1,69 meter høy og 2,06 meter bred, og er dermed hakket større enn den nye generasjonen BMW X5. Den byr også på en solid akselavstand, hvor for- og bakhjulene står ganske så langt fra hverandre og som bør gi god innvendig plass.

Saken fortsetter under Annonsen

I 2018 ble det meldt at bilen skulle ligge på 3,5 på den autonome skalaen som går til 5, og dette betyr at den kunne kjøre ganske så mye av seg selv.

I dag ligger den fortsatt på nivå 3, så dette blir den mest selvkjørende bilen BMW har kommet med så langt. Hva dette betyr spesifikt vet vi ikke ennå, men at den kommer til å avlaste føreren ganske så mye er sikkert.

Hva det elektriske drivverket byr på har ikke BMW sagt noe om, men vi kan nok forvente oss ganske så mange elektriske hester i en iNext. Rekkevidden er fortsatt på 600 kilometer også for den serieproduserte versjonen, så denne blir blant de lengst-rekkende elbilene.

Rattet hos iNext er også ganske så spesielt.

Denne kommer i såkalt polygon-design ‒ flatt på toppen og bunnen med runde sider. Ja, slik vi blant annet finner i racerbiler.

BMW sier at formen gjør det enkelt å gå fra autonom kjøring til vanlig aktiv kjøring, ettersom man ser styringsgraden på rattet under autonom kjøring. Formen sørger også for større bevegelighet, og gjør det enklere å se instrumentpanelet.

Det er heldigitalt med en stor og kurvet berøringsskjerm, og infotainment-skjermen kan også tilpasses og brukes fra passasjersiden.

Så hvor langt unna er dette flaggskipet?

Jo, som bildene viser holder BMW nå på å teste bilen i varmere strøk. Tyskerne er for tiden i Sør-Afrika, hvor iNext blir utsatt for støv, varme og intense solstråler.

Prototypene får virkelig kjørt seg, og utfordres på veier av sand, rullestein og grus i en langt større grad enn de serieproduserte vanligvis blir.

I ørkenterrenget i Kalahari får også det intelligente firehjulsdriftsystemet og understellet kjørt seg, og ikke minst kjølesystemet til batteripakken som blir utsatt for temperaturer som selv kan få mobiltelefoner til å koke.

Også klimaanlegget som drives av en varmepumpe må jobbe overtid for å kjøle ned de som befinner seg på innsiden av prototypene.

Ingeniørene tester også hva store og raske temperaturendringer gjør med materialene, for eksempel om det oppstår knirkelyder på grunn av dette.

Til slutt tester de også tettheten til bilen, så hele bilen finkjemmes etter støvkorn etter kjøreturene.

BMW skal settes rundt 100 prototyper av iNext i drift før den går inn i serieproduskjon til neste år, og mange av disse skal brukes til å teste og tilrettelegge produksjonen.

For iNext skal dele produksjonslinje med ladbare hybrider og biler med forbrenningsmotor, noe som gir full fleksibilitet i produksjonskapasiteten.

Her er flere bilder av iNext på test i Sør-Afrika.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker