Hydro og Polestar bak denne rullende elektrisk sleden
MC-produsenten Cake, elbilmerket Polestar og den norske aluminiumsgiganten Hydro har slått seg sammen med industridesigneren Konstantin Grcic, og resultatet er noe ganske så oppsiktsvekkende.
Det heter seg at det kommer noe godt ut av alt, og det gjelder også koronapandemien. En positiv effekt av at viruset har stengt ned det meste, er at luften i de store byene har blitt bedre.
Akkurat dette fikk designmagasinet Wallpaper til å tenke, og de utfordret en gruppe til å komme opp med et nytt og mer miljøvennlig alternativ for å levere pakker rundt om i byene.
-->
Mikrotransport er et kanskje oversett satsingsområde når det kommer til klimasatsingen, for det går mye CO2 i luften når varer og pakker skal leveres rundt om i byene. En av løsningene på denne utfordringen kan være en rullende slede.
Re:Move som den heter er designet av Konstantin Grcic, som rett og slett har tenkt på en urban slede med tre hjul. En lettvekt og elektrisk sådan.
‒ Den horisontale plattformen og det vertikale skjoldet er noe man ikke ser i design av kjøretøy, sier Grcic.
‒ Dette er ofte slik man bygger et bord eller en hylle. Jeg synes det enkle og direkte, det pragmatiske, er det fine ved dette. Godt design har alltid vært bærekraftig, fordi det er varig. Ting som har lang levetid er bærekraftige i seg selv.
Slik ser pakkesleden ut:
En ting er å designe et kjøretøy, en annen er å faktisk bygge det.
Så for å realisere visjonen til designeren har tre store navn overraskende slått seg sammen. Elbilprodusenten Polestar, den elektriske MC-produsenten Cake og norske Hydro har slått seg sammen i dette unike prosjektet, og såpass må det kanskje være når man skal lage noe så merkelig som en rullende slede.
Mange rynker kanskje på nesa over den norske representanten, men Hydro er en gigant innen bilindustrien.
For aluminium blir stadig viktigere når kjøretøy bygges, og det er flere grunner til nettopp dette. Aluminium kan resirkuleres, det er lett og det er sterkt. Perfekt til bruk i for eksempel de miljøvennlige elbilene.
Så da Polestar skulle lage en rullende slede var Hydro en perfekt partner.
‒ I Hydro er vi er opptatt av bærekraftig industriutvikling, og vil ønsker å lede an gjennom å bygge industrier som gjør en forskjell. Med mer enn 100 års erfaring med bruk av fornybar energi og utvikling av materialer med lavt karbonfotavtrykk, er vi er en viktig partner for selskaper som jobber med å produsere mer bærekraftige produkter, sier Hilde M. Aasheim, konsernsjef i Hydro.
‒ Det er viktig å samarbeide med aktører som går foran i sin bransje og ønsker å utfordre måten vi produserer og forbruker på, så vi kan skape mer for mindre. Vi er derfor stolte av å jobbe med Polestar for å bistå til produksjon av biler som ikke bare har nullutslipp i bruk, men også etter hvert i produksjon, forklarer Aasheim.
Hydro samarbeider allerede med et annen svensk selskap for å gjøre bilindustrien grønnere, nemlig batteriprodusenten Northvolt. Sammen har de et prosjekt for gjenvinning av brukte elbil-batterier, og skal sette opp et anlegg for dette i Fredrikstad.
Men nå gjelder det altså å brøyte vei for et produkt som det ikke finnes maken til.
Re:Move er en slags elektrisk sparkesykkel, bare at den har tre hjul og en bred plattform man står på. Kjøretøyet er kompakt og mobil nok for de fleste sykkelfelt, men også stor nok til å tåle last opp til 275 kilo. Re:Move er bygget av resirkulert aluminium, og ambisjonen er å komme opp med en grønnere løsning for å frakte varer og pakker på i byene.
Polestar tror da også at de elektriske drivlinjene som nå utvikles brøyter vei for en rekke nye muligheter.
‒ Dette er bare begynnelsen, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
‒ Den elektriske drivlinjen er bare det første steget. Videre må vi se på hele forsyningskjeden og hvilke materialer vi designer med. Dette er så mye mer spennende enn de siste 20 årene innen design, hvor designere bare fokuserte på å gjøre ting pene.
Verken Polestar eller Hydro har noen erfaring med elektriske sykler, men det har Cake. Så da de fikk høre om prosjektet og ikke minst aktuelle samarbeidspartnere, kastet de seg raskt på.
‒ For en uimotståelig kombinasjon av bidragsytere, sier Stefan Ytterborn, grunnlegger av Cake.
‒ Med Konstantin i spissen på design og innovasjon, og en samling av enestående selskap som Hydro, Polestar og Wallpaper, er det en ære for oss å være inkludert og kunne bidra med drivverk og batteriteknologi. Med mål om å inspirere til nullutslipp, er dette er et typisk prosjekt som virkelig jobber mot det målet.
Bak det hele står altså magasinet Wallpaper, som altså har klart å samle denne unike gjengen.
‒ Re:Move-prosjektet er et fantastisk eksempel på hva man kan oppnå når du samler de riktige samarbeidspartnerne, og de står sammen bak en god idé, sier en av redaktørene, Nick Compton.
‒ Konstruksjon og materialvalg har vært utfordrende og ganske komplekse, men med hver utfordring har en løsning kommet. Konstantin har respondert i takt med det, og designet av Re:Move har stadig utviklet seg til å bli enda mer overbevisende og dynamisk.
Det eksemplaret vi kan se på bildene er kun en visningsversjon, men en fungerende versjon skal avdukes til høsten.
Her er flere bilder av det unike kjøretøyet:
Les også: