Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som er verdens raskeste gatebil. Se video.


Vi vet selvsagt ikke, men vi tipper Mate Rimac blir nedring av folk som gjerne vil teste bilene de lager. For det er ganske enkelt en av verdens aller raskeste på vanlige veier, og kanskje til og med den aller raskeste. Og de koster millioner av kroner å utvikle.

Så at grunnleggeren av Rimac muligens er litt skeptisk til prøvekjøringer er ikke så rart, og det med rette. For han har to ganske så ille erfaringer med nettopp «eksperter» som har litt vel tro på egne ferdigheter, og resultatet har vært to stykk vrak.

Rimac ble grunnlagt i 2009, og ambisjonene var skyhøye fra start av. Unge Mate Rimac, 19 år, skulle enkelt og greit lage de raskeste elektriske bilene som verden hadde sett.

Det førte raskt til elbilen kalt C_One, Concept One, vist fram allerede i 2011. Og dette var noe elleville greier. Bilen veide godt under to tonn, og hadde et drivverk som produserte over 1.300 hestekrefter.

Rima endte opp med å lage åtte eksemplarer av C_One, men det kunne muligens vært ni.

En av «ekspertene» som gjerne ville teste konseptet var Richard Hammond, en av de tre tidligere programlederne av Top Gear som nå lager Grand Tour. Og hvem kan vel si nei til en av verdens aller mest kjente biljournalister?

Så Hammond fikk lov til å kjøre C_One i et bakkeløp i Sveits, noe Rimac skulle angre på. For Hammond, som i 2006 krasjet i over 400 km/t i en dragracer, klarte kunststykket å kjøre av veien etter målpassering. Bilen, verdt minst 20 millioner kroner, rullet ned en lang skråning og brant opp.

Hammond måtte på sykehus noen dager, men klarte seg eller greit, noe altså ikke bilen gjorde.

Rimac hadde allerede da dette skjedde i 2017 begynt på sin første «ordentlige» bil, som den gang het C_Two. Forløperen til den produksjonsklare Nevera som Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av.

Den andre krasjen skjedde med nettopp en Nevera, og denne gang var den en teknisk sjef til en av de store bilprodusentene. Han forblir anonym, og det er sikkert like greit. Men vi kan legge til at både Porsche, Bugatti, Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen samarbeider med Rimac, så mye peker vel på en som er hjemmehørende der.

Uansett, vedkommende mente at han var såpass ekspert at den ville drift-modusen ikke var noe problemer. Vel, det endte med en vraket bil til flerfoldige millioner.

To dyrekjøpte erfaringer der, altså.

Nå har Rimac nådd en stor milepæl etter å ha leverte ut det første eksemplaret av Nevera, dette beistet med 2.000 hestekrefter som parkerer selv en formel 1 opp til 100 km/t. Ifølge Rimac når den 300 km/t på utrolige 9 sekunder ‒ helt spinnvilt!

Den aller første kundebilen er levert til tidligere F1-verdensmester Nico Rosberg, og Mate Rimac var selvsagt med på jomfruturen til tyskeren i Zagreb.

Første hinderet var å komme seg ut av fabrikken, og med biler parkert på begge sider ut mot hovedporten var det faktisk Nico Rosberg som så litt nervøs ut.

Men takket være kameraer på begge unngikk han både bulker og riper, og dermed lå landeveien åpen.

Nevera har altså flere kjøremoduser, inkludert Sport, Track og Drift. Den første åpner for 70 prosent av kreftene, mens Track åpner alle slusene. På toppen av dette befinner den uberegnelige Drift-modusen seg, og denne er kun for superspesialister og når bilen befinner seg på et lukket område.

Som du kan se av den litt fornøyelige videoen hvor Rimac også avslører at Bugatti skal bli et hybridmerke og Rimac skal fortsette å lage rene elbiler, er grunnleggeren til tider noe utilpass i passasjersetet.

Og iallfall når moroklumpen Rosberg vrir kjøremodusen over til Drift, og gjør seg klar til å sladde med monsteret i en sving.

‒ Nei, nei, ikke gjør det! utbryter en forskrekket Mate Rimac.

Vi kan avsløre så mye at både Rosberg, Rimac og Nevera kom seg helberget fra jomfruturen.

Og ja, det hele får oss til å tenke på den tidligere norske dekkbaronen Tommy Sharif. Tilbake i 2006 kjøpte han en Koenigsegg CCX, bare for å havne i grøfta på jomfruturen. Svenskene var så lite imponert at de like godt hentet bilen tilbake.

Akkurat den skjebnen risikerer garantert ikke Nico Rosberg.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter