Annonse
Hjem Nyheter Store forskjeller på steinsprut-risiko

Store forskjeller på steinsprut-risiko

Det er store forskjeller på hvor steinsprut-utsatte bilene er rundt om i Norge, så sjekk ut ditt fylke her.

Risikoen for å få steinsprut-skader i frontruta er aller høyest når vinteren er i ferd med å slippe taket og sommer melder sin ankomst, men ikke alle trenger å bekymre seg like mye over denne irriterende skaden.

For mange fylker lar snødekte veier være i fred, mens andre kjører på med både salt og sand. Og sistnevnte er en stor faktor når det kommer til stein som spretter opp i frontruta og etterlater seg en signatur.

Hvor mange biler du møter er selvsagt en annen, og noen av de mest kjøretøytette områdene finner vi i Viken og Oslo. Det er også de to som peker seg negativt ut når det kommer til antall steinsprutskader.

Dette viser skadefrekvenstall fra forsikringsselskapet If, som også avslører at du har lavest sannsynlighet for å bli truffet av steinsprut i Vestland fylke og i Møre og Romsdal.

Saken fortsetter under Annonsen

Tallenes klare tale viser at de som kjører i Oslo har en risiko på hele 9,7 prosent, mens de i Viken er på 10,4 prosent. Altså mer enn hver tiende bil, og mer en dobbelt så stor som de snilleste fylkene.

For tilsvarende tall for Vestland fylke og Møre og Romsdal er henholdsvis på 3,9 og 4,2 prosent.

– Litt enkelt sagt: Bor og kjører du i Drammen, Oslo eller Moss er faren dobbelt så stor for å bli rammet av steinsprut som på Voss, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Sand og mange biler er altså to faktorer for steinsprut. I Oslo og Viken er det også en tredje.

‒ En god del av forklaringen er at det går mange motorveier med parallelle kjørefelter og påkjøringsfelter gjennom disse fylkene. Det er også svært stor trafikk på veiene. Steinsprut skjer gjerne når du blir forbikjørt av en bil, og en grusbit eller en småstein blir slynget av dekket mot din bil av den som kjører forbi. Det er mer sjelden du får steinsprut av bilen du kjører rett bak, men det kan også skje, sier han.

De har sett på skadefrekvensen, altså hvor ofte skader inntrer per forsikring. Dette er basert på antall skader og forsikringstakere, i dette tilfelle per fylke og per år.

Frekvens blir kalkulert ut fra hvor mange skader som oppstår, altså all den skadestatistikken et forsikringsselskap sitter på.

Slik ser regnestykket ut når det kommer til steinsprut kalkulert av forsikringsselskapet If:

Fylke:Sannsynlighet for steinsprut / år:
Viken10,4 prosent
Oslo9,7 prosent
Trøndelag8,8 prosent
Vestfold og Telemark8,2 prosent
Innlandet7,5 prosent
Troms og Finnmark6,1 prosent
Agder6,0 prosent
Nordland5,1 prosent
Rogaland4,6 prosent
Møre og Romsdal4,2 prosent
Vestland3,9 prosent

– Værsituasjonen gjennom vinteren og hvordan vintervedlikeholdet av veiene skjer i det enkelte fylke, kan også spille inn på sannsynligheten for å få en grusbit eller småstein i frontruta. Det kan også være forskjeller mellom kommunene hvordan vintervedlikeholdet foregår på de kommunale veiene. Her vil bruken av grus/sand opp mot salting ha betydning. Det samme gjelder når den såkalte vårrengjøringen av veiene starter, for da børstes veiene – og sannsynligheten for steinsprut går ned, forklarer Clementz.

Frontruteskader er dyrt for forsikringsselskaper, selv om bilistene som er godt nok forsikret slipper unna med en egenandel. Om ruten kan repareres slipper man normalt også egenandelen.

Så når eksperter reklamerer med «gratis frontrutebytte», er det forsikringsselskapet som til slutt sitter igjen med regningen.

Og den blir stadig større.

Antall steinsprut og glasskader på norske biler har doblet seg de siste 20 årene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. I 1997 ble det meldt inn litt over 117.000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens antallet nå ligger på rundt 250.000 skader årlig. Glasskader koster årlig rundt 1,6 milliarder kroner, så det er store summer.

Nå klarer nok forsikringsselskapene seg greit uansett, men det beste for alle parter er altså om man slipper unna denne irriterende greia.

‒ Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Clementz.

Her er Ifs råd om uhellet først er ute:

  • Dekk til skaden med gjennomsiktig tape, slik at smuss ikke fester seg og gnager i glassåret.
  • Reparer ruta så raskt som mulig. For hver dag som går kan skaden bare bli verre.
  • Husk at du er dekket av kaskoforsikringen din ved steinsprut. Småskader er det heller ikke egenandel på, og verkstedet melder selv inn skaden til forsikringsselskapet ditt.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,122FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker