Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se video!


Selv om Aksel Lund Svindal utvilsomt er en av Norges aller største idrettsnavn gjennom tidene, har han faktisk aldri vunnet æresprisen som årets navn.

Det viser om ikke annet hvilke store idrettsstjerner Norge faktisk fostrer opp, for de aller fleste kan bare drømme om å vinne noe i nærheten av det Svindal klarte på to ski:

Ni ganger vinner av verdenscupen samt to ganger sammenlagtvinner. 36 seire. 80 podiumsplasser. To OL-gull. Fem VM-gull.

Så ja, han var åpenbart kvalifisert til å bli årets navn, men det er faktisk en idrettspris som kanskje henger enda høyere ‒ og som Svindal fortsatt kan få. Nemlig Egebergs Ærespris ‒ prisen som deles ut til en utøver som har utmerket seg i både sommer- og vintergrener.

For etter at Svindal la opp i 2019, selvsagt med et smell da han tok VM-sølvet i utfor bare to hundredeler bak kamerat Kjetil Jansrud, har multitalentet sett over til motorsporten.

Alpinister kan selvsagt se racing-linjer ‒ de vet hvor de skal plassere seg inn i svingen, treffe apeks (tangeringspunktet) midt i svingen og få mest mulig fart ut av svingen.

Denne kunnskapen har Svindal tatt med seg videre til motorsporten, for da han debuterte i asfaltserien Porsche Sprint Challenge Scandinavia tidligere i år gjorde han det akkurat på samme måte som da han sa adjø til alpinsporten ‒ med et smell.

Ikke bokstavelig, for Svindal holdt seg på banen og unna kollisjoner‒ men han sjokkåpnet med å vinne det aller første løpet.

Og det er verd å nevne hvem som er lagkamerat med Svindal i teamet Porsche Experience Racing, for det er nemlig en enda større alpinlegende ‒ Ingemar Stenmark. Søk han opp om navnet er ukjent! Den usedvanlig spreke svensken har for øvrig rukket å bli 66 år nå.

Den 39 år gamle norske lagkameraten har også imponert siden sesongåpningen i mai, og Svindal er for tiden på 5. plass i sammendraget. Det er intet mindre enn sjokkerende av en nybegynner.

Svindal er åpenbart smittet av racing-viruset, for han nøyer seg ikke lenger med å rase rundt på asfaltbaner, og skal nå debuterer i noe av det røffeste som er på fire hjul ‒ rallycross.

FIA’s VM-serie heter RX som Petter Solberg har blitt verdensmester i to ganger, men også rallycross følger med i tiden og har en underserie med kun elektriske rallybiler ‒ RX2e.

De elektriske og identiske rallycross-bilene er preppet av spanske QEV Technologies og de svenske rallycross-ekspertene Olsbergs MSE, og er noe små beist. Drivlinjen produserer nemlig 335 bhk og et dreiemoment på 510 Nm, så her bør det gå unna.

Den norske stjernen har allerede testet bilene i Spania, og fikk da hjelp av en racerfører som faktisk skriver historie akkurat nå.

Med seg som god rådgiver hadde Svindal nemlig svenske Klara Andersson, som deltok i fjorårets RX2e og som i Hell debuterer i RX ‒ og blir dermed den aller første permanente kvinnelige føreren i RX-historien. Så gratulerer til det 22 år gamle rallycross-talentet!

På samme tid får altså Svindal sin rallycross-debut, og Hell-runden innleder i tillegg den nye elektriske æraen i rallycross-VM. Nå er det også elbiler som gjelder for toppklassen, så det er svært mye historie-skriving i Stjørdal denne helgen.

‒ Norge har alltid hatt en lidenskap for rallycross, og nå med denne nye æraen av helelektriske rallycrossbiler, passer det perfekt med elbil-overgangen vi har, sier Svindal via sponsoren Red Bull.

‒ Å få sjansen til å prøve denne bilen i Spania var veldig kult ‒ den er vanvittig rask og veldig morsom å kjøre. Jeg har stor respekt for rallycrossførere, fordi det er en sport som er actionfylt.

Som de fleste husker fra Mesternes Mester i 2021 bor det et enormt vinnerinstinkt i Svindal, men han prøver uansett å tone ned helgens debut på hjemmebane.

‒ Selv om jeg bare er en amatør og dette bare er for moro skyld, er det å dra til Hell noe jeg virkelig ser fram til. Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor forkjemper for bærekraft og innovasjon, og med den økende elektrifiseringen av motorsport og den utrolige ytelsen som det vil bringe, er jeg veldig spent på å se hva framtiden har i vente, sier han.

Vel, for han personlig ‒ kanskje en Egeberg Ærespris?

Hvem vet, men at Lørenskog-mannen kommer til å gi full gass rundt Hell-banen er vi helt sikre på.

Fest setebeltet og sjekk ut videoen når Aksel Lund Svindal lufter sin RX2e-maskin, for her går det unna!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport