Om det går som Harald A. Møller tror går nybilsalget ned til neste år. (Fotos: Møller Mobility Group)

Stor importør spår nedgang i nybilsalget

Harald A. Møller tror at langt færre nybiler får skilt til neste år.


Etter årets 11 første måneder er det registrert nærmere 115.000 nybiler her i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Dermed vil årets nybilsalg havne langt bak fjorårets, for da ble det nyregistrert rekordmange 174.000 biler.

Og blir det slik Norges største bilimportør tror, så blir det også en ganske stor nedgang til neste år.

Harald A. Møller forventer nemlig at det blir registrert så få som 100.000 nybiler i løpet av 2024, samt at det kommer til 25.000 nye varebiler. Etter årets 11 første måneder er det nyregistrert knappe 26.000 varebiler, ifølge OFV.

Tallene til OFV viser også at Volkswagen, folkebilmerket, ikke lenger er en stor favoritt her hjemme. Det tyske merket ligger på 3. plass før siste måned, og både Tesla og Toyota har fått registrert flere biler enn Volkswagen. Tesla med nærmere dobbelt så mange, knappe 24.000 mot 13.000. Toyota er knappe 1.000 biler foran VW.

Når vi skriver 2024 setter også Volkswagen Norge punktum for personbiler med forbrenningsmotorer, og skal kun ta inn elbiler.

‒ Volkswagen personbil skal være i front når nybilmarkedet elektrifiseres, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller.

‒ Fra nyttår skal vi utelukkende selge elektriske personbiler, og med et enda mer folkelig modellutvalg skal vi bidra til å drive frem teknologiskiftet.

Så langt i år ligger andelen elbiler i nybilsalget på 83 prosent, og med et stadig større og bedre utvalg av elbiler tror Hekneby at 9 av 10 nye biler til neste år er helelektriske.

‒ Vi forventer en elbilandel på over 90 prosent i nybilmarkedet i 2024, og det innebærer at det gjenstår mye arbeid før 2025-målet er nådd. Men vi har troen, og den ble noe styrket av et statsbudsjett som styrket konkurransekraften til elbilene.  

I varebilmarkedet tror Harald A. Møller altså at det kommer til 25.000 nye biler i 2024, og av disse er over 40 prosent helelektriske.

Norge har som kjent et mål om at alle nye biler som selges i 2025 er nullutslipp, men det er også et annet og mer langsiktig mål ‒ en elbilandel på 80 prosent i 2035.

Bilparken i Norge består av rundt 3 millioner biler, og av disse er drøyt 700.000 elbiler.

Men om det skal gå viser de til en rapport fra Menon Economics fra i fjor, for i den pekes det på at bilavgiftene i stor grad påvirker hvor raskt den norske personbilparken kan elektrifiseres.

‒ Nå som de ladbare hybridene er mindre aktuelle, er neste oppgave å legge bedre til rette for at aktører innen bilutleie og bildeling i større grad kan velge elbiler, sier Hekneby.

‒ Dette blir viktig for å nå 2025-målet, og jo færre fossile biler som settes på veien fram til det, jo bedre er vi i rute for å nå 2035-målet.

I tillegg til Volkswagen tar også Harald A. Møller inn merkene Audi, Skoda, Seat og Cupra, og alle er på offensiven når det kommer til elbiler. I tillegg importerer de Volkswagen Nyttekjøretøy, og disse satser også hardt på elektriske varebiler som ID. Buzz Cargo og den kommende helelektriske utgaven av Transporter.

Volkswagen har også meldt inn flere nye elbiler, og dette inkluderer også billigere innstegsmodeller og godt utstyrte varianter.

‒ Dette legger til rette for at vi igjen kan ta opp kampen om å være landets største personbilmerke, noe vi alltid har ambisjoner om. Dermed er vi også en enda sterkere pådriver for det grønne skiftet i bransjen vår, er konklusjonen fra Ulf Tore Hekneby.

Les også:

Debatt