I fjor, altså 2022, ble det satt ny soleklar rekord når det kommer til antall nye hurtigladere, for da kom det opp 1.481 nye slike. Det var første gang antall nye hurtigladere bikket firesifret i løpet av et år, men den rekorden er nå smadret.
Ifølge Norsk elbilforening har det i år kommet til 2.029 nye hurtigladere, noe som tar det totale antallet opp i 7.641. Og dette har gått fort, for tilbake i 2018 var det kun 1.736 hurtigladere i Norge, ifølge Elbilforeningen.
Nylig kunne Aftenposten rapportere om at både varetransportører og taxisjåfører som slet med å få hurtigladet sine elektriske kjøretøy, og brukte store deler av arbeidsdagen bare på å få ladet opp det viktige arbeidsredskapet.
Apcoa skal gjøre sitt for å bøte på dette problemet.
‒ Vi er oppmerksomme på den kraftige økningen i etterspørselen etter ladeinfrastruktur, spesielt hurtigladere byområder som Oslo, Bergen og Trondheim, sier Steinsvåg.
‒ Samarbeidet med Mer representerer et betydelig skritt mot å møte dette voksende behovet og støtte våre kunder, inkludert bedriftskunder som ser mot elektrifisering av sine flåter med elektriske kjøretøy. Vi forventer også at dette partnerskapet vil være avgjørende for å møte den voksende etterspørselen fra ulike sektorer, inkludert yrkessjåfører, taxisjåfører og håndverkere, som alle opplever utfordringer knyttet til tilgjengeligheten av hurtigladere.
Det klinger nok også godt i ørene til Bu hos Elbilforeningen, for hun understreker at det fortsatt er behov for flere hurtigladere.
– Nordmenn bytter ut sin gamle fossilbil med elbil hver eneste dag. Skal vi ha et godt ladetilbud også i framtida er det viktig at utbyggingen holder tritt med elbilsalget, sier hun.
I 2023 har elbilene godt over 80 prosent av nybilsalget, og vi har for lengst bikket 700.000 elbiler på norske veier.
Les også:
- Stjeler hjul til jul
- Oppsiktsvekkende norsk elsykkel inntar hovedstaden
- Nå rulles ladere til tungbiler ut