Sjekk ut den nye sikkerhetsbilen i formel 1

Aston Martin gjør comeback i formel 1, og ikke bare som et av 10 lag. De skal også levere en ny sikkerhetsbil og en ny legebil.


Den som har sett formel 1 de siste årene har muligens lagt merke til bilen som leder feltet om det er dårlig vær eller har vært ulykker, en såkalt sikkerhetsbil. Mer eksakt en «Official FIA F1 Safety Car».

I 25 år har denne kommet fra Mercedes-AMG, og de siste årene har det vært en AMG GT R som hadde denne viktige jobben. Se oversikt over modellene lengre nede.

Den utgaven som debuterte i formel 1 sist sommer var en ganske så vill AMG GT R med 585 hk, og var selvsagt spesialpreppet slik at den kunne lede an verdens raskeste biler i et høyt nok tempo.

Legebilen kom også fra Mercedes-AMG, mer spesifikt en Mercedes-AMG C 63 S stasjonsvogn.

Begge to fortsetter også i år, men skal nå dele på oppgaven med to helt nye biler.

Aston Martin gjør nå comeback som et lag, og de nøyer seg ikke bare med egne formel 1-biler. Det britiske merket skal levere både en ny sikkerhetsbil og en ny legebil. For når startlampen for Bahrain Grand Prix slukkes i slutten av mars, er det også med to nye Aston Martin-biler i depotet.  

Den vi kommer til å se mest av er sikkerhetsbilen, som altså skal lede feltet når noe uforutsett skjer.

Denne bilen har en svært viktig jobb, for formel 1-biler må ha varme dekk. Faller temperaturen for mye blir det som å kjøre på glattisen, og det vil helst førerne unngå. Så det er en grunn til at vi hører Lewis Hamilton stadig klage på at sikkerhetsbilen holder en for lav fart på radioen.

Den jobben har Bernd Mayländer hatt i over 20 år, og bytter nå bil fra AMG GT R til Aston Martin Vantage når årets formel 1-sesong starter.

Mer eksakt denne:

Aston Martin har satt inn 25 nye hestekrefter, og F1-utgaven byr dermed på 535 hk og et dreiemoment på 685 Nm generert av den 4-liters V8 twinturbo-motoren. 0-100 km/t går på rundt 3,7 sekunder.

Men for å holde oppe temperaturen i dekkene må Mayländer holde et ganske så høyt tempo gjennom svingene også, så Aston Martin har tatt en rekke grep. En ny grill og splitter byr for eksempel på 155,6 kilo marktrykk i 200 km/t, opp 60 kilo fra originalen. De har også modifisert opphenget, styringen og demperoppsettet, stivet av fronten og satt på en ny aeropakke og gitt den dekk med lavere profil.

På innsiden har de erstattet de vanlige forsetene med noen racingversjoner fra FIA, satt inn 6-punkts belter og selvsagt installert nye styringsenheter.

For på taket har både den og legebilen fått en LED-lysbar som for eksempel skal signalisere når biler kan passere.

Den nye legebilen er en DBX, den første SUV-modellen fra Aston Martin. Denne har faktisk en V8 twinturbo med enda flere hester enn Vantage, ja, snodig. I DBX leverer denne 550 hk og 700 Nm, noe som sender den fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Det er garantert en fordel med et bagasjerom med 632 liter som DBX kan skryte av, for en slik bil må være utstyrt med en del ting.

Den nye utrykningsbilen til formel 1 er utstyrt med både en stor førstehjelpskoffert, en defibrillator, to brannslukningsapparater og brannskade-utstyr.

I likhet med Vantage-utgaven er også legebilen lakkert i Astons racing-grønne farge som vi også finner på formel 1-bilene til det britiske merket, men selv om den ser ganske så lekker ut får vi håpe at vi ikke legebilen altfor ofte.

Men dette betyr ikke at Mercedes-AMG mister sine viktige jobber i formel 1.

Mercedes-AMG skal altså dele oppgavene med Aston Martin, så om alt går etter planen i disse koronatidene kjøres sesongens 2. runde på Imola-banen i Italia 18. april med Mercedes-AMG GT R og Mercedes-AMG C 63 S som støttebiler.

Begge to er litt fornyet foran årets sesong, men fortsatt snakker vi om en V8 med 585 hk for GT R. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten er på solide 318 km/t.

Stasjonsvognen Mercedes-AMG C 63 S er heller ingen sinke, og under panseret sørger en 510 hk sterk motor for det medisinske personellet kan rykke ut lynraskt om uhellet er ute.

Her er de to bilene, og under følger også en liste over alle AMG-utgavene som har vært sikkerhetsbiler i formel 1 siden 1996. Og under den igjen mange bilder av Aston Martins to nye sikkerhetsbiler, så ikke gå glipp av det heller.

Sikkerhetsbiler fra Mercedes-AMG siden 1996:

  • 1996: C 36 AMG
  • 1997-1999: CLK 55 AMG
  • 2000: CL 55 AMG
  • 2001-2002: SL 55 AMG
  • 2003: CLK 55 AMG
  • 2004-2005: SL 55 AMG
  • 2006-2007: CLK 63 AMG
  • 2008-2009: SL 63 AMG
  • 2010-2012: SLS AMG
  • 2012 (Tyskland GP)-2014: SLS AMG GT
  • 2015-2018: Mercedes-AMG GT S
  • 2019-2021: Mercedes-AMG GT R

Her er Aston Martin Vantage og Aston Martin DBX:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport