- Annonse -
HjemElbilerFørste elektrisk pickup klar for Europa

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til den første helelektriske pickupen i Europa.

Over den store dammen er det for tiden ganske elektriske tilstander i pickup-markedet. Ford har kommet med elektrisk versjon av bestselgeren F-150, Chevy har på gang en elektrisk versjon av Silverado, GM har sin elektriske Hummer og et spesialmerke som Rivian er allerede godt i gang.

- Annonse -

Og bare så det er nevnt ‒ til neste år er også Tesla på plass med sin Cybertruck ‒ en potensiell bestselger som mange venter spent på.

Analysebyrået P&S Intelligence sa tidligere i år at det var ventet at det amerikanske elektriske truck-markedet i 2030 mest sannsynlig vil være på ekstreme 15 milliarder dollar, noe som også inkluderer de mange pickupene.

Her i Europa har vi alltid hengt litt etter USA når det kommer til pickuper, men det siste tiåret har slike biler blitt stadig mer populære. Så i disse elbil-tidene skulle man kanskje tro at helelektriske pickuper allerede var på plass, for her ruller det allerede elbiler, elbusser og el-lastebiler.

Men nei, det er de ikke.

- Annonse -

Den første blir faktisk et ganske så ferskt merke her i Europa, nemlig Maxus. Og de store produsentene har all grunn til å se opp for disse.

Maxus tilhører nemlig kinesiske SAIC Motor som selger flere biler enn de aller fleste produsentene bare kan drømme om. I 2021 solgte de 5,8 millioner biler, og det var bare i Kina. Og ja, det er også eierne av britiske MG, som jo har opplevd en ny vår med sine elektriske biler.

Når det gjelder Maxus er det 11 år siden merket ble grunnlagt, og de fokuserer på litt større biler ‒ flerbruksbiler, pickuper, SUV-modeller, varebiler og små lastebiler.

Og den elektriske tiden har også ført til en europeisk satsting, og lengst i nord er den norske importøren RSA en viktig brikke de står bak Maxus-satstingen i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Færøyene og Grønland.

- Annonse -

Det er allerede en rekke elbiler på plass i det norske markedet, anført av varebilen e-Deliver 3 og SUV-modellen Euniq 5. Og snart dukker det opp en potensiell ny favoritt.

Allerede i fjor bekreftet Maxus at pickupen Maxus eT90 kommer til Norge, og nå er det klart at det skjer i år. Og dermed er også spesifikasjonene og prisen klar.

Slik ser den litt historiske pickupen ut:

Den aller første helelektriske pickupen som blir tilgjengelig i Europa kommer med et batteri på 88,5 kWh netto og har en oppgitt rekkevidde på 330 kilometer. RSA opplyser ikke noe om ladekapasitet.

Men de påpeker at ettersom eT90 er godkjent som en N1 varebil er den WLTP-testet med tung last, mens elbiler blir testet uten last og passasjerer.

Elmotoren utvikler 204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, og den kommer også med batterivarmer som standard.

Maxus eT90 er en ganske så stor bil som måler 5,37 meter i lengden og 1,9 meter i bredden, og kan ta 1.000 kilo med nyttelast og kan også leveres med hengerfeste ‒ men hengervekten er foreløpig ikke bekreftet.

På innsiden er den utstyrt med en 10,3-tommers berøringsskjerm, har 6-veis setejustering for føreren og 4-veis setejustering for frontpassasjer, er utstyrt med Apple CarPlay, skinnseter og 2-veis-justerbart skinnratt.

RSA kan også fortelle at sikkerheten er ivaretatt med blant annet med elektronisk stabilitetskontroll, ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.

‒ Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler, sier salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen.

‒ Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, men vi åpner for forhåndsbestilling allerede nå.

Den vil også komme i flere varianter.

‒ I første omgang skal vi selge eT90 som 5-seter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til 2-seters-varianter for å kunne motta elvarebil-fordeler for firmakunder, sier Jahnsen.

RSA er blant de aller mest erfarne her i landet når det kommer til pickuper, for de har i en årrekke stått bak den norske satsingen rundt Isuzu, en av de tre store i pickupmarkedet i Norge sammen med Toyota og Ford.

Den spesialkompetansen skal de bruke for å gjøre Maxus eT90 best mulig preppet for norsk bruk.

‒ Vi har store forventninger til mottakelsen av eT90. Vi treffer et helt nytt segment hvor bilen fungerer vel så bra som en livsstils-bil/familiebil, som den treffer næringsmarkedet, sier salgssjefen hos Maxus.

Et ess blir utvilsomt prisen, som raskt nærmer seg million for dagens pickuper om man vil ha fem seter i den. Maxus eT90 har fått en startpris rundt det Norges mest populære pickup i fjor har som utgangspris, og starter på 549.900 kroner. En Toyota Hilux med to seter starter på 531.900 kroner.

Her er bilder av pickupen som baner vei for elpickupene i Europa, Maxus eT90.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her