Det satses nå på truckladere, og 13 nye prosjekter har fått støtte. (Foto: Enova)

Nå rulles ladere til tungbiler ut

Enova brøyter vei for batterielektriske lastebiler, og støtter nå 13 prosjekter som skal føre til flere såkalte truckladere. Se hvor disse kommer.


Mens hurtigladekartet for personbiler begynner å bli ganske bra, det har kommet over 2.000 nye slike bare i år, er det en utfordring med truckladere. For når trafikken skal over på nullutslipp må det også legges til rette for de største batterielektriske kjøretøyene.

Det jobber Enova hardt med, og de har nå lagt 18 millioner kroner i potten til støtte for 13 nye prosjekter. Disse er alle sør i Norge, og er den fjerde runden i støtteprogrammet for truckladere.

‒ Enova støtter de som går foran og det er svært gledelig å se interessen for bedriftslading for tyngre kjøretøy, sier markedssjef Marie Tranaas Skjærvik i Enova.

‒ Vi har søknadsfrister også neste år og oppfordrer alle aktører som vurderer å etablere egne ladere om å søke, både de store og de mindre transportselskapene.

Støtteprogrammet er lagt opp slik at de som etablerer mest kW per støttekrone blir innvilget støtte, og Enova forklarer at de som hadde kostnadseffektivitet på 2.100 kr/kW eller bedre ble innvilget støtte i denne runden.

Totalt åpner de 13 prosjektene for 58 ladepunkt, og siden dette er en konkurranse kan ikke Enova si hva grensen i neste runde vil ende på.

Av de 13 prosjektene står Circle K bak seks, og de skal totalt etablere 24 nye hurtigladere for tungtransporten på stasjoner i Alvdal, Askim, Elverum, Fagernes, Leinstrand og Lindesnes. De har fått 13 millioner kroner i støtte til dette.

– Vi er knallfornøyde med å få denne støtten, slik at vi kan utvide ladetilbudet for tungtransport i Sør-Norge, sier Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge.

‒ Dette er noe vi vet truckkundene våre setter pris på.

Energistasjonen sier at hver av de nye laderne vil levere 400 kilowattimer, og i tillegg skal hver stasjon også få en egen køplass for tungbiler som venter på lading.

– Det ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge. Nå gleder vi oss til å stikke spaden i jorda, og hvis alt går etter planen vil den første truckladeren åpne allerede i løpet av 2024. Resten skal stå ferdig senest våren 2025, sier Svela.

(Foto: Circle K)

Enovas satsing tar utgangspunkt i fire korridorer ‒ Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. I tillegg kommer viktige knutepunkt med mye tungtrafikk.

Circle K sier at i Norge er knappe 2 prosent av dagens lastebilpark utslippsfri, mens over 10 prosent av nye lastebiler som selges er elektriske. Målet er at alle nye tungbiler skal være utslippsfrie innen 2030.

– Skal vi lykkes med dette målet, er denne truckladesatsingen en forutsetning, sier Svela.

Og de vet hva som kreves av slike ladepunkt, for de har allerede bygd ut truckladetilbudet ved en rekke av stasjonene i Sverige. Og erfaringene derfra er positive.

– Disse laderne blir godt brukt. Faktisk er truckladestasjonen vår utenfor Gøteborg den Circle K-stasjonen som selger flest kilowattimer i hele Europa. Det viser at tiden er moden for å bygge ut tilbudet også her til lands, sier han.

Her er et kart som viser de 13 nye prosjektene:

(Ill.: Enova)

Les også:

Debatt

Les mer om:

Circle K Enova Lastebiler