- Annonse -
HjemElbilerRosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil? Se video.

Nico Rosberg, sønn av den finske formel 1-verdensmester Keke Rosberg, vet mer om raske biler enn de aller fleste andre.

- Annonse -

Tyskeren ble nemlig verdensmester i formel 1 i 2016 etter en vanvittig tvekamp mot lagkamerat Lewis Hamilton i Mercedes, og denne var faktisk så intens at Rosberg like godt la kjørehanskene på hylla etter dette.

Men Rosberg er fortsatt godt plantet på innsiden av bilverden, og har blant annet en svært populær bilfokusert YoutTube-kanal med godt over én million abonnenter. Kanskje ikke så rart, for er du verdensmester i formel 1 får du tilgang til de aller råeste bilene her på kloden.

Den aller råeste er muligens Rimac Nevera, denne helektriske megabilen som det kroatiske merket har jobbet med i mange år. Nå har de endelig nådd målsnøret.

Det gjorde de faktisk for en drøy måned siden, for da rullet bilen med serienummeret #000 ut av produksjonslokalet i Zagreb. Den forblir selvsagt hos Rimac, merket som er eid av det nye superselskapet Bugatti Rimac, og var en Callisto Green-utgave med et Sand Alcantara interiør.

- Annonse -

#001 er langt mer Batman-aktig, men først kort om Rimac Nevera.

Superbilen er så vill at den faktisk er opp et nivå fra hyperbilene, og Rimac skal settes sammen 150 eksemplarer av megabilen. Og dette er særs ville greier.

Den har 4 elmotorer, 1.914 hestekrefter, 2.360 Nm dreiemoment, en toppfart på 412 km/t, gjør 0-96,5 km/t på 1,85 sekunder og en kvart mile på 8,6 sekunder, har 550 kilometer rekkevidde og byr på 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter.

Og det kanskje aller mest imponerende, det lille bilmerke som Mate Rimac startet opp i en garasje i 2011 har laget nesten alt rundt bilen selv. Her er det altså ikke snakk om å kjøpe ting fra andre, men rett og slett utvikle det selv.

- Annonse -

Rosberg har gått for en Stellar Black-lakk, polerte Vertex-hjul og blanksvarte bremsekalipere, og selv kalt den Batman-spekket. Det er lett å skjønne når man ser selve bilen.

Interiøret er i helsvart Alcantara, med en subtil «Nico Rosberg»-signatur på armlensplaten som markerer bilen 001/150. Det første kundeeide eksemplet på Nevera vil være basert i fyrstedømmet Monaco, Rosbergs hjem, og blir den første helelektriske hyperbilen i den lille og rike staten.

Slik ser Rimac Nevera #001 ut:

Den tidligere F1-mesteren har i de senere årene blitt svært miljøbevisst og blitt kalt en bærekraftentreprenør og er involvert elektriske serier som formel E og Extreme E, og var tidlig ute med å bestille en Rima Nevera.

Han har også vært på besøk hos Rimac under utviklingen av konseptet C_Two som altså ble til Nevera, og har faktisk også luftet en prototype av bilen rundt en bane.

‒ Helt siden jeg først møtte Mate og virkelig forsto geniet bak Nevera, visste jeg at jeg ville ha bil nummer én, sier Rosberg.

‒ For meg representerer denne bilen absolutt alt jeg kan ønske meg. Den viser fram det aller beste innen innovativ elektrifiserings-teknologi, og bringer den inn i en bil som bokstavelig talt er designet fra grunnen av for å ikke bare være utrolig rask – eller den raskeste – men virkelig flott å kjøre også. Jeg gleder meg til å se hva den kan gjøre.

Mate Rimac er selvsagt stolt som en hane over å ha levert ut den første kundebilen.

‒ Da vi først begynte å designe Nevera, satte vi oss for å bygge en bil som ville imponere selv de beste sjåførene i verden, sier grunnleggeren.

‒ Nico var på den listen, og det er en god følelse å vite at noen som har mestret den mest fokuserte og banebrytende motorsporten i verden får en så stor spenning av bilen vi har laget. Vi gleder oss alle til å følge Nicos reiser med Nevera. Alle bilene han eier blir brukt, og det er akkurat det vi oppfordrer eierne våre til å gjøre. Og hvis noen kan teste grensene for det vi har bygget, så er det ham. Vi er stolte av å kalle Nico en venn og det første medlemmet av den raskt voksende Rimac Nevera-eierfamilien.

Så hvordan føles det å få utlevert den første bilen av det kanskje aller råeste som er mulig å kjøre på vanlige veier? Vel, bli med Nico Rosberg til Rimac og opplev det selv.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her