I fjor, altså 2022, ble det satt ny soleklar rekord når det kommer til antall nye hurtigladere, for da kom det opp 1.481 nye slike. Det var første gang antall nye hurtigladere bikket firesifret i løpet av et år, men den rekorden er nå smadret.
Ifølge Norsk elbilforening har det i år kommet til 2.029 nye hurtigladere, noe som tar det totale antallet opp i 7.641. Og dette har gått fort, for tilbake i 2018 var det kun 1.736 hurtigladere i Norge, ifølge Elbilforeningen.
– Det åpnes nye hurtigladere i et imponerende tempo. Dette gjør hverdagen som elbilist enda enklere, jubler Christina Bu i Elbilforeningen.
Fredag blir den store utfartsdagen under årets jul, og noen må også belage seg på litt ladekø. Men denne gruppen blir stadig mindre.
– Kø kan det uansett bli på store utfartsdager, men flere hurtigladere øker sjansen for at du finner en ledig hurtiglader når du må lade eller at det er kort vei til neste ladestasjon, sier Bu.
Dekningen rundt hurtigladere er selvsagt noe ujevnt fordelt, for det er de stedene med mest trafikk som også prioriteres. Og det er selvsagt smart, og noe annet som er smart er å bygge ladere der biler står parkert. Som i parkeringshus.
En gigant her er Apcoa, som forvalter over 1.200 parkeringsområder her i Norge. Og de har for lengst sett muligheten med å kombinere parkering med lading, og annonserte for et knapt år siden at de skal etablere formidable 25.000 ladepunkt i Norge innen 2035. Dette er både for normal- og hurtiglading.
De skal selv sørge for normalladerne, og tar nå et viktig steg når det kommer til hurtigladingen. For de har inngått en avtale med ladeselskapet Mer.
‒ Vi er veldig glade for samarbeidet med Apcoa, og sammen vil vi gi kundene en enda bedre lade- og parkeringsopplevelse, sier Henrik Kjevik-Olsen, Expansion Manager hos Mer Norway.
‒ Med både hurtig- og normallading på utvalgte Apcoa-områder, utvider vi vårt ladetilbud og gir folk praktiske ladeløsninger i hverdagen.
Det betyr at det vil komme hurtigladere på strategiske områder, som kontorbygg, kjøpesentre, hoteller og fornøyelsesparker.
‒ Vi ønsket å samarbeide med en etablert aktør, som deler våre verdier. Mer er et av Norges ledende ladeselskaper og de er opptatt av kunnskap, innovasjon og ekspertise, sier kommersiell direktør i Apcoa, Jan Arve Kvalheim.
‒ I tillegg er de allerede landsdekkende, slik også Apcoa er. Derfor er det muligheter for å tilby hurtiglading ved våre parkeringsområder fra sør til nord.
Apcoa har et fokus på å tilby skreddersydde totalløsninger mot eiendomsbesittere, og i framtiden blir lading et nøkkelpunkt.
‒ Endelig kan vi tilby våre kunder førsteklasses hurtiglading! slår Marcus Steinsvåg, leder for forretningsutvikling i Apcoa, fast.
‒ Mers anerkjente ekspertise innen ladeløsninger gir oss muligheten til å levere enestående kvalitet, og vi er sikre på at dette vil styrke vår posisjon som ledende innen mobilitets- og parkeringstjenester. Dette partnerskapet reflekterer vår forpliktelse til å gi våre kunder en praktisk og pålitelig ladeløsning, samtidig som vi fremmer en bærekraftig framtid.
Her er han avbildet sammen med Kvalheim:
Nylig kunne Aftenposten rapportere om at både varetransportører og taxisjåfører som slet med å få hurtigladet sine elektriske kjøretøy, og brukte store deler av arbeidsdagen bare på å få ladet opp det viktige arbeidsredskapet.
Apcoa skal gjøre sitt for å bøte på dette problemet.
‒ Vi er oppmerksomme på den kraftige økningen i etterspørselen etter ladeinfrastruktur, spesielt hurtigladere byområder som Oslo, Bergen og Trondheim, sier Steinsvåg.
‒ Samarbeidet med Mer representerer et betydelig skritt mot å møte dette voksende behovet og støtte våre kunder, inkludert bedriftskunder som ser mot elektrifisering av sine flåter med elektriske kjøretøy. Vi forventer også at dette partnerskapet vil være avgjørende for å møte den voksende etterspørselen fra ulike sektorer, inkludert yrkessjåfører, taxisjåfører og håndverkere, som alle opplever utfordringer knyttet til tilgjengeligheten av hurtigladere.
Det klinger nok også godt i ørene til Bu hos Elbilforeningen, for hun understreker at det fortsatt er behov for flere hurtigladere.
– Nordmenn bytter ut sin gamle fossilbil med elbil hver eneste dag. Skal vi ha et godt ladetilbud også i framtida er det viktig at utbyggingen holder tritt med elbilsalget, sier hun.
I 2023 har elbilene godt over 80 prosent av nybilsalget, og vi har for lengst bikket 700.000 elbiler på norske veier.
Les også: