I løpet av de siste årene har de store bilmerkene vridd fokus til elbiler, og for å bruke en sportstermologi ‒ BMW var raske ut av startblokkene.
Tyskerne kan sees på som en av pionerne når det kommer til den helelektriske æraen, og startet allerede i september 2013 masseproduksjonen av elbilen i3.
-->
Siden har de holdt tempoet på et nivå som selv Jakob Ingebrigtsen ville funnet akseptabelt, og plusset på med modellen BMW iX3 mot slutten av 2020 og BMW iX og BMW i4 i fjor.
I tillegg har de vist fram kommende elbiler som BMW iX1 og ikke minst det elektriske flaggskipet BMW i7 som begge skal inn i produksjon i år, og en helelektrisk BMW 5-serien er bekreftet til neste år. Det vil ta det totale antallet opp til sju helelektriske modeller.
Men det er inkludert i3, som nå har gått ut av produksjon åtte og et halvt år etter at den startet på sin elektriske ferd. Ja, det er litt trist.
Tyskerne satte sammen den aller siste i3 i slutten av juni, og den lille og litt spesielle pioneren kan se tilbake på et salg rundt 250.000 biler i hele 74 land ‒ noe som jo ikke verst!
Lille i3 må dessverre vike plass for den kommende helelektrisk Mini Countryman som skal inn i produksjonen i Leipzig-fabrikken hvor i3 ble produsert til neste år, så den tar på en måte over stafettpinnen til den lille, men likevel store, BMW i3.
En bil som bokstavelig talt er stor, faktisk den aller lengste som BMW skal produsere, er kommende i7.
Dette flaggskipet måler hele 5,39 meter i lengden, og selv ikke langversjonen av 7-serien kan måle seg med det ‒ den er 5,26 meter lang. En vanlig BMW 7 er på sin side kun 5,12 meter lang.
I tillegg til den enorme lengden har BMW plassert for- og bakakslingene hele 3,22 meter fra hverandre, noe som bør åpne for veldig god innvendig plass i en i7.
Den blir selvsagt utstyrt med alt det nye BMW har å by på, og kan blant annet by på en 31-tommers(!) stor skjerm som felles ned fra taket. Det betyr at man kan nyte en film med en oppløsning på hele 8K fra direktørsetene bak, så dette er den ultimate feriebilen.
Det skal heller ikke stå på krefter eller rekkevidde.
Bilen som først kommer i utgaven i7 xDrive60 har totalt 544 hk fordelt på to elmotorer, og den store bilen klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder og kan suse i 240 km/t på Autobahnen.
BMW forventer at rekkevidden som fortsatt ikke er WLTP-godkjent blir over 600 kilometer via et batteri på hele 101,7 kW, mens ladingen har en maks fart på 195 kW. Det betyr i så fall 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.
Det kommer også en storesøster som heter i7 M70 xDrive til neste år, og med over 600 hk og mer enn 1.000 Nm dreiemoment fyker denne opp til 100 kilometer på under 4 sekunder.
Men først kommer i7 xDrive60, men om den rekker norske kunder før 2023 er høyst tvilsomt. Og et betyr en del. For avgiftsglade politikere har nemlig bestemt at summer over 500.000 kroner på elbiler skal få moms, og flaggskipet til BMW starter på 1.169.000 eks. mva.
25 prosent moms betyr nærmere 300.000 kroner mer for en i7, så staten vil håve inn penger på den kommende elbilen fra BMW.
Det trenger ikke Viktor Hovland å bekymre seg over, iallfall om han gjør det helt store under helgens BMW Championship.
Det ypperste golfsirkuset har nå kommet til sluttspillet, og dette er en cup som heter FedEx. Og dette er elleville greier, iallfall når det kommer til premier.
Dette sluttspillet består av tre runder, hvor de 125 beste i FedEx-rankingen i helgen som var gjorde unna den første runden.
De 70 best plasserte er dermed klar for den neste runden, BMW Championship, og de 30 best rangerte etter denne tar seg til den store finalen kalt Tour Championship som spilles den siste helgen i august.
Vårt norske håp, Viktor Hovland, har gode muligheter foran helgens BMW-affære, for han er før de to avsluttende turneringene på 18. plass. Med vanlig Hovland-spill bør han ta seg greit til finalen, hvor de elleville summene venter.
De som kommer seg til finalen er garantert en halv million dollar, i skrivende stund 4,8 millioner kroner. Det holder iallfall til et par BMW i7.
For vinneren gjør knapt nok en slik elbil et innhugg på kontoen, for han stikker av med vanvittige 172 millioner kroner. Jepp, greit betalt for en helgs arbeid.
Vi regner med at bilglade Hovland, som kjører til de fleste turneringene som spilles i USA, holder et ekstra øye med hull 15. Dette er et såkalt par-3-hull, noe som betyr at tre slag verken gir pluss- etter minuspoeng på scoren. Ett slag mindre enn par gir et minuspoeng, og i golfen gjelder det altså å ha minst mulig poeng.
Men de som drømmer om den ganske så spesielle hullpremien, en BMW i7, må få ballen ned på ett slag ‒ nemlig utslaget. Men BMW byr kun på en bil, så her gjelder det i så fall å være den første som klarer denne bragden.
Og selv om det skal svært mye til, har faktisk Hovland selv notert seg for en såkalt hole-in-one på PGA-touren. Det gjorde han i The Players Championship, og få med deg videoen under hvordan det ser og ikke minst høres ut når Viktor Hovland viser hvor enkelt golf kan være.
Kommentator er tidligere golfproff Per Haugsrund, og han faste sidekommentator, tidligere PGA-proff Henrik Bjørnstad, var som vi kan høre på et kjapt toalettbesøk da det historiske slaget skjedde.
Så vi får satse på at Bjørnstad også må en tur på do når Hovland slår ut på hull 15 til helgen.
Norway's call on Hovland's ace was electric â¡ï¸ One of the announcers missed it while in the bathroom ð pic.twitter.com/MXMkQAvE8v— PGA TOUR (@PGATOUR) March 14, 2022