En mustang Mac-E som ambulanse? Ja, det fungerer veldig bra. (Fotos: Ford)

Hverdagen til en livredder bak rattet på en Mustang Mach-E

London er beryktet for sitt ekstreme trafikkaos, og her får du et innblikk i hverdagen til 1. responder Marek Lowicz-Brady i storbyens ambulansetjeneste. Se video.


Elbilene tråkker stadig inn i nye områder, og vi har allerede sett flere helelektriske biler kledd i politiuniform. I London brukes de også som ambulanser.

London har gått til kamp mot trafikale utslipp, og ambulansetjenesten har tatt konsekvensen av dette og har nå som mål om å ha den lavest mulige utslippsflåten av utrykningskjøretøyer. Og Ford Mustang Mach-E er en viktig del av det puslespillet.

De har allerede mer enn 40 slike elbiler brukt i Fast Response-enheter, og her teller sekundene mer enn noen andre plasser. De må komme se raskt fram, og elbilene må være balansert både når det kommer til hastighet, smidighet og ikke minst en rekkevidde.

London Ambulance Service (LAS) sier at Mustang Mach-E varer et skift på 12 timer, så det bør ikke stå på rekkevidden. Og det skal heller ikke stå på innsatsen til Marek Lowicz-Brady.

Han har som de andre i ambulansetjenesten et 12-timers skift, og kjører solo. Det betyr at han er den eneste i bilen, og har alt annet enn en forutsigbar jobb. Som ambulansepersonell har han ingen anelse om hva han kan forvente.

Som de fleste andre storbyer er London et sted hvor alt kan skje, når som helst, og Marek må være forberedt på å ta avgjørelser som kan redde liv.

‒ Du er avhengig av din egen intuisjon, du er avhengig av din egen beslutningstaking, sier han.

‒ Jeg tror du er utsatt for mye kaos, mange veldig raskt skiftende, ganske dynamiske scener, men du må reagere raskt, hensiktsmessig og rasjonelt.

For å komme så raskt som mulig til hendelser har Fast Response Unit (FRU) ved LAS 42 spesialtilpasset Ford Mustang Mach-E.

Bilene er blant annet utstyrt med en spesiell Sync-løsning utviklet av Ford Pros Digital Integration Services Team, som lar bilens Sync-skjerm bytte fra normal kundevisning til en inngangsvisning fra den spesielle datamaskinen til ambulansen montert i bagasjerommet.

Dette gir ifølge Ford ambulansepersonell informasjonen de trenger om jobben de skal til og hvordan de skal komme seg dit. Dette reduserer også rot og kaos inne i bilen, og en stor skjermvisning er også betydelig mer kostnadseffektivt enn å legge til ekstrautstyr.

Det betyr også at Ford ikke trenger å gjøre noen fysiske endringer på dashbordet, og utstyret kan enkelt fjernes ved behov.

‒ Vi kom opp med konseptet med en Sync-integrasjonsmodul etter å ha snakket med ambulansepersonell om utfordringene de har når de bruker nåværende ambulanser, sier James Braddy, digital leder hos Ford Pro Special Vehicles.

‒ Løsningen ble designet, testet og tilgjengelig innen et år, og er nå tilgjengelig for alle tjenester som kan dra nytte av den.

Marek bruker altså en av disse spesielle Mach-E-bilene, og har alt han trenger for å komme seg raskt og smidig fram gjennom den fryktede London-trafikken.

Foruten ytelsen ble bilene også valgt for deres evne til å fullføre et helt skift uten å måtte lades, noe som sparer verdifull tid samtidig som de bidrar til å redusere flåtens totale CO2-utslipp.

‒ Disse bilene har en rekkevidde på rundt 483 kilometer før de må lades opp. Det var veldig viktig for oss å velge et elektrisk kjøretøy hvor levetiden til batteriet møtte hele skiftet som er på 12 timer, og kunne leveres på en lading, sier Daniel Elkeles, administrerende direktør i LAS.

For Marek og kollegene er det viktigste å komme raskt til pasientene, slik at får utnyttet ferdighetene som kan utgjøre en forskjell på kritiske tidspunkter.

At en Ford Mustang Mach-E er en god partner viser en kortfilm som gir oss et interessant innblikk i hverdagen til Marek, og vi skjønner fort at her står det om minutter.

Les også:

Debatt