- Annonse -
HjemElbilerRosberg skremte vannet av Mate Rimac

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som er verdens raskeste gatebil. Se video.

Vi vet selvsagt ikke, men vi tipper Mate Rimac blir nedring av folk som gjerne vil teste bilene de lager. For det er ganske enkelt en av verdens aller raskeste på vanlige veier, og kanskje til og med den aller raskeste. Og de koster millioner av kroner å utvikle.

- Annonse -

Så at grunnleggeren av Rimac muligens er litt skeptisk til prøvekjøringer er ikke så rart, og det med rette. For han har to ganske så ille erfaringer med nettopp «eksperter» som har litt vel tro på egne ferdigheter, og resultatet har vært to stykk vrak.

Rimac ble grunnlagt i 2009, og ambisjonene var skyhøye fra start av. Unge Mate Rimac, 19 år, skulle enkelt og greit lage de raskeste elektriske bilene som verden hadde sett.

Det førte raskt til elbilen kalt C_One, Concept One, vist fram allerede i 2011. Og dette var noe elleville greier. Bilen veide godt under to tonn, og hadde et drivverk som produserte over 1.300 hestekrefter.

Rima endte opp med å lage åtte eksemplarer av C_One, men det kunne muligens vært ni.

- Annonse -

En av «ekspertene» som gjerne ville teste konseptet var Richard Hammond, en av de tre tidligere programlederne av Top Gear som nå lager Grand Tour. Og hvem kan vel si nei til en av verdens aller mest kjente biljournalister?

Så Hammond fikk lov til å kjøre C_One i et bakkeløp i Sveits, noe Rimac skulle angre på. For Hammond, som i 2006 krasjet i over 400 km/t i en dragracer, klarte kunststykket å kjøre av veien etter målpassering. Bilen, verdt minst 20 millioner kroner, rullet ned en lang skråning og brant opp.

Hammond måtte på sykehus noen dager, men klarte seg eller greit, noe altså ikke bilen gjorde.

Rimac hadde allerede da dette skjedde i 2017 begynt på sin første «ordentlige» bil, som den gang het C_Two. Forløperen til den produksjonsklare Nevera som Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av.

- Annonse -

Den andre krasjen skjedde med nettopp en Nevera, og denne gang var den en teknisk sjef til en av de store bilprodusentene. Han forblir anonym, og det er sikkert like greit. Men vi kan legge til at både Porsche, Bugatti, Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen samarbeider med Rimac, så mye peker vel på en som er hjemmehørende der.

Uansett, vedkommende mente at han var såpass ekspert at den ville drift-modusen ikke var noe problemer. Vel, det endte med en vraket bil til flerfoldige millioner.

To dyrekjøpte erfaringer der, altså.

Nå har Rimac nådd en stor milepæl etter å ha leverte ut det første eksemplaret av Nevera, dette beistet med 2.000 hestekrefter som parkerer selv en formel 1 opp til 100 km/t. Ifølge Rimac når den 300 km/t på utrolige 9 sekunder ‒ helt spinnvilt!

Den aller første kundebilen er levert til tidligere F1-verdensmester Nico Rosberg, og Mate Rimac var selvsagt med på jomfruturen til tyskeren i Zagreb.

Første hinderet var å komme seg ut av fabrikken, og med biler parkert på begge sider ut mot hovedporten var det faktisk Nico Rosberg som så litt nervøs ut.

Men takket være kameraer på begge unngikk han både bulker og riper, og dermed lå landeveien åpen.

Nevera har altså flere kjøremoduser, inkludert Sport, Track og Drift. Den første åpner for 70 prosent av kreftene, mens Track åpner alle slusene. På toppen av dette befinner den uberegnelige Drift-modusen seg, og denne er kun for superspesialister og når bilen befinner seg på et lukket område.

Som du kan se av den litt fornøyelige videoen hvor Rimac også avslører at Bugatti skal bli et hybridmerke og Rimac skal fortsette å lage rene elbiler, er grunnleggeren til tider noe utilpass i passasjersetet.

Og iallfall når moroklumpen Rosberg vrir kjøremodusen over til Drift, og gjør seg klar til å sladde med monsteret i en sving.

‒ Nei, nei, ikke gjør det! utbryter en forskrekket Mate Rimac.

Vi kan avsløre så mye at både Rosberg, Rimac og Nevera kom seg helberget fra jomfruturen.

Og ja, det hele får oss til å tenke på den tidligere norske dekkbaronen Tommy Sharif. Tilbake i 2006 kjøpte han en Koenigsegg CCX, bare for å havne i grøfta på jomfruturen. Svenskene var så lite imponert at de like godt hentet bilen tilbake.

Akkurat den skjebnen risikerer garantert ikke Nico Rosberg.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her