Cadillac viser nå fram sin femte elbilmodell, og denne er kalt Vitsiq. (Fotos: Cadillac)

Cadillac viser enda en elbil

IQ er som kjent smart, og nå viser Cadillac fram sin femte kommende IQ-modell ‒ Vistiq.


Ærverdige Cadillac, et merke i GM-gruppen sammen med Chevrolet, GMC og Buick, kom med sin første bil i en tid da mange prøvde å bygge elbiler.

For i bilens barndom var det ikke uvanlig med elbiler, og her er Ferdinand Porsche et godt eksempel. En av de viktigste personene i bilhistorien sto som kjent både bak sportsbilmerket som bærer hans etternavn og selveste Volkswagen Boble, men han startet karrieren med en elbil.

I 1898 satte Porsche sammen sin første bil for selskapet Egger–Lohner, som ja, var elektrisk drevet.

Cadillac lagde sin første bil i 1902, men dette var ikke en elbil. De tok den trygge veien og utstyrte den med en 1-sylindret motor, og merket fikk raskt rykte på seg for å bygge pålitelige biler. Ja, noe som var en mangelvare for 120 år siden.

I 1909 kjøpte GM opp merket, og da hadde allerede biler med forbrenningsmotorer vunnet kampen mot elbiler. Cadillac skulle bli kjent for sine store flak, mange med haifinner, og tok også ting helt ut med en vanvittig V16-motor på 1930-tallet.

Det skulle ta 118 år før de viste fram sin første elbil, og den første med IQ-benevnelsen. Den høres kanskje litt kjent ut, og det er ikke så rart. Mercedes kaller nemlig sine elektriske biler for EQ, så det er lett å snuble litt her.

Lyriq skal bane vei for en voldsom elektrisk satsting fra det amerikanske merket, og de kunne åpne salget av denne i fjor.

Siden har det bare ballet på seg med elbilprosjekter, og nå kan Cadillac vise fram den femte IQ-modellen som de har planlagt, en SUV kalt Vistiq.

Denne er så fersk at amerikanerne ikke er villig til å si veldig mye om den, og foruten to bilder, et forfra og et bakfra, så sier de faktisk svært så lite. De lover dog mer info til neste år.

Slik ser Vistiq ut sett skrått forfra:

Dette blir en SUV som går inn i et segment mellom to andre elbiler, nevnte Lyriq og den kommende Escalade IQ. Sistnevnte ble vist fram tidligere i år, og blir flaggskipet i den elektriske SUV-familien og er planlagt til 2025.

Slik ser det kommende flaggskipet ut:

At Cadillac føler at de har dårlig tid viser en annen elbil, for så sent som i forrige måned kunne de vise fram Optiq, som også er en crossover.

Den bilen er i likhet med Escalade IQ også planlagt til 2025, og slik ser Optiq ut:

Den elbilen skal etter planen komme ett år før Vistiq, for en av tingene Cadillac faktisk bekrefter rundt den siste i rekken kommende elbiler er at dette er en 2026-utgave.

‒ Vistiq legger til enda en overbevisende elbil til Cadillac-serien, og forsterker vår forpliktelse til en elektrisk framtid, sier John Roth, visepresident for Global Cadillac.

‒ Vårt merke har nå en EV-inngang i de fleste luksussegmenter, og tilbyr kundene en rekke valgmuligheter, og Cadillacs elbiler vil dekke de fleste luksus-SUV-segmenter på tvers av kritiske globale markeder i løpet av de neste to årene.

Men Cadillac tenker ikke utelukkende høyreiste biler, for de har også vist fram et elektrisk flak. Celestiq som skal komme til neste år er intet mindre enn en elektrisk flaggskips-sedan inspirert av de tidligere nevnte V16-bilene ‒ og ikke minst den håndbygde Eldorado Brougham fra 1957.

Sjekk denne:

Og det mest spennende? GM har allerede begynt på sitt comeback her i Europa, og Cadillac Lyriq blir den første bilen som finner tilbake til det gamle kontinentet etter at GM solgte Opel til PSA-gruppen i 2017.

Vi forventer at elbilsatsende Cadillac også dukker opp i Norge, og det har også vært sterke indikasjoner på at dette kommer til å skje. Og en Cadillac Lyriq hadde jo passet fint på norske veier også, eller?

Les også:

Debatt