Volkswagen pirrer med lang rekkevidde og lynrask ladetid

Fem år er lang tid i dagens bilindustri, men likevel pirrer Volkswagen nå med en ny helelektrisk sedan som skal komme i 2026.


I fjor kunne endelig Volkswagen ta steget inn i en ny æra, og elbilen Volkswagen ID.3 er den første av mange som skal lages på en helt ny plattform spesialkonstruert for elbiler.

Det er viktig, for man kan lage elbiler på en ganske annen måte enn bensin- og dieselbiler. Den store forskjellen er at elbiler ikke trenger en stor motor under panseret og en stor girkasse og drivsystem som overfører kraften til hjulene, og dermed er det mulig å utnytte plassen langt bedre.

Den nye plattformen utnytter nettopp dette, men nå går det så fort unna i bilsektoren at denne allerede i 2026 vil være litt umoderne.

Volkswagen har innsett dette, og er allerede i gang med å lage noe helt nytt.

Prosjektnavnet er Trinity, treenighet, best kjent fra kristendommen som Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

Nå skal ikke Volkswagen bli en religiøs budbringer, og for dem står Trinity heller for tre andre ting. Mer bestemt for en nyutviklet elektronikkplattform med topp moderne programvare, en forenkling av forsyningsstrukturen, og komplett nettverksbasert og intelligent produksjon ved hovedanlegget i Wolfsburg.

‒ Trinity er et slags krystalliseringspunkt for vår Accelerate-strategi, et fyr-prosjekt, sier Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket.

‒ Vår drømmebil for programvaren.

Med det mener Brandstätter at de skal utvikle en bil som utnytter alle mulighetene ny programvare åpner for, og den nyutviklede arkitekturen vil sette nye standarder når det gjelder rekkevidde, ladehastighet og digitalisering.

Hva det betyr konkret sier ikke Volkswagen noe om, men de hevder iallfall at ladingen skal gå unna like raskt som du fyller tanken på en bensinbil. Det er fort.

I tillegg til rekkevidde og ladefart er selvkjøring et viktig område, og tyskerne lover en bil som befinner seg på 2+ på den autonome skalaen som går til 5. Kanskje ikke så imponerende, men de legger raskt til at bilene rent teknisk faktisk skal være klar for nivå 4. Det betyr helautomatiske biler, og du kan sette deg i baksetet og la bilen selv stå for kjøring.

‒ Vi bruker våre økonomiske muskler til å gjøre autonom kjøring tilgjengelig for mange mennesker, og for å bygge et nervalt nettverk som selv kan lære. På denne måten legger vi til rette for kontinuerlig utveksling av data av bilparken vår ‒ for eksempel om trafikksituasjonen, hindringer eller ulykker, sier Brandstätter.

Trinity skal altså spare folk for både tid og stress, og kommer altså med sin egen privatsjåfør.

‒ Trinity blir derfor en slags «tidsmaskin» for våre kunder, mener Brandstätter.

Når de setter i gang produksjonen av den nye elbilmodellen, skal Wolfsburg-anlegget være et utstillingsvindu for toppmoderne, intelligente og oppkoblete produksjonsprosesser.

‒ Vi vil revurdere måten vi bygger biler på, og innføre revolusjonerende tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvekt-konstruksjon spiller viktige roller her, sier sjefen.

En konsekvens av den nye tiden er at en framtidig modell som Trinity blir produsert i betydelig færre versjoner, og maskinvaren vil i stor grad være standardisert. Så hva betyr det?

Jo, at bilene stort sett blir laget med alt ekstrautstyr installert, men at disse må åpnes via for eksempel apper. Flere merker planlegger et slikt «on demand»-tilbud, som for eksempel betyr at du kan kjøpe en bil uten firehjulstrekk og navigasjonen ‒ men åpne for dette når du faktisk trenger slike egenskaper.

En slik tilnærming gjør det altså enklere for produsentene, ettersom de ikke trenger å lage mange spesialversjoner.

Ved å utvikle bilen til et slags programvarebasert produkt legger Volkswagen forutsetningene for nye, databaserte forretningsmodeller. Det blir altså mulig å kjøpe en innstegsmodell, men denne kan raskt bli til topputgaven om eieren ønsker dette ved å bestille nye egenskaper for eksempel via en app.

‒ I framtiden vil ikke den individuelle konfigurasjonen av bilen lenger bestemmes av maskinvaren når bilen kjøpes. I stedet vil kundene når som helst kunne legge til funksjoner på forespørsel via det digitale økosystemet i bilen, sier Brandstätter.

Og det er vel veldig greit om det er mulig for en helautomatisk bil. For det skjer jo at føreren selv skulle ønske han eller henne kunne satt seg i baksetet.

Vi vet også bittelitt hvordan Trinity ser ut. Her er det ene bildet Volkswagen har vist av den kommende elbilmodellen, som åpenbart er en ganske sportslig sedan eller kanskje til og med coupé. Uansett en smart en:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter